virtuaalitodellisuudessa luentosali ja hahmoja

Kohti tule­vai­suu­den oppimis-, inno­vaa­tio- ja TKI-hybridiympäristöä

Tule­vai­suu­dessa oppi­mi­nen liittyy tiiviisti virtu­aa­li­tek­no­lo­gioi­hin sekä aikaan ja paik­kaan sito­mat­to­maan toimin­taan. Karelia kehit­tää uusia oppi­mi­sym­pä­ris­töjä yhdessä työelä­män yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa.

Tule­vai­suu­dessa työ muuttuu yhä hybri­di­mäi­seksi, jossa fyysi­nen ja digi­taa­li­nen maailma liuku­vat tois­tensa lomaan. Alasta riip­pu­matta työn­teon mene­tel­mät ja väli­neet moni­puo­lis­tu­vat. Työn tukena käytet­tä­vät työka­lut muut­tu­vat digi­taa­li­siksi alus­toiksi, ohjel­mis­to­pal­ve­luiksi ja laajoiksi simulaatioympäristöiksi.

Yrityk­sille ja orga­ni­saa­tioille digi­ta­li­saa­tion seuraava aalto merkit­see entistä enemmän uusia mahdol­li­suuk­sia uudis­taa liike­toi­min­taansa ja palve­lui­taan, erityi­sesti uusia digi­taa­li­sia ratkai­suja hyödyn­täen. Samalla myös henki­lös­tön osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja oppi­mi­nen siirtyy luokista työn arkeen, osaksi työpäi­vää ja työnkulkua.

Työelä­män ympä­ris­töissä tapah­tuva sekä paik­kaan että aikaan sito­ma­ton oppi­mi­nen vahvis­tu­vat. Tämä asettaa haas­teita opetuk­selle ja uusille oppi­mi­sym­pä­ris­töille. Oppi­mi­nen tule­vissa oppi­mi­sym­pä­ris­töissä kiin­nit­tyy vahvasti virtu­aa­li­tek­no­lo­gioi­hin, etäoh­jauk­seen- ja johta­mi­seen sekä virtu­aa­liym­pä­ris­töissä ja -tiloissa tapah­tu­vaan inno­vaa­tio­työ­hön ja oppimiseen.

Pitkä­jän­teistä työtä oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen parissa

Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tule­vai­suu­den työn, oppi­mi­sen ja opetuk­sen muut­tu­mi­nen huomioi­daan uusissa oppimisympäristöissä.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen moni­puo­lista kehit­tä­mis­työtä on tehty pitkä­jän­tei­sesti. Tästä esimerk­keinä ovat yrit­tä­jyy­den oppi­mi­sym­pä­ristö Spark Joensuu, Muotoi­lun D´art, Sirk­ka­lan Ener­gia­puisto, simu­laa­tio­har­joi­tus­ten palve­lu­ym­pä­ristö Simula sekä oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö Tarmo.

Syksyllä 2020 käyn­nis­ty­neessä ja vuoteen 2023 kestä­vässä Tule­vai­suu­den työ -hank­keessa uudis­te­taan Kare­lian digi­taa­li­seen jous­ta­vuu­teen perus­tu­via ja virtu­aa­li­tek­no­lo­gioita hyödyn­tä­viä oppimis-, inno­vaa­tio- ja TKI-hybri­diym­pä­ris­töjä sekä peda­go­giik­kaa monia­lai­sesti työelämäyhteistyössä.

Hanke on laaja koko­nai­suus, jota rahoit­ta­vat Kare­lian lisäksi Etelä-Savon ELY-keskus Euroo­pan sosi­aa­li­ra­has­ton ja Pohjois-Karja­lan maakun­ta­liitto Euroo­pan alue­ke­hi­tys­ra­has­ton kautta. Tavoit­teena on kolmen vuoden aikana kehit­tää Kare­lian oppi­mi­sym­pä­ris­töjä ja opetuk­seen liit­ty­vää peda­go­giik­kaa vastaa­maan tule­vai­suu­den työn vaatimuksia.

Tule­vai­suu­den työn, opetuk­sen ja oppi­mi­sen vaati­muk­sia oppi­mi­sym­pä­ris­töille on selvi­tetty muun muassa bench­mark­kaa­malla kansal­li­sia sekä kansain­vä­li­siä oppi­mi­sym­pä­ris­töjä. Erityi­sesti tutus­tu­mi­nen hollan­ti­lai­sen Delftin teknil­li­sen yliopis­ton opetuk­sen kehit­tä­mi­syk­sik­köön (TU Delft Teac­hing Lab) antoi hyviä ideoita stra­te­gia­läh­töi­seen oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ja moni­muoto-opetuk­sen (eng. blended lear­ning) suun­nit­te­luun ja toteu­tuk­seen sekä opet­ta­jien peda­go­gi­sen osaa­mi­sen kehittämiseen.

Uusinta tekno­lo­giaa kahdelle kampukselle

Käyn­nis­ty­nyt hanke pitää sisäl­lään niin fyysis­ten ja virtu­aa­li­ti­lo­jen kuin opetuk­seen liit­ty­vän peda­go­gi­sen yhteis­suun­nit­te­lun ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen. Kare­lian molem­mille kampuk­sille, Tikka­rin­teelle ja Wärt­si­lään, raken­ne­taan uusia työelä­mä­läh­töi­siä oppi­mi­sym­pä­ris­töjä niin, että ne huomioi­vat yleisiä peda­go­gi­sia sekä alakoh­tai­sia vaati­muk­sia. Lisäksi suun­nit­teilla on tarjota opetuk­sen kehit­tä­mi­seen opet­ta­jien yhteis­suun­nit­te­lu­ti­loja sekä opetus­ma­te­ri­aa­lin tuotantotiloja. 

Oppi­mi­sym­pä­ris­töt raken­ne­taan niin, että ne sisäl­tä­vät uusinta opetus­tek­no­lo­giaa, joka tarjoaa mahdol­li­suu­den niin opetuk­sen järjes­tä­mi­seen, TKI-työn ja opetuk­sen integroin­tiin, palve­lu­lii­ke­toi­min­nan toteut­ta­mi­seen kuin työelämäyhteistyöhön.

Tekno­lo­gia­va­lin­noissa huomioi­daan erityi­sesti help­po­käyt­töi­syys, jotta tekno­lo­gioi­den käyt­töön­otto opetuk­sessa olisi yksin­ker­taista. Opetuk­sen järjes­tä­mistä helpo­te­taan muun muassa luokilla, jotka varus­te­taan liik­keen tunnis­ta­villa robottikameroilla.

Opetuk­seen ja työelä­mä­toi­mek­sian­toi­hin tarjo­taan lisäksi muun muassa lisätyn ja virtu­aa­li­tek­no­lo­gioi­den käyt­tö­mah­dol­li­suutta, simu­laa­tio­ti­loja sekä osal­lis­ta­van vuoro­vai­ku­tuk­sen ja kehit­tä­mis­työn mahdol­lis­ta­via luokkia.

Kump­pa­nit ja koulu­tus mukana jatkuvasti

Kehit­tä­mis­työtä tehdään kiin­teässä yhteis­työssä Kare­lian koulu­tus­vas­tui­den, opet­ta­jien, tuki­pal­ve­lui­den, opis­ke­li­joi­den ja työelä­män toimi­joi­den yhteis­työ­kump­pa­nei­den kanssa.

Uusiin oppi­mi­sym­pä­ris­töi­hin liit­ty­vän peda­go­gi­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen hank­keessa panos­te­taan eril­li­sen kehit­tä­jä­opet­taja -ohjel­man avulla.

Kehit­tä­jä­opet­ta­jat vali­taan vuosit­tain työs­ken­te­le­mään hank­keessa oman työelä­mä­lä­hei­sen projek­tin parissa. Projek­tit liit­ty­vät kiin­teästi opetuk­seen ja työelä­mäyh­teis­työ­hön. Kehit­tä­jä­opet­ta­jat hyödyn­tä­vät uusia oppi­mi­sym­pä­ris­töjä ja jakavat projek­teissa hank­ki­maansa osaa­mis­taan koko orga­ni­saa­tiossa myös muille opettajille.

Kirjoit­ta­jat:
Mikko Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Minna Rokkila,opetusteknologia-asiantuntija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Päivi Sihvo, projek­ti­pääl­likkö, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu