Karelia-ammattikorkeakoulu vastaa väestön ikääntymisen, työvoiman saatavuuden ja työn murroksen haasteisiin vahvistamalla myös korkeakoulun ja koko Pohjois-Karjalan kansainvälisyyttä.
Karelia-ammattikorkeakoulu lisää uudella strategiakaudella työelämätarpeita vastaavaa englanninkielistä tutkintokoulutusta ja vahvistaa koulutusperäistä maahanmuuttoa yhteistyössä alueen yritysten, koulutusorganisaatioiden ja muiden kumppanien kanssa.
Karelia tarjoaa tällä hetkellä englanninkielistä koulutusta International Business ja Industrial Management -koulutuksissa. Jatkossa englanninkielisen koulutuksen tarjontaa laajennetaan muun muassa ICT- ja sosiaali- ja terveysaloilla. Lisäksi Karelia on mukana kansainvälisessä INVEST-hankkeessa, jossa kehitetään useita englanninkielisiä yhteiskoulutusohjelmia yhdessä viiden eurooppalaisen korkeakoulun liittymässä.
Kansainväliset opiskelijat markkinointitehtävissä
Kun englanninkieliset tutkintoon johtavat koulutukset lisääntyvät, tarve kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoimiseksi kasvaa. Tarvetta lisää alueen nuorten ikäluokkien pienentyminen. Lisäksi alueella on kasvavaa tarvetta korkeasti koulutetuille osaajille työikäisen väestön vähentyessä.
Rekrytointityö aloitettiin määrittämällä potentiaalisia rekrytoinnin kohdealueita ja lisäämällä yhteistyötä kansainvälisten kumppaneiden, kuten paikallisten kielikoulujen, kanssa. Vuonna 2018 Karelia-ammattikorkeakoulussa aloitti myös ensimmäinen kansainvälisistä opiskelijoista koostuva opiskelijarekrytoinnin tiimi.
Tiimin opiskelijat ovat markkinoineet Kareliaa potentiaalisille uusille opiskelijoille erityisesti heidän kotimaissaan.
Kareliassa kaksi vuotta International Business -ohjelmassa opiskellut Alla Vokhta kertoo, että toimiminen kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointitiimissä on parantanut myös työelämässä tarvittavia taitoja.
– Kareliasta saa laadukasta koulutusta, ja täällä on miellyttävä ja kannustava opiskeluilmapiiri. Karelian opiskelijalähettiläänä toimiminen on kehittänyt valtavasti markkinointitaitojani tulevaisuuden työelämää varten. Minun on pitänyt hyödyntää käytännössä niitä asioita, joita olen oppinut International Business -opinnoissa.
Opiskelijat ovat muun muassa esitelleet koulutuksia, kehittäneet Karelian kansainvälistä yhteisöä sosiaalisessa mediassa sekä lisänneet Karelian näkyvyyttä kohdemaiden sosiaalisen median kanavissa.
– Opiskelijoiden työ messuilla, tapahtumissa ja sosiaalisen median kanavissa on mahdollistanut, että Karelia tavoittaa paremmin asiakkaitaan ja jatkaa brändin rakentamistaan, Vokhta sanoo.
Kokemukset ovat olleet siis positiivisia. Toimintaa kehitetään tulevina vuosina lisäämällä vuorovaikutusta potentiaalisten hakijoiden ja opiskelijalähettiläiden välillä erityisesti digitaalisissa kanavissa.
Markkinointia myös potentiaalisten hakijoiden vanhemmille
Tulevaisuudessa kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoinnissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota kohdealueilla toimimisen erityispiirteisiin. Samalla lisätään aktiivisuutta kansainvälisen rekrytoinnin yhteistyöverkostoissa.
Jotta hakijan digitaalinen asiakaskokemus hakiessa ja sitoutuminen Kareliaan jo ennen hakemista olisivat parempia, kehitetään Kareliassa näihin vaikuttavia vuorovaikutteisia palveluita. Jatkossa kiinnitetään myös enemmän huomiota potentiaalisten hakijoiden vanhempiin ja heille suunnattavaan viestintään. Englannin lisäksi markkinointimateriaalia tuotetaan myös valittujen kohdealueiden kielillä.
Teksti:
Sini-Tuuli Saaristo, kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin suunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tarja Tuononen, markkinointiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu