EXAM – Saavutettavuus

På svenska nedan.

In English below

Karelia ammattikorkeakoulun EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee EXAM-järjestelmää ja se on laadittu 25.6.2020.

Saavutettavuusseloste koskee EXAM-järjestelmää eikä sen sisältöjä, esimerkiksi yksittäisen tentin liitteitä.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni voi käyttää digitaalisia palveluita helposti ja yhdenvertaisesti. Saavutettava palvelu on teknisesti saavutettava, palvelun käyttöliittymä on selkeä ja sisältö on ymmärrettävää. Saavutettavuusvaatimukset perustuvat lakiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, joka pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin

EXAM-järjestelmän saavutettavuusarviointi on tehty itse. Saavutettavuusarviointia toteutetaan jatkuvasti EXAM-järjestelmää kehitettäessä. 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

EXAM-järjestelmä täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. 

EXAM-järjestelmän kehityksessä on sitouduttu digipalvelun saavutettavuuden parantamiseen ja digipalvelulain WCAG 2.1 A- ja AA-tason -kriteerien täyttämiseen. Havaittujen saavutettavuuspuutteiden korjaukset toteutetaan tulevissa EXAM-versiopäivityksissä mahdollisuuksien mukaan. Järjestelmän saavutettavuutta parantaa erityisesti vuonna 2021 toteutettava sovelluskehyksen päivittäminen Angular7:ään.

Ei saavutettava sisältö (WCAG 2.1 -kriteerien mukaan)

Havaittava: Tekstin ja taustan värinen kontrasti riittämätön

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Joissakin painikkeissa on liian heikko tekstin ja taustan värinen kontrasti.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 1.4.3 Kontrasti (minimi)

Havaittava: Painikkeen tilaa visualisoiva korostus on riittämätön.

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Näppäimistöllä navigoitaessa valitun toiminnon fokus ei erotu riittävästi. Painikkeiden eri tilojen tunnistamiseen tarvittava visuaalinen informaatio on riittämätön: reunavärin kontrasti ja korostus on liian huomaamaton.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

Havaittava: Kuvilta (painikkeilta) puuttuu tekstikuvauksia

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Kuvilta (painikkeilta) puuttuu tekstikuvauksia.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Havaittava: Otsikko puuttuu ja lihavointia käytetty korostamiseen.

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Sivuston otsikoita ei ole käytetty oikein. Lihavointia on käytetty korostamiseen.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Hallittava: Mekanismi sellaisten sisällön lohkojen ohittamiseen, jotka toistuvat useilla verkkosivuilla, puuttuu.

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Sivustolta puuttuu mekanismi sellaisten sisällön lohkojen ohittamiseen, jotka toistuvat useilla verkkosivuilla.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 2.4.1 Ohita lohkot

Hallittava: Sivuston kaikki toiminnot eivät ole käytettävissä näppäimistön kautta.

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Sivuston kaikki toiminnot eivät ole käytettävissä näppäimistön kautta. Mm. roolin (opiskelija/tentaattori) valitseminen kirjautumisen jälkeen tai liitetiedoston valitseminen tenttiin vastatessa ei onnistu näppäimistöltä. Tenttiajan varaaminen kalenterin kautta ei onnistu näppäimistöllä; tämä ongelma poistuu kalenterin tulevan päivityksen myötä.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 2.1.1 Näppäimistö

Hallittava: Kohdistus ei korostu riittävästi.

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Käyttäjä ei helposti näe, missä verkkosivun elementissä näppäimistön fokus kulloinkin on.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 2.4.7 Näkyvä kohdistus

Ymmärrettävä: Sivun kielimääritys puuttuu

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Sivun kielimääritys puuttuu.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 3.1.1 Sivun kieli

Ymmärrettävä: Lomakkeesta puuttuu submit-painike.

  • Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
    • Lomakkeesta puuttuu submit-painike.
  • Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
    • 3.2.2 Syöte

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Anna saavutettavuuspalautetta tällä verkkolomakkeella tai sähköpostitse exam(at)karelia.fi.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

**********************************************************************************************************************************

Karelia yrkehögskolan tillgänglighetsutlåtande om EXAM-systemet

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller EXAM-systemet och det har utarbetats 25.6.2020.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller EXAM-systemet och inte innehåll, såsom bilagor till en enskild tentamen.

Tillgänglighet innebär att så många som möjligt kan använda digitala tjänster på ett enkelt och jämlikt sätt. En tillgänglig tjänst är tekniskt tillgänglig, tjänstens användargränssnitt är tydligt och innehållet är förståeligt. Tillgänglighetskraven grundar sig på lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som grundar sig på EU:s tillgänglighetsdirektiv.

Tillgänglighetsbedömningen av EXAM-systemet har utförts på egen hand. Tillgänglighetsbedömningen utförs kontinuerligt i takt med att EXAM-systemet utvecklas. 

Den digitala tjänstens tillgänglighet

EXAM-systemet uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

I utvecklingen av EXAM-systemet har man förbundit sig vid att förbättra den digitala tjänstens tillgänglighet och uppfylla kriterierna för nivå A och AA i WCAG 2.1. enligt lagen om digitala tjänster. De observerade bristerna i tillgängligheten korrigeras i mån av möjlighet i kommande versionsuppdateringar av EXAM. Systemets tillgänglighet förbättras särskilt genom att tillämpningsramen uppdateras till Angular7 (planerat år 2021).

Otillgängligt innehåll (enligt kriterierna i WCAG 2.1)

Möjlig att uppfattas: Otillräcklig kontrast mellan text och bakgrund

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Vissa knappar har inte tillräckligt stor kontrast mellan text och bakgrund
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 4.3 Kontrast (minimum)

Möjlig att uppfattas: Fokus som visualiserar knappens status är otillräckligt.

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Vid tangentbordsnavigering urskiljs den valda funktionens fokus tillräckligt väl. Den visuella information som behövs för att identifiera knapparnas olika status är otillräcklig: kontrasten mellan kantlinjens färg och elementet som är i fokus är inte tillräckligt stor.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 4.11 Kontrasten i innehåll som inte är text

Möjlig att uppfattas: Bilder (knappar) saknar textbeskrivningar

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Bilder (knappar) saknar textbeskrivningar.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 1.1 Innehåll som inte är text

Möjlig att uppfattas: Rubrik saknas och fet stil har använts för betoning.

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Sidans rubriker har inte använts korrekt. Fet stil har använts för betoning.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 3.1 Information och relationer

Hanterbar: Det saknas en mekanism för att hoppa över grupperat innehåll som upprepas på flera webbplatser.

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • På webbsidan saknas en mekanism för att hoppa över grupperat innehåll som upprepas på flera webbplatser.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 4.1 Hoppa över grupperat innehåll

´Hanterbar: Alla funktioner på webbplatsen är inte tillgängliga via tangentbordet.

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Alla funktioner på webbplatsen är inte tillgängliga via tangentbordet. Bland annat kan man inte med tangentbordet välja roll (studerande/tentator) efter inloggningen eller bilaga när man svarar på tentamen. Det går inte att boka tentamenstid via kalendern med tangentbordet; detta problem försvinner i och med den kommande uppdateringen av kalendern.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 1.1 Tangentbord

Hanterbar: Fokus framhävs inte tillräckligt.

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Det är inte lätt för användaren att urskilja i vilket element på webbsidan tangentbordsfokus är.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 4.7 Synligt fokus

Begriplig: Språkdefinition saknas för sidan

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Språkdefinition saknas för sidan.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 1.1 Sidans språk

Begriplig: Blanketten saknar submit-knapp.

  • Otillgängligt och bristfälligt innehåll
  • Blanketten saknar submit-knapp.
  • Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
  • 2.2 Vid inmatning

Noterade du brister i tillgängligheten i vår digitala tjänst? Berätta det för oss och vi gör vårt bästa för att åtgärda bristen

Ge respons om tillgängligheten i detta webbformulär på finska eller på engelska / per e-post exam(at)karelia.fi

Tillgänglighetstillsyn

Kontakta oss, det vill säga administratören, om du vill påtala brister i tillgängligheten på vår webbplats. Det kan ta 14 dagar innan du får ett svar.

Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar förverkligandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med svaret du har fått eller om du inte får något svar inom 14 dagar, kan du ge respons till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På deras hemsidor berättas hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
[email protected]
telefonnummer växeln 029 534 5000

***********************************************************************************************************

Karelia University of Applied Sciences EXAM system accessibility statement

This accessibility statement explains how well EXAM system complies with the Act on the Provision of Digital Services, what shortcomings there are in the accessibility of the service and how you can give us feedback on accessibility problems.

Karelia University of Applied Sciences  is responsible for this system. We want as many users as possible to be able to access our digital services. We take accessibility into account in the development of digital services.

How accessible is the website?

This system partly meets the A and AA level accessibility criteria required by law (WCAG criteria 2.1). The online service has some shortcomings in accessibility, which are described in more detail below.

Did you notice any gaps in accessibility?

We are constantly striving to improve the accessibility of the system. If you observe any issues that are not described on this page, please let us know and we will do our best to fix any shortcomings. We will respond to requests and comments as soon as possible, but no later than within two weeks.

You can contact us by sending an email to [email protected].

Accessibility monitoring

The Finnish Transport and Communications Agency Traficom monitors the implementation of accessibility requirements. If you are not satisfied with the response you have received or you do not receive a response at all within two weeks, you can give feedback to the Finnish Transport and Communications Agency Traficom. The website of the Finnish Transport and Communications Agency Traficom provides detailed information on how to file a complaint and how the matter will be processed.

Finnish Transport and Communications Agency Traficom

Digital Accessibility Supervision Unit
www.webaccessibility.fi
[email protected]
telephone switchboard 029 534 5000

More detailed information on technical accessibility

The system is not yet fully accessible.

* Add any other accessibility comments about your organization’s EXAM to this section. *

Content or features that are not yet accessible

General accessibility problems

  • The page titles in the service are not unique. (WCAG 2.4.2)
  • The parts of the web pages that are in different language do not have correct language attribute. (WCAG 3.1.1 and 3.1.2)
  • Some content does not adapt properly to smaller screens. (WCAG 1.4.10)
  • In some cases, the visible keyboard focus indicator does not meet contrast requirements. (WCAG 1.4.11)
  • The HTML code of the online service does not fully comply to the specification. (WCAG 4.1.1)

Time limitations

  • There is a general time limitation in the online service. The modal dialog for continuing the session is not at all accessible to keyboard-only users. In addition, the screen reader focus is not automatically directed to the modal, and the functionality for continuing the session does not have any role. (WCAG 2.1.1, 2.4.3 and 4.1.2)

Headings and text content

  • There are visual headings in the online service that are not programmatically marked as headings. (WCAG 1.3.1)
  • In some texts, the screen reader does not interpret line breaks correctly. (WCAG 1.3.1)

Links, buttons and forms

  • At some places, the relationships of information are difficult to understand with screen reader. The form fields and their labels are not always programmatically associated. The checkboxes and radio groups of exam questions have not been grouped correctly. In addition, the movement of screen reader focus is not correctly limited in radio groups. This makes it difficult to understand borders of a radio group. (WCAG 1.3.1 and 2.4.3)
  • There are extra stops of focus when tabbing through some user interface components. There are also non-informative arrow icons that have not been hidden from screen readers. Sometimes the screen reader reads too much information at one step. Screen reader users receive guidance on how to open a keyboard shortcut guide, but the same information is not given to sighted keyboard-only users who might also benefit from the shortcut instructions. (WCAG 1.3.1)
  • Some functionalities do not have an appropriate element or role. At many places, state of functionalities (e.g. whether an accordion is collapsed or expanded, whether a menu item is selected, or if some element is disabled) is not announced to screen reader users. Some functionalities lack an accessible name, or the name is indescriptive or written in English. Actions of these kinds of elements are difficult to understand with screen reader. (WCAG 4.1.2)
  • Some functional elements cannot bee accessed at all with keyboard. These functionalities include for example adding an attachment in the exam, the text formatting functions in the text editor, and showing the evaluation of an exam. (WCAG 2.1.1)

Calendar

  • Some functionalities of the calendar have inappropriate roles, and some functionalities do not have any role. Screen readers do not read all the content correctly. (WCAG 4.1.2)
  • Screen reader users are not notified of all visible changes happening in the calendar. (WCAG 4.1.3)
  • Using the calendar with mobile screen reader is very difficult. The screen reader does not always read all the relevant content but reads some irrelevant noise content. In addition, mobile screen reader focus often gets trapped in the calendar. (WCAG 1.3.1)

Non-textual content

  • The online service includes icons whose alt text or accessible name is indescriptive and/or in English. Some icons do not have alt text at all. There are also some decorative icons that have not been hidden from screen readers. (WCAG 1.1.1)

Modal dialogs

  • Modals for adding an attachment, confirming the sending of an exam and viewing past exam answers have accessibility shortcomings.
  • The focus is not always directed straight to modals. In some cases, the focus is directed to a position inside a modal that is not logical. When closing a modal, the focus does not always remain in the element from which the modal was opened. (WCAG 2.4.3)
  • The functionality for adding an attachment does not have any role, and attachments cannot be added with only a keyboard. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Some headings in the modals have not been programmatically marked as headings. (WCAG 1.3.1)

Contrasts

  • There is an individual text passage that does not have sufficient color contrast. (WCAG 1.3.1)

Changes of page and other content

  • Activating navigation links does not cause ordinary loading of a new page. As a result, a screen reader user does not receive the information that a page has changed. (WCAG 4.1.3)
  • In the search of exams, there is no notification of search results for screen reader users. When changing the subject area of exams, there is no notification of the change of content. (WCAG 4.1.3)
  • Focus has not been controlled on the website, which results in illogical focus behavior during transitions especially with VoiceOver screen reader. In addition, the tab order of the exam view is inconsistent and differs from the visual reading order. (WCAG 2.4.3)

An effort will be made to correct the shortcomings listed in this statement by 31 December 2023.

How have we tested accessibility?

The observations in this accessibility statement are based on a third-party assessment of whether the online service meets legal requirements.

The online service was published on 2.1.2025.

This statement was prepared on 19.5.2023.