SIMHE-toiminnan tavoitteena on varmistaa, että Suomeen saapuvien korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien aiemmat opinnot tunnistetaan ja tunnustetaan sujuvasti, ja että maahanmuuttajat löytävät oman paikkansa suomalaisesta koulutus- ja työelämästä.
SIMHE-toiminta (Supporting Immigrants in Higher Education) käynnistettiin Suomessa Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjauksessa vuonna 2016. Toiminta koettiin erittäin tärkeänä, sillä korkeasti koulutetut maahanmuuttajat ovat monipuolisia osaajia, joiden panosta tarvitaan työvoiman saatavuuden ja elinvoiman turvaamiseksi koko Suomessa.
SIMHE-kokeilu käynnistyi kahden OKM:n nimeämän pilottikorkeakoulun toimesta, ja seuraavana vuonna mukaan liittyi neljä uutta toimijaa. Pilottikorkeakoulut olivat Metropolia-amk ja Jyväskylän yliopisto. Seuraavassa vaiheessa mukaan tuli kaksi uutta ammattikorkeakoulua: Karelia-ammattikorkeakoulu ja Oulun ammattikorkeakoulu sekä kaksi uutta yliopistoa: Helsingin yliopisto ja Turun yliopisto.
Maahanmuuttajien integroituminen osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja työelämää on yksi valtakunnallista tavoitteista, jonka toteuttamisessa myös korkeakoulut ovat vahvasti mukana.
Karelian tehtävänä on vuodesta 2017 alkaen ollut kehittää SIMHE-toimintaa Itä-Suomen alueella sekä olla aktiivisena toimijana kansallisessa kehittämistyössä. Perusrahoitus toimintaan osoitettiin OKM:n strategisesta rahoituksesta.
Karelian tiimi on hakenut hankerahoitusta alusta alkaen toiminnan keskeisten toimenpiteiden kehittämisen tueksi SIMHE-Karelia toimintasuunnitelman mukaisesti.
Maahanmuuttajat halutaan mukaan työelämään
Maahanmuutto on globaali ilmiö, joka kohdentuu aaltomaisin liikkein yhä enemmän myös Suomeen. Maahanmuuttajat halutaan huomioida paitsi humaanin kohtuullisen elämän turvaamisen näkökulmasta, mikä on hyvinvointivaltion velvoite, myös työvoimaresurssina, jolla voidaan turvata erityisesti liiketalouden, metallialan ja hoitoalan tulevaa työvoimavajetta.
Näin ollen maahanmuuttajien integroituminen osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja työelämää on yksi valtakunnallista tavoitteista, jonka toteuttamisessa myös korkeakoulut ovat vahvasti mukana.
Maahanmuuttajajoukko on moninainen, ja maahanmuuton takana on erilaisia syitä. Osa maahanmuuttajista tarvitsee haavoittuvan asemansa vuoksi erityisosaamista ja tukea, jota pitää pystyä tuomaan ohjauksen osaksi.
Voimavaraisten maahanmuuttajien ohjauksen keskeisiä työkaluja taas ovat monikulttuurisuusosaaminen ja suomalaisen toimintaympäristön tuntemus.
Vastuukorkeakoulutoiminnan toteutukseen kytkeytyy myös tutkimuksellinen näkökulma, jossa on kaksi ulottuvuutta. Toisaalta tarkastellaan erityistä osaamista edellyttävien haavoittuvassa asemassa olevien maahanmuuttajan ohjauksessa tarvittavia taitoja, ja toisaalta monikulttuurisuusosaamisen tuomista systemaattiseksi osaksi ohjaajien ja opettajien osaamista.
Suunnitelmallista kehittämistä viidestä näkökulmasta
SIMHE-toiminnan kehittämiseen nimettiin kolmen asiantuntijan tiimi, joka laati kehittämistä ohjaavan SIMHE-Karelia 2017 – 2020 toimintasuunnitelman (Timonen, Häkkinen ja Niskanen 2017).
SIMHE-kehittäminen jaettiin viiteen näkökulmaan: koordinointi, toimintamallin rakentaminen, ohjausmallin ja -palvelun rakentaminen, koulutuksen kehittäminen sekä tutkimuksellinen kehittäminen ja TKI-rahoitushaku.
Suunnitelma on ohjannut kehittämistä jo useiden vuosien ajan, ja tulokset ovat olleet jopa odotettua paremmat. Karelia on vakiinnuttanut paikkansa kansallisena maahanmuuttajatyön osaajana ja kehittäjänä. Lisäksi koulutus- ja työperäisen maahanmuuton edistäminen on yksi keskeinen juonne uutta Karelia 2030 -strategiaa.
Kirjoittajat
Liisa Timonen, kansainvälisten asioiden päällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Hannele Niskanen, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu