Artik­keli: Avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun suosio kasvussa

Osal­lis­tu­mi­nen avoi­meen korkea­kou­luo­pe­tuk­seen on yksi keskei­nen jatku­van oppi­mi­sen ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen väli­neistä. Opetus­hal­lin­non tilas­to­pal­velu Vipusen mukaan avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun suosio suoras­taan räjähti Suomessa vuonna 2020. Opis­ke­luin­non kasvaessa suori­tus­mää­rät valta­kun­nal­li­sesti lähes kaksin­ker­tais­tui­vat. Vuonna 2019 suori­tet­tiin 297 618 opin­to­pis­tettä ja vuonna 2020 suori­tuk­sia oli jo 467 275 opintopistettä.

Myös Kare­lian avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun suosio kasvoi. Vuonna 2020 avoi­messa AMK:ssa oli 4773 opis­ke­li­jaa ja opin­to­suo­ri­tuk­sia kertyi 16 639 opin­to­pis­tettä. Opin­to­suo­ri­tus­ten määrä kasvoi 53 % edel­li­seen vuoteen verrattuna.

Ketkä avoi­messa AMK:ssa opiskelevat?

Kare­lian avoimen AMK:n opinnot kiin­nos­ti­vat erityi­sesti työi­käi­siä ja opis­ke­li­joi­den keski-ikä oli 35 vuotta. Opis­ke­li­joista suurin osa (75 %) oli naisia.

Suurin osa opin­noista toteu­tet­tiin verkko-opin­toina. Verkko-opin­to­jen lisään­ty­mi­nen mahdol­lis­taa opin­to­jen suorit­ta­mi­sen asuin­pai­kasta riip­pu­matta. Vuonna 2020 opis­ke­li­joista 51 % asui Pohjois-Karja­lassa ja loput 49 % eri puolilla Suomea, ja heistä eniten opis­ke­li­joita tuli Uudeltamaalta.

Miksi ja mitä opiskellaan?

Opis­ke­li­ja­pa­laut­teen mukaan opis­ke­li­jat hyödyn­tä­vät opin­noissa saatuja tietoja omassa työs­sään, työn kehit­tä­mi­sessä, yleis­si­vis­tyk­senä, vaih­taes­saan alaa, tutkinto-opin­toi­hin hakeu­tu­mi­sessa tai osana muita opintoja.

Avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun suosi­tuim­pia aloja Kare­liassa ovat sosi­aali- ja tervey­sala, liike­ta­lous sekä tieto­jen­kä­sit­tely. Tutkinto-opin­to­jen valin­ta­pe­rus­teina käyte­tyt opin­to­jak­sot eli valin­ta­kurs­sit kerryt­ti­vät opin­to­suo­rit­teita eniten tieto­jen­kä­sit­te­lyn ja liike­ta­lou­den koulu­tuk­sissa. Suosi­tuim­pien yksit­täis­ten opin­to­jak­so­jen aiheet vaih­te­li­vat Kare­liassa paljon. Eniten opin­to­suo­ri­tuk­sia kertyi opin­to­jak­soilta Svensk klinik -Rauta­lan­ka­ruot­sia, Hygie­nia­passi, Big Data & Busi­ness Intel­le­gence, Green Care -perus­teet, Pallia­tii­vi­sen hoidon lähtö­koh­dat ja Tieto­jär­jes­tel­mien arkkitehtuuri.

Mitä uutta kehitettiin?

Uusia opin­toja kehi­tet­tiin Kare­liassa viime vuoden aikana huomioi­malla digi­ta­li­saa­tion aiheut­ta­mat muutok­set työelä­mässä. Uusia opin­to­ko­ko­nai­suuk­sia syntyi esimer­kiksi digi­taa­li­seen mark­ki­noin­tiin ja ohjel­mis­to­ro­bo­tiik­kaan. Lisäksi kehi­tet­tiin useita uusia opin­to­jak­soja kuten Digi­tai­dot kunnolla vauhtiin.

Keväällä 2020 reagoi­tiin koro­na­ti­lan­tee­seen kehit­tä­mällä ns. matalan kynnyk­sen opin­toja, joihin on helppo tulla mukaan ja jotka ovat lyhyitä, yhden opin­to­pis­teen laajui­sia verkko-opin­toja. Opin­to­jen tavoit­teena on tukea opin­to­jen aloit­ta­mi­sessa ja suorit­ta­mi­sessa henki­löitä, joilla on esimer­kiksi pitkä aika aiem­mista opin­noista tai verkko-opis­kelu on uutta. Matalan kynnyk­sen opin­noissa keski­ty­tään urasuun­nit­te­luun, opis­ke­lu­tai­toi­hin ja -valmiuk­siin sekä tiedon­han­kin­nan perusteisiin.

Kirjoit­taja:

Mervi Lätti, erikois­suun­nit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu