kädet tietokoneen näppäimistöllä

Kesken jäänyt tutkinto valmiiksi, vaikka työt kutsuvat

CGI:n kanssa luotiin koulu­tus­oh­jelma, joka auttaa opin­tonsa keskeyt­tä­neet asian­tun­ti­jat viimeis­te­le­mään tutkintonsa.

ICT-alalla on taval­lista, että työelämä vie muka­naan kyvyk­käitä opis­ke­li­joita ennen kuin he ovat saaneet tehtyä tutkin­tonsa loppuun. Kun opinnot ovat viimeis­te­le­mättä ja arkea rytmit­tää kiin­nos­tava työ, ei kesken jääneen tutkin­non pariin tule kovin herkästi palat­tua. Myös tuore perhe ja sen myötä kasva­neet menot saavat opis­ke­li­jat jäämään töihin.

Valmis loppu­tut­kinto kiin­nos­taa kuiten­kin usein sekä työnan­ta­jaa, korkea­kou­lua että opis­ke­lunsa keskeyt­tä­nyttä työn­te­ki­jää. Työnan­taja vahvis­tuu, kun sillä on osaa­vam­pia työn­te­ki­jöitä. Työn­te­kijä puoles­taan lisää omaa osaa­mis­taan, ja valmis tutkinto saattaa vaikut­taa myös hänelle työstä makset­ta­vaan korvaukseen.

Ammat­ti­kor­kea­koulu puoles­taan saa osan rahoi­tuk­ses­taan valmis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den mukaan. Kun jo työelä­mään siir­ty­nei­den opis­ke­li­joi­den halu­taan valmis­tu­van, tapah­tuu tutkin­non viimeis­tely yleensä vahvassa yhteis­työssä alueen työelä­män kanssa. Se kannus­taa ammat­ti­kor­kea­kou­lua toimi­maan myös sen tärkei­den tehtä­vien, työelä­män vaati­mus­ten mukai­sen koulu­tuk­sen ja alueen elin­voi­man vahvis­ta­mi­sen parissa.

Valmis loppu­tut­kinto kiin­nos­taa kuiten­kin usein sekä työnan­ta­jaa, korkea­kou­lua että opis­ke­lunsa keskeyt­tä­nyttä työntekijää.

Kare­liassa konkreet­ti­sinta työtä työn­te­ki­jöi­den kesken jäänei­den tutkin­to­jen viimeis­te­lyssä on tehty Kare­lian työelä­män avain­kump­pa­nei­hin kuulu­van CGI:n kanssa. It-palve­luita tuot­tava CGI ja Karelia raken­si­vat vuonna 2020 koulu­tus­oh­jel­man, jonka tarkoi­tuk­sena on auttaa opin­tonsa kesken jättä­neitä viimeis­te­le­mään loppu­tut­kin­tonsa henki­lö­koh­tai­sen suun­ni­tel­man avulla.

Koulu­tusta pilo­toi­tiin hieman yli kymme­nen opis­ke­li­jan ryhmällä vuoden­vaih­teessa 2020–2021, ja CGI hakee ensi luku­vuo­deksi uutta ryhmää.

– Tämä on hyvä ryhmä­koko, koska nämä opis­ke­li­jat sulau­tu­vat olemassa oleviin opis­ke­li­ja­ryh­miin, eivätkä juuri­kaan aiheuta ylimää­räistä hallin­nol­lista tai opetus­työtä, kertoo yhteis­työtä Kare­lian puolelta koor­di­noiva opinto-ohjaaja Joni Ranta.

Jokai­selle henki­lö­koh­tai­nen suunnitelma

Henki­lö­koh­tais­ten opin­to­suun­ni­tel­mien raken­tu­mi­nen alkaa alku­kar­toi­tuk­sella, jossa hakija kertoo lyhyesti taus­tas­taan ja kesken jääneistä opin­nois­taan. Seuraa­vassa vaiheessa käydään henki­lö­koh­tai­nen, noin tunnin kestävä keskus­telu, jotta molem­mat osapuo­let ovat yhtei­sym­mär­ryk­sessä lähtö­koh­dista, nyky­ti­lasta ja tavoitteista.

Tämän jälkeen hakijat laati­vat itse oman suun­ni­tel­mansa ottaen huomioon tutkin­nosta puut­tu­vat opinnot ja työmää­rän, mikä heidän on mahdol­lista opis­ke­luun sillä hetkellä käyttää.

Rannan mukaan opis­ke­li­jat ovat olleet todella tyyty­väi­siä koulu­tus­oh­jel­man järjes­tä­mi­seen ja itse opetukseen.

– Yllä­tyk­senä on tullut heil­le­kin, että koulu­tuk­sen korkean vaati­mus­ta­son vuoksi opin­to­jen yhdis­tä­mi­nen työ- ja perhe-elämään ei ole edel­leen­kään helppoa. Mutta opin­to­jen henki­lö­koh­tais­ta­mi­nen auttaa tässä.

CGI:n kanssa saatuja koke­muk­sia kehi­te­tään Kare­liassa tavoi­tel­len sellai­sen toimin­ta­ta­van luomista, joka leviäisi myös muihin yrityksiin.

Harp­paus tavoit­teen suun­taan on Työelä­mäyh­teis­työssä tutkin­toon -hanke, joka kehit­tää toimin­ta­mal­leja työelä­mässä koulut­tau­tu­nei­den ja siellä osaa­mista hank­ki­nei­den tutkin­to­jen loppuun­saat­ta­mi­seksi. Hanke keskit­tyy henki­lö­koh­tai­sen opin­to­suun­ni­tel­man proses­siin, osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sen ja tunnus­ta­mi­sen uusiin käytän­tei­siin, työn opin­nol­lis­ta­mi­sen mahdol­li­suuk­siin sekä yksi­löl­lis­ten oppi­mis­pol­ku­jen entistä parem­paan tukemiseen.

Kirjoit­ta­jat:
Joni Ranta, opinto-ohjaaja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Risto Salmi­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu