Kumppanit arvostavat yhteistyötä Karelian kanssa

Kumppanit arvostavat yhteistyötä Karelian kanssa – osaaminen kehittyy ja uusia innovaatioita otetaan käyttöön

 

Karelia-ammattikorkeakoulussa toteutetaan vuosittain asiakaspalautekysely tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) sekä palveluliiketoiminnan asiakkaille. TKI-toimintaa toteutetaan ammattikorkeakoulussa erilaisina projekteina. Palveluliiketoimintaa ovat erilaiset asiakkaille räätälöidyt koulutus- ja asiantuntijapalvelut. Palautekyselyssä kysymykset jakautuvat kolmen teeman alle. Nämä ovat toiminnan laatu ja tunnettuus, yhteistyö ja sen sujuvuus sekä hyödyllisyys ja vaikuttavuus. Saimme helmikuussa 2020 toteutettuun kyselyyn 102 vastausta. Suurin osa kyselyyn vastaajista oli Pohjois-Karjalan alueelta. Vastaajat ovat olleet joko mukana Karelian TKI-projekteissa tai myytävien koulutus-/asiantuntijapalveluiden asiakkaina.

Palautekyselyn mukaan kumppanit ja asiakkaat kokevat Karelia-ammattikorkeakoulun hyväksi yhteistyökumppaniksi ja suurin osa vastaajista on tehnyt yhteistyötä Karalian kanssa useiden vuosien ajan. Yhteistyön seurauksena asiakkaat kertovat tapahtuneen osaamisen kehittymistä sekä uusien innovaatioiden tai toimintatapojen kokeilua ja käyttöönottoa omassa työssä tai organisaatiossa.

Tulevista yhteistyömahdollisuuksista toivottiin näkyvää viestintää eri kanavien kautta, lisäksi toivottiin yrityskohtaisia ratkaisuja osaamisen kehittämistarpeisiin. Yhteistyötä Karelian kanssa toivotaan myös projektitulosten hyödyntämisessä ja käyttöönotossa omassa organisaatiossa. Projektitulokset ovat tyypillisesti uusia tuote- tai palveluinnovaatioita tai uudistettuja toimintatapoja, joita voidaan hyödyntää yrityksissä ja työorganisaatioissa.

Vuonna 2019 Karelia-ammattikorkeakoulussa oli meneillään 80 TKI-projektia Karelian osaamisaloihin liittyen, näistä 11 toteutettiin kansainvälisessä yhteistyössä. Projektitoimintaa toteutettiin tekniikan alalla mm. puurakentamiseen, ohjelmistorobotiikkaan, energiaratkaisuihin sekä tuotannon automaatioon liittyen. Lisäksi projektitoimintaa toteutettiin sosiaali- ja terveysalalla mm. uniterveyteen, ikäystävällisiin palveluihin, hyvinvointiyrittäjyyteen ja kuntoutuksen uusiin teknologioihin liittyen. Koulutus- ja asiantuntijapalveluiden kysyntä kasvoi edellisiin vuosiin verrattuna merkittävästi. Kysyntä kasvoi erityisesti digitaitojen, johtamisen, laadunhallinnan sekä palveluiden uudelleenmuotoilun osaamiseen liittyen.