Smar­tICT – älyk­kään auto­maa­tion ohjelmointiosaaja

Kooda­ri­kou­lu­tus eri alojen ammattilaisille

Koulu­tuk­sen laajuus 30 opin­to­pis­tettä
Ajoitus 1.9.2021 – 31.5.2022 (1 vuosi)
Aloi­tus­pai­kat 20
Toteu­tus verkko-opinnot
Koulu­tus on maksuton.

Ohjel­mis­toala on kasva­nut viime vuosina voimak­kaasti. Kasvun takana on useita ajureita, kuten perin­tei­sen tuotan­non palve­lu­val­tais­tu­mi­nen ja digi­ta­li­saa­tio. Tämä kehitys tapah­tuu useilla sekto­reilla sekä yrityk­sissä että julki­sessa talou­dessa. Lisäksi talvella 2019 alkanut Covid-19-epide­mia on kiih­dyt­tä­nyt tätä kehi­tystä entisestään.

Viime vuonna voimaan tullut tiedon­hal­lin­ta­laki määrää julkista tehtä­vää suorit­ta­via orga­ni­saa­tioita raken­ta­maan vuoden 2023 loppuun mennessä raja­pin­nat, joilla tiedot saadaan liik­ku­maan eri viran­omais­ten välillä ja joiden avulla mahdol­lis­te­taan viran­omais­ra­jat ylit­tävä palve­luau­to­maa­tio. Ohjel­mis­to­tek­nis­ten ratkai­su­jen hank­ki­mi­sessa, raken­ta­mi­sessa ja yllä­pi­tä­mi­sessä tarvi­taan web-ohjel­moin­tiin, ohjel­moin­ti­ra­ja­pin­toi­hin ja tieto­va­ras­toin­tiin liit­ty­vää ohjel­mis­to­tek­nistä osaamista.

Suomessa ohjel­mis­toa­lan konsul­tointi-, palvelu- ja tuotey­ri­tyk­sissä työs­ken­te­lee yli 53 000 työn­te­ki­jää. Ohjel­mis­toa­lan kasvu on ollut viime vuosina nopeam­paa kuin muilla palve­lua­loilla. Alan yritys­ten yhtei­nen huole­naihe on osaavan henki­lös­tön rekry­tointi. PK-yritys­ba­ro­met­rin mukaan ohjel­mis­to­jen suun­nit­telu- ja valmis­tus -toimia­lan yritys­ten kehit­tä­mi­sen pahin ulko­puo­li­nen este on työvoi­man saata­vuus. (TEM 2020)

Kooda­ri­kou­lu­tus toteu­te­taan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Itä-Suomen yliopis­ton yhteis­työ­pro­jek­tina, ja opis­ke­lija voi suorit­taa yhteis­työn piirissä olevia opin­to­jak­soja muista yhteis­työ­kor­kea­kou­luista. Koulu­tus järjes­te­tään opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön myön­tä­mällä erityisavustuksella.

Koulu­tus on tarkoi­tettu sinulle, joka haluat

  • täyden­tää ja syven­tää ohjel­mis­to­tek­nistä amma­til­lista osaa­mis­tasi web-ohjel­moin­tiin, mobii­lioh­jel­moin­tiin, ohjel­moin­ti­ra­ja­pin­toi­hin ja tieto­va­ras­toin­tiin liit­ty­villä taidoilla, sekä
  • oppia hahmot­ta­maan johta­mi­sen muutos­tar­peita digi­taa­li­sessa ja vuoro­vai­kut­tei­sessa liike­toi­min­ta­da­taa ja ohjel­moin­ti­ra­ja­pin­toja hyödyn­tä­vässä liiketoimintaympäristössä.

Koulu­tus sovel­tuu ICT-alan ammat­ti­lai­sille, kuten esimer­kiksi insi­nöö­reille, trade­no­meille, eri alojen toimi­hen­ki­löille ja opet­ta­jille. Koulu­tuk­sen laajuus on opis­ke­li­jan henki­lö­koh­tai­sista valin­noista riip­puen vähin­tään 30 opin­to­pis­tettä ja enin­tään 60 opin­to­pis­tettä. Monet tieto- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan alan yrityk­set pyrki­vät kehit­tä­mään henki­lös­tön moni­muo­toi­suutta – alalle tarvi­taan taus­toil­taan erilai­sia osaajia.

Karelia-kooda­ri­kou­lu­tuk­sen opinnot sisäl­ty­vät järjes­tä­vien korkea­kou­lu­jen tutkin­toon johta­viin koulu­tuk­siin, joten opis­ke­lija voi hyödyn­tää saavut­ta­mansa opin­to­pis­teet myöhem­min tutkinto-opis­ke­li­jana. Koulu­tus aloi­te­taan syys­kuussa 2021 ja se päättyy touko­kuussa 2022.

Koulu­tuk­sen sisältö

  • Web-ohjel­mointi
  • Mobii­lioh­jel­mointi
  • Projek­tin­hal­linta ja Devops (Micro­soft Azure)
  • Ohjel­moin­ti­ra­ja­pin­to­jen suun­nit­telu ja ohjel­mointi (APIt)
  • Tieto­va­ras­tointi
  • Kehi­tys­pro­jekti
  • Korkea­kou­lun muu tarjonta sovel­tu­vin osin

Koulu­tuk­sessa hyödyn­net­tä­viä ohjel­moin­ti­kie­liä, väli­neitä, kehi­koita ja alustoja

  • HTML5, CSS, JavaSc­ript (ECMASc­ript), React
  • Node.JS
  • JSON, REST, GraphQL, OpenAPI
  • Scrum, LEAN
  • Micro­soft Azure, DevOps
  • SQL, NoSQL

Opetusuun­ni­telma

DD10001 Advanced Web Program­ming 5 ects
DD10002 Hybrid Mobile Applica­tion Deve­lop­ment 5 ects
DD10003 Modern Software Engi­nee­ring 5 ects
DD10004 API Design and Deve­lop­ment 5 ects
DD10005 Advanced Data­ba­ses and SQL 5 ects
DD10006 ICT Project 5-10 ects

Opetus­suun­ni­tel­massa mainit­tu­jen opin­to­jak­so­jen oppi­ma­te­ri­aali on englan­nin­kie­li­nen. Harjoi­tus­tun­nit ovat suomen­kie­li­siä. Opin­to­jak­so­jen sisäl­töi­hin voi tulla vielä pieniä muutoksia. 

Koulut­ta­jat

Jyri Kemp­pai­nen, yliopet­taja, FT
Radu Meriescu-Istodor, PhD
Jari Uimonen, lehtori, FM
Petri Laiti­nen, lehtori, FM

Hake­mi­nen

Hakuaika 1.6. – 15.8.2021

Haku­lo­mak­keen liit­teenä tulee toimit­taa ansioluettelo/CV ja vapaa­muo­toi­nen kirjal­li­nen kuvaus, jonka ohjeis­tus löytyy valintaperusteista. 

Opis­ke­li­ja­va­lin­nassa arvioi­daan opis­ke­li­jan kykyä suori­tu­tua opin­noista aiem­pien opin­to­jen ja työelä­mässä hanki­tusn osaa­mi­sen perus­teella. Työko­ke­mus, osaa­mi­nen ja opis­ke­lu­mo­ti­vaa­tio arvioi­daan hake­muk­seen liite­tyn moti­vaa­tio­kir­jeen perusteella. 

Valin­ta­pe­rus­teet

Hakijat pistey­te­tään hake­muk­sen perus­teella seuraavasti:

1) Hakijan oma arvio ja perus­te­lut Smar­tICT – älyk­kään auto­maa­ton ohjel­moin­tio­saaja -koulu­tuk­sessa hanki­tun osaa­mi­sen sovel­ta­mi­sesta ja hyödyn­tä­mi­sestä nykyi­sessä tai tule­vassa työteh­tä­vässä tai urake­hi­tyk­sessä. (max 5 pistettä)

2) Hakijan oma arvio ja perus­te­lut opis­ke­lun, työelä­män ja muun elämän yhteen­so­vit­ta­mi­sesta ja kyvystä itse­näi­seen opis­ke­luun. (max 5 pistettä)

3) Sovel­tuva tutkinto ja/tai ICT-alan työteh­tä­viin liit­tyvä työko­ke­mus. (max 5 pistettä)

Opis­ke­li­joi­den kertomaa

Smar­tICT-koulu­tuk­ses­sao olen oppinut koodaa­mi­sen lisäksi ongel­man­rat­kai­su­ky­kyä ja loogista päät­te­ly­ky­kyä, jotka ovat molem­mat vangit­se­via. Olen tullut myös tarkem­maksi (jokai­sella merkillä on merki­tystä). Lisäksi yleis­si­vis­tyk­seni on lisään­ty­nyt valta­vasti ja maail­man­ku­vani IT-alan suhteen on avar­tu­nut. Tiedän mitä tule­vai­suu­dessa odottaa ja mihin varau­tua.
Jari Aro-Heinilä, Oras Group

Halusin kehit­tää itseäni ja tartuin tilai­suu­teen, kun Abloy tarjosi mahdol­li­suutta lähteä kehit­tä­mään IT-taitoja Kare­li­aan. Tajusin että tässä on nyt mahdol­li­suu­teni kehit­tyä ja pysyä mukana digi­taa­li­sen murrok­sen pyör­teissä. Ja IT-puolen taidoista on aina hyötyä, vaikkei IT-puolella varsi­nai­sesti olisi­kaan töissä. Aluksi tavoite oli käydä muutama kurssi mutta ahneus kasvoi kokoa­jan joten lopulta tavoite olisi saada suori­tet­tua diplomi.
Minna-Mari Simonen, Abloy