Kansainvälisyysosaamisen merkitys kasvaa

Koulutuksen kansainvälistämisen päämääränä Karelia-ammattikorkeakoulussa on varmistaa se, että opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet kansainvälisyysosaamisen kehittämiseen. Kehittämistyö on vaikuttanut tuloksekkaasti esimerkiksi pitkäaikaisten kumppanuuksien syntyyn, kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointiin, ja koulutusvientiin. 

Kansainvälisyysosaaminen on yksi työelämän avaintaidoista, ja sen merkitys korostuu tulevaisuudessa yhä enemmän. Kansainvälisyysosaaminen tarkoittaa osaamiskokonaisuutta, joka koostuu monenlaisesta ymmärryksestä ja taidoista. Siihen kuuluu ymmärrys yhteiskunnan monimuotoisuudesta, oman alan kansainvälisen toimintaympäristön ja kehittämistarpeiden tuntemus, kieli-, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, joustavuuden, ketteryyden ja kriittisen ajattelun muodostama kestävyys ja kyky toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa eli resilienssi.

Kansainvälisyysosaaminen on taitokokonaisuus, joka tukee opiskelijan työllistymistä. Taidot ovat tarpeen riippumatta siitä, työllistyykö opiskelija valmistuttuaan kotimaiseen vai kansainväliseen toimintaympäristöön.

Kansainvälistymisellä on Kareliassa monta tavoitetta

Koulutuksen kansainvälistämisellä on myös muita keskeisiä tavoitteita (ks. kuvio 1). Kehittämistyö tukee opetussuunnitelmien ja sisältöjen kehittämistä, koulutusviennin tarjonnan rakentamista sekä kumppanuustyötä ja tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Liikkuvuuden lisääminen, englanninkielisen tarjonnan lisääminen ja maahanmuuttajatyö ovat osa koulutusten kokonaiskehittämistä. Henkilöstön kansainvälisyysosaamisen vahvistaminen on keskeistä kaikkien toimintojen näkökulmasta.

Kansainvälisen liiketoiminnan osalta koulutuksen kansainvälistämisestä syntyy tärkeitä vientituotteita. Toinen osaamisviennin kokonaisuus muodostuu TKI-toiminnan kautta. Usein nämä kaksi yhdistyvät, sillä koulutusten kansainvälistymisen työkaluna ovat toimineet ja toimivat edelleen lukuisat kansainväliset ja kansalliset kehittämishankkeet, jotka mahdollistavat panostamisen tiettyjen teemojen ja käytänteiden kehittämiseen. 

Kuvio 1: Koulutuksen kansainvälistämisen kokonaisuus (Timonen 2015) 

Ratkaisevaa koulutuksen kansainvälistämiselle oli Karelian hallituksen päätös käynnistää uuden englanninkielisen tutkinto-ohjelman suunnittelu vuonna 2018. Vahvasti työelämän kanssa yhdessä suunniteltu Industrial Management- insinöörikoulutus käynnistyi syksyllä 2020. Industrial Management täydentää lähes 30 vuotta toteutettua International Business -ohjelmaa.

Kansallisista rahoituslähteistä keskeisimpiä ovat olleet Opetus- ja kulttuuriministeriön erillisrahoitukset, Aasia-ohjelmarahoitus sekä EAKR-rahoitus.

Nykyiset ja suunnitteilla olevat uudet tutkinnot laajentavat Karelian opiskelijarekrytointimahdollisuuksia ja tukevat koulutus- ja työperäistä maahanmuuttoa.

Karelia on hyödyntänyt kehittämistyössä useita eri rahoitusohjelmia ja toiminut monissa yhteistyöverkostoissa. Kansallisista rahoituslähteistä keskeisimpiä ovat olleet Opetus- ja kulttuuriministeriön erillisrahoitukset, Aasia-ohjelmarahoitus sekä EAKR-rahoitus.

Kansainvälisistä rahoituslähteistä Karelia on hyödyntänyt erityisesti Erasmus-ohjelman ”strategiset kumppanuudet ja tietoyhteenliittymät”-hanketyökaluja sekä Nordplus Horizontal -ohjelmaa.

Kirjoittajat:
Ulla Asikainen, koulutuspäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Liisa Timonen, kansainvälisten asioiden päällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähde: Timonen, L. 2015. Karelia-ammattikorkeakoulu. Koulutuksen kansainvälistämisen suunnitelma 2015-2020.