Karelia-ammattikorkeakoulu kehittää opiskelijahyvinvointia

Korona-pandemian seurauksena aiemmin toimineet opiskelijayhteisöt ovat muuttuneet voimakkaasti etäopetuksen lisääntymisen ja kokoontumisrajoitusten takia. Tutkintokoulutuksen opintosuoritusten ja tutkintojen määrät ovat kasvaneet ja alle 20 opintopistettä vuodessa suorittaneiden määrä on vähentynyt. Tunnuslukujen perusteella asiat ovat hyvässä kunnossa, mutta korona-pandemian pitkittyessä on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota opiskelijoiden hyvinvointiin ja sen tukemiseen.

Karelia-ammattikorkeakoulussa on ollut vuodesta 2013 alkaen käytössä Varhaisen tuen toimintamalli., jonka tavoitteena on ollut vähentää opintojen keskeyttämisiä ja tukea aktiivisesti opintojen sujuvaa etenemistä. Toimintamallin kolme pääelementtiä ovat opintojen etenemisen seurantaa tukevat tietojärjestelmät, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja välittämisen ilmapiirin vahvistaminen yhdessä opiskelijakunta POKAn kanssa sekä hyvin toimivat ja selkeästi roolitetut opinto-ohjauksen käytännöt.

  • Korona-kriisin aikana henkilökohtaisien yhteyksien merkitys opintojen etenemisen ja opiskeluhyvinvoinnin kannalta on korostunut. Kareliassa on otettu maaliskuussa 2021 henkilökohtaisesti yhteyttä kaikkiin tutkinto-opiskelijoihin. Yhteydenoton tavoitteena on tukea opintojen edistymistä, ennaltaehkäistä syrjäytymistä sekä tarjota ja etsiä tarvittaessa tukea opiskelun ja elämän haasteisiin, kertoo vararehtori Pekka Auvinen.

Karelian tukipalveluita, esimerkiksi opintokuraattorin palvelut on siirretty verkkoon. Auvisen mukaan, Kareliassa on parhaillaan käynnissä toisen opintokuraattorin rekrytointiprosessi. Tehtävään haetaan henkilöä, jolla on myös erityisopettajan pätevyys. Eritysopettajaosaamisen tarve on kasvanut viime vuosina selvästi. Lisäksi Kareliassa tehostetaan viestintää vuorovaikutusta tukevista verkko-opetuksen pelisäännöistä, keinoista ja työkaluista. Karelia ja opiskelijakunta POKAn ovat rakentaneet yhdessä uusia matalan kynnyksen yhteydenpidon ja yhteisöllisyyden vahvistamisen tapoja. Kehittämistyössä huomioidaan kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden tarpeet ja erilaiset kulttuuritaustat