Kansain­vä­li­syys apuna yhteis­kun­nan muutok­siin vastaamisessa

Kansain­vä­li­syys on yksi keskei­sistä korkea­kou­lun laatua, vaikut­ta­vuutta ja tulok­sel­li­suutta vahvis­ta­vista toimin­noista. Kansain­vä­li­nen toiminta kiin­nit­tyy koko korkea­kou­lun toimin­taan: johta­mi­seen, koulu­tuk­seen, TKI-toimin­taan sekä palveluliiketoimintaan. 

Vuodesta 2015 alkaen kansain­vä­li­syys nostet­tiin yhdeksi Kare­lian keskei­sistä stra­te­gi­sista kehit­tä­mis­ko­ko­nai­suuk­sista. Kansain­vä­li­syys eri muodois­saan vahvis­taa mahdol­li­suuk­sia vastata yhteis­kun­nan muutos­ten ajan­koh­tai­siin haas­tei­siin. Keskei­siä kehit­tä­mis­koh­teita ovat opis­ke­li­ja­liik­ku­vuus, englan­nin­kie­li­nen opin­to­tar­jonta, kansain­vä­li­set kump­pa­nuu­det, koulu­tus­vienti, kansain­vä­li­nen tki-toiminta, henki­lös­tön kansain­vä­li­syys­osaa­mi­nen, opis­ke­li­ja­rek­ry­tointi, tuki­pal­ve­lu­yh­teis­työ sekä maahanmuuttajatyö. 

Kansain­vä­lis­ty­mi­sen päämää­ränä on raken­taa Kare­liaa kansain­vä­li­sesti kilpai­lu­ky­kyi­senä, veto­voi­mai­sena ja laaduk­kaana korkea­kou­luna. Karelia tekee tiivistä yhteis­työtä keskei­sim­pien kansain­vä­lis­ten ja alueel­lis­ten kump­pa­nei­densa kanssa Pohjois-Karja­lan alueen kilpai­lu­ky­vyn ja elin­voi­man vahvis­ta­mi­seksi. Uudessa Karelia 2030 -stra­te­giassa kansain­vä­li­syys on yksi viidestä ydin­va­lin­nasta. Toimin­nan pain­opis­teitä ovat koulu­tus- ja työpe­räi­sen maahan­muu­ton edis­tä­mi­nen, työelä­mä­tar­peita vastaa­vien kansain­vä­lis­ten tutkin­to­kou­lu­tus­ten kehit­tä­mi­nen sekä koulu­tus­vien­nin ja kansain­vä­li­sen tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­nan vahva kasvattaminen. 

Kansain­vä­lis­ty­mi­sen päämää­ränä on raken­taa Kare­liaa kansain­vä­li­sesti kilpai­lu­ky­kyi­senä, veto­voi­mai­sena ja laaduk­kaana korkeakouluna.

Menneellä ohjelma- ja stra­te­gia­kau­della tavoi­tel­tiin opis­ke­li­ja­liik­ku­vuu­den kaksin­ker­tais­ta­mista sekä koulu­tus­vien­nin ja kansain­vä­li­sen TKI-rahoi­tuk­sen volyy­min vahvis­ta­mista. Lisäksi tavoi­tel­tiin laaduk­kaan ja riit­tä­vän laajan englan­nin­kie­li­sen tarjon­nan kehit­tä­mistä sekä maahan­muut­ta­jien ja heidän kotout­ta­mi­sensa erityis­tar­pei­den syste­maat­tista huomioin­tia korkea­kou­lun toiminnassa.

Tavoit­teissa mainit­tiin myös henki­lös­tön kansain­vä­li­syys­osaa­mista vahvis­ta­mi­nen, kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin kehit­tä­mi­nen ja tuki­pal­ve­lu­yh­teis­työn tiivis­tä­mi­nen alueen muiden korkea­kou­lu­jen kanssa. 

Miten näihin tavoit­tei­siin pääs­tiin ja missä ollaan nyt? 

Entä miten jatkamme tästä eteen­päin ja toteu­tamme uutta Karelia 2030 -strategiaa?

Kirjoit­ta­jat:
Ulla Asikai­nen, koulu­tus­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Liisa Timonen, kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu