Vahvoja tietoja ja taitoja ener­gia­rat­kai­su­jen edistämiseen

Riku Ikonen näytteenotossa järvellä

Riku Ikonen

”Päätin hakeu­tua Kare­li­aan opis­ke­le­maan tekniik­kaa sen maineen ja moni­puo­lis­ten opetus­oh­jel­mien vuoksi. Energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kasta kiin­nos­tuin, koska se tarjosi laajan katsauk­sen alaan, mahdol­li­suu­det käytän­nön harjoit­te­luun ja erin­omai­sen opetussuunnitelman.”

Olen Riku Ikonen, 25-vuotias energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan insi­nöö­rio­pis­ke­lija. Olen aina ollut kiin­nos­tu­nut tule­vai­suu­den mahdol­li­suuk­sista ja uusista inno­vaa­tioista, joten päätin hakeu­tua Kare­li­aan opis­ke­le­maan tekniik­kaa sen maineen ja moni­puo­lis­ten opetus­oh­jel­mien vuoksi. Energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kasta kiin­nos­tuin, koska se tarjosi laajan katsauk­sen alaan, mahdol­li­suu­det käytän­nön harjoit­te­luun ja erin­omai­sen opetussuunnitelman.

Käytän­nön projek­tit ovat parasta

Opin­to­jeni aikana olen erityi­sen kiin­nos­tu­nut energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan koulu­tuk­sessa tarjolla olevista opin­to­jak­soista, jotka tarjoa­vat syväl­listä tietoa alas­tani. Moder­nit opetus­me­ne­tel­mät ovat vastan­neet odotuk­siani. Parasta on ollut päästä osal­lis­tu­maan käytän­nön projek­tei­hin ja ryhmä­töi­hin, kuten vesis­töi­hin liit­ty­viin käytän­nön mittaus­päi­viin maas­tossa. Maas­to­päi­vinä saamme ottaa näyt­teitä vesis­töistä, ja seuraa­vana päivänä analy­soimme näyt­teet labo­ra­to­riossa. Tämä kokemus on avannut silmäni alan moni­puo­li­suu­teen ja siihen, kuinka moni­puo­li­sia tehtä­viä insi­nöö­riksi opis­ke­leva voi saada.

Myös erilai­set projek­tit paikal­lis­ten yritys­ten ja hank­kei­den kanssa ovat olleet kiin­nos­ta­via ja työelä­mään hyvin valmis­ta­via koko­nai­suuk­sia. Erilai­set yritys­vie­rai­lut, esimer­kiksi ener­gian­tuo­tan­to­lai­tok­siin, ovat olleet mielen­kiin­toi­sia koke­muk­sia, joissa pääsemme näke­mään luen­noilla opitun asian käytän­nössä. Kare­liassa insi­nöö­riksi opis­ke­le­ville tarjo­taan laajat käytän­nön­lä­hei­set mahdol­li­suu­det oppia labo­ra­to­rioissa, luen­noilla ja maas­toissa. Opis­ke­lu­yh­teisö on avulias ja kannus­tava, mikä tekee opis­ke­lusta mukavaa, erityi­sesti insi­nöö­riksi opis­kel­lessa, kun opis­ke­lu­yh­teisö on tiivis ja aktiivinen.

Tule­vai­suu­den ener­gia­rat­kai­suja edistämään

Suosit­te­li­sin Kare­liaa ja omaa koulu­tus­tani kaikille, jotka halua­vat saada laadu­kasta koulu­tusta, käytän­nön koke­musta ja mahdol­li­suu­den verkos­toi­tua alansa ammat­ti­lais­ten kanssa. Erityi­sesti, jos koet, että tule­vai­suu­den haas­tei­den ratkai­se­mi­nen on sinulle miele­kästä, tämä ala sopii juuri sinulle! Näen itseni muuta­man vuoden kulut­tua työs­ken­te­le­mässä energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan parissa, edis­täen tule­vai­suu­den ener­gia­rat­kai­suja kestä­västi ja ympä­ris­töstä huoleh­tien, hyödyn­täen Kare­liasta saamiani vahvoja tietoja ja taitoja. Odotan innolla tulevia haas­teita ja mahdol­li­suuk­sia, joita Karelia ja energia- ja ympä­ris­tö­tek­niikka tuovat mukanaan.