kädet tietokoneen näppäimistöllä

Sairaan­hoi­to­kou­lu­tuk­sessa paran­ne­taan hoito­työn digi­taa­lista valmiutta

Elämme tieto- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan sekä tekno­lo­gi­sen kehi­tyk­sen, digi­ta­li­saa­tion, murro­sai­kaa. Sairaan­hoi­to­kou­lu­tuk­sessa tämä tarkoit­taa sitä, että sen on vastat­tava digi­ta­li­saa­tion muka­naan tuomiin haas­tei­siin, kuten hoito­työn opis­ke­li­joi­den ja asiak­kai­den digi­taa­lis­ten valmiuk­sien edistämiseen.

Tervey­den­huol­toon tarvi­taan uusia älyk­kääm­piä ja kustan­nus­te­hok­kaam­pia toimin­ta­ta­poja, joilla pysty­tään muiden muassa tarjoa­maan hoitoja etänä verkossa keskit­ty­mällä enemmän ennal­taeh­käi­syyn ja varhai­seen havait­se­mi­seen hoidon toteut­ta­mi­sen ohella.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on tutkittu, kokeiltu ja otettu käyt­töön verkon yli hyödyn­net­tä­viä digi­taa­li­sia palve­luita, jotka täyden­tä­vät ja moni­puo­lis­ta­vat tervey­den­huol­lon palve­luja toimien lisänä ammat­ti­lais­ten kasvok­kain tapah­tu­vien asia­kas­käyn­tien ohella.

Pääta­voit­teena hank­keessa oli kehit­tää malli, jolla opis­ke­li­jat, hoita­jat ja laajem­min­kin sosi­aali- ja tervey­sa­lan ammat­ti­lai­set oppivat käyt­tä­mään valmen­ta­vaa työotetta digi­taa­li­sessa muut­tu­vassa toimintaympäristössä.

Verk­ko­vä­lit­tei­nen asiak­kaan valmen­nus on lisään­ty­nyt. Se on digi­taa­li­sessa toimin­taym­pä­ris­tössä tapah­tu­vaa uuden­laista toimin­ta­ta­paa poti­laan ohjauk­seen hoito­työssä. Se on myös asiak­kaan tarpeista lähte­vää digi­taa­lista palve­lua, joka saavut­taa yhä lisään­ty­vässä määrin itse kunkin meistä arki­sessa elämässämme.

Siinä tervey­den­huol­lon ammat­ti­lai­nen tai asiakas ottaa yhteyttä puhe­li­mel­laan, table­til­laan tai tieto­ko­neel­laan etukä­teen sovit­tuna ajan­koh­tana. Asiakas voi myös ottaa yhteyttä tarpeensa mukaan. Tule­vai­suu­dessa etähoi­to­val­men­nus moni­puo­lis­tuu ja siihen tarvi­taan uuden­laista osaa­mista niin asiak­kailta kuin tervey­den­huol­lon henki­lö­kun­nalta. Hoito­työssä etähoi­dossa siir­ry­tään asiak­kaan ohjauk­sesta valmen­ta­vaan työotteeseen.

Valmen­tava työote digi­taa­li­sessa ympäristössä

Edellä mainit­tuun digi­ta­li­saa­tion haas­tee­seen on osal­taan vastan­nut kansain­vä­li­nen Lear­ning ICT Suppor­ted Self-mana­ge­ment of Patiens– eli Digi­Nurse- hanke. Se toteu­tet­tiin hieman yli kolmi­vuo­ti­sena Erasmus Plus -hank­keena vuosina 2017–2020. Hank­kee­seen osal­lis­tui­vat korkea­kou­lut Belgiasta, Portu­ga­lista ja Slove­niasta sekä suoma­lais­kump­pa­neina Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Tampe­reen ammat­ti­kor­kea­koulu, joka myös hallin­noin hanketta.

Pääta­voit­teena hank­keessa oli kehit­tää malli, jolla opis­ke­li­jat, hoita­jat ja laajem­min­kin sosi­aali- ja tervey­sa­lan ammat­ti­lai­set oppivat käyt­tä­mään valmen­ta­vaa työotetta digi­taa­li­sessa muut­tu­vassa toimintaympäristössä.

Malli keskit­tyi erityi­sesti kroo­ni­sia sairauk­sia sairas­ta­vien asiak­kai­den itse­hoi­to­val­miuk­sien lisää­mi­seen. Samalla malli sovel­tuu käytet­tä­väksi myös laajem­min­kin asiak­kaan verk­ko­vä­lit­tei­seen etäval­men­nuk­seen. Digi­Nur­sessa luotuun malliin voi tutus­tua tarkem­min vuonna 2021 julkais­tussa verk­ko­kir­jassa.

Asiak­kaan tarpeet ja voima­va­rat huomioitava

Digi­Nurse-mallissa koros­tuu asiak­kaan tai poti­laan valmen­ta­mi­nen oman­hoi­toon pitkit­ty­neessä sairau­des­saan ja haas­ta­vassa elämäntilanteessaan.

Valmen­ta­mi­nen on muuta­kin kuin perin­teistä asiak­kaan ohjausta. Siinä on keskeistä ammat­ti­lai­sen aset­tu­mi­sesta tasa-arvoi­seksi kump­pa­niksi asiak­kaan kanssa, jolloin valmen­taja kuulee asia­kasta tarkasti hänen maail­mas­taan käsin. Valmen­net­tava asiakas tietää itse parhai­ten, mitä hän itse tarvit­see ja mihin hän haluaa sairau­teensa liit­ty­vässä muutos­pro­ses­sia ryhtyä sekä millai­set ovat hänen henki­lö­koh­tai­set voimavaransa.

Digi­nurse-hank­keessa saatiin hedel­mäl­li­siä tulok­sia. Mallista syntyi hyväksi havait­tuja valmen­nus­mal­leja kuten GROW-malli, moti­voiva haas­tat­telu ja 5A-malli. Mallien avulla asiakas on valmen­nuk­sessa keskiössä ja ne sovel­tu­vat hyvin asiakas- ja poti­las­työn valmennuksiin.

Aiemmin maini­tusta verk­ko­kir­jasta löyty­vät tarkem­mat tiedot valmen­nuk­sista ja kuinka niitä voidaan hyödyn­tää seik­ka­pe­räi­sesti verk­ko­vä­lit­tei­sessä valmennustyössä.

Kirjoit­taja:
Pirjo Vesa, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu