virtuaalitodellisuudessa luentosali ja hahmoja

Kohti tulevaisuuden oppimis-, innovaatio- ja TKI-hybridiympäristöä

Tulevaisuudessa oppiminen liittyy tiiviisti virtuaaliteknologioihin sekä aikaan ja paikkaan sitomattomaan toimintaan. Karelia kehittää uusia oppimisympäristöjä yhdessä työelämän yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Tulevaisuudessa työ muuttuu yhä hybridimäiseksi, jossa fyysinen ja digitaalinen maailma liukuvat toistensa lomaan. Alasta riippumatta työnteon menetelmät ja välineet monipuolistuvat. Työn tukena käytettävät työkalut muuttuvat digitaalisiksi alustoiksi, ohjelmistopalveluiksi ja laajoiksi simulaatioympäristöiksi.

Yrityksille ja organisaatioille digitalisaation seuraava aalto merkitsee entistä enemmän uusia mahdollisuuksia uudistaa liiketoimintaansa ja palveluitaan, erityisesti uusia digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen. Samalla myös henkilöstön osaamisen kehittäminen ja oppiminen siirtyy luokista työn arkeen, osaksi työpäivää ja työnkulkua.

Työelämän ympäristöissä tapahtuva sekä paikkaan että aikaan sitomaton oppiminen vahvistuvat. Tämä asettaa haasteita opetukselle ja uusille oppimisympäristöille. Oppiminen tulevissa oppimisympäristöissä kiinnittyy vahvasti virtuaaliteknologioihin, etäohjaukseen- ja johtamiseen sekä virtuaaliympäristöissä ja -tiloissa tapahtuvaan innovaatiotyöhön ja oppimiseen.

Pitkäjänteistä työtä oppimisympäristöjen parissa

Ammattikorkeakoulussa tulevaisuuden työn, oppimisen ja opetuksen muuttuminen huomioidaan uusissa oppimisympäristöissä.

Karelia-ammattikorkeakoulussa oppimisympäristöjen monipuolista kehittämistyötä on tehty pitkäjänteisesti. Tästä esimerkkeinä ovat yrittäjyyden oppimisympäristö Spark Joensuu, Muotoilun D´art, Sirkkalan Energiapuisto, simulaatioharjoitusten palveluympäristö Simula sekä oppimis- ja palveluympäristö Tarmo.

Syksyllä 2020 käynnistyneessä ja vuoteen 2023 kestävässä Tulevaisuuden työ -hankkeessa uudistetaan Karelian digitaaliseen joustavuuteen perustuvia ja virtuaaliteknologioita hyödyntäviä oppimis-, innovaatio- ja TKI-hybridiympäristöjä sekä pedagogiikkaa monialaisesti työelämäyhteistyössä.

Hanke on laaja kokonaisuus, jota rahoittavat Karelian lisäksi Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahaston ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahaston kautta. Tavoitteena on kolmen vuoden aikana kehittää Karelian oppimisympäristöjä ja opetukseen liittyvää pedagogiikkaa vastaamaan tulevaisuuden työn vaatimuksia.

Tulevaisuuden työn, opetuksen ja oppimisen vaatimuksia oppimisympäristöille on selvitetty muun muassa benchmarkkaamalla kansallisia sekä kansainvälisiä oppimisympäristöjä. Erityisesti tutustuminen hollantilaisen Delftin teknillisen yliopiston opetuksen kehittämisyksikköön (TU Delft Teaching Lab) antoi hyviä ideoita strategialähtöiseen oppimisympäristöjen ja monimuoto-opetuksen (eng. blended learning) suunnitteluun ja toteutukseen sekä opettajien pedagogisen osaamisen kehittämiseen.

Uusinta teknologiaa kahdelle kampukselle

Käynnistynyt hanke pitää sisällään niin fyysisten ja virtuaalitilojen kuin opetukseen liittyvän pedagogisen yhteissuunnittelun ja osaamisen kehittämisen. Karelian molemmille kampuksille, Tikkarinteelle ja Wärtsilään, rakennetaan uusia työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä niin, että ne huomioivat yleisiä pedagogisia sekä alakohtaisia vaatimuksia. Lisäksi suunnitteilla on tarjota opetuksen kehittämiseen opettajien yhteissuunnittelutiloja sekä opetusmateriaalin tuotantotiloja.  

Oppimisympäristöt rakennetaan niin, että ne sisältävät uusinta opetusteknologiaa, joka tarjoaa mahdollisuuden niin opetuksen järjestämiseen, TKI-työn ja opetuksen integrointiin, palveluliiketoiminnan toteuttamiseen kuin työelämäyhteistyöhön.

Teknologiavalinnoissa huomioidaan erityisesti helppokäyttöisyys, jotta teknologioiden käyttöönotto opetuksessa olisi yksinkertaista. Opetuksen järjestämistä helpotetaan muun muassa luokilla, jotka varustetaan liikkeen tunnistavilla robottikameroilla.

Opetukseen ja työelämätoimeksiantoihin tarjotaan lisäksi muun muassa lisätyn ja virtuaaliteknologioiden käyttömahdollisuutta, simulaatiotiloja sekä osallistavan vuorovaikutuksen ja kehittämistyön mahdollistavia luokkia.

Kumppanit ja koulutus mukana jatkuvasti

Kehittämistyötä tehdään kiinteässä yhteistyössä Karelian koulutusvastuiden, opettajien, tukipalveluiden, opiskelijoiden ja työelämän toimijoiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Uusiin oppimisympäristöihin liittyvän pedagogisen osaamisen kehittämiseen hankkeessa panostetaan erillisen kehittäjäopettaja -ohjelman avulla.

Kehittäjäopettajat valitaan vuosittain työskentelemään hankkeessa oman työelämäläheisen projektin parissa. Projektit liittyvät kiinteästi opetukseen ja työelämäyhteistyöhön. Kehittäjäopettajat hyödyntävät uusia oppimisympäristöjä ja jakavat projekteissa hankkimaansa osaamistaan koko organisaatiossa myös muille opettajille.

Kirjoittajat:
Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Minna Rokkila,opetusteknologia-asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Päivi Sihvo, projektipäällikkö, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu