Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den kehi­tys­paine vaatii kunnol­li­set testausympäristöt

Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den kilpai­lussa tarvi­taan jatku­vaa tekno­lo­gista ja ihmis­ten osaa­mi­seen liit­ty­vää kehittämistyötä.

Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den digi­ta­li­saa­tioon liit­ty­vien haas­tei­den parissa toimiessa Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu joutuu vastaa­maan haas­tei­siin yhdessä alalla vaikut­ta­vien sidos­ryh­mien kanssa. Koko euroop­pa­lai­sen ja koti­mai­sen valmis­ta­van teol­li­suu­den on kyet­tävä olemaan mukana digi­ta­li­saa­tion aiheut­ta­massa työn teke­mi­sen murroksessa.

Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den tuot­ta­vuu­den, kilpai­lu­ky­vyn, laadun­tuot­to­ky­vyn, resurs­si­te­hok­kuu­den ja globaa­leilla mark­ki­noilla pärjää­mi­nen edel­lyt­tää yhtä­ai­kaista tekno­lo­gista ja osaa­mis­poh­jaista kehittämistyötä.

Kehi­tys­pai­netta tuo teol­li­suu­den neljän­nen vallan­ku­mouk­seen liit­ty­vät mahdol­li­suu­det, kuten esinei­den inter­net, koneop­pi­mi­nen, pilvi­las­kenta ja reaa­liai­kai­sen datan hyödyntäminen.

Tuotan­to­pro­ses­sien kehit­tä­mi­sessä ja tehos­ta­mi­sessa avai­na­se­massa on raken­taa prosessi, jonka käyt­täy­ty­mistä voidaan mitata, jolloin mitta­tie­dolla voidaan ohjata sekä säätää proses­sia. Proses­sien mittaa­mi­sen ja älyk­kyy­den lisää­mi­nen ohjel­mis­to­ke­hi­tyk­sen johdosta tulee muut­ta­maan merkit­tä­vistä teol­lista valmistamista.

Vastaa­vasti teol­li­sen työn­te­ki­jän on kyet­tävä työs­ken­te­le­mään ja operoi­maan entistä moni­mut­kai­sem­missa ympä­ris­töissä. Tämä edel­lyt­tää teol­lis­ten työn­te­ki­jöi­den jatko­kou­lut­tau­tu­mista, jotta he osai­si­vat toimia uuden­lai­sissa virtu­aa­li­sissa, digi­taa­li­sissa ja auto­maat­ti­sissa työympäristöissä.

Yrityk­set­kin inves­toi­neet digitalisaatioon

Pohjois­kar­ja­lai­sessa tekno­lo­gia­teol­li­suu­dessa liike­vaih­don sekä tuot­ta­vuu­den kasvu, työvoi­man saata­vuuson­gel­mat, kohon­neet laatu­vaa­ti­muk­set ja resurs­si­te­hok­kuu­den nosta­mi­nen ovat saaneet monet alueen yrityk­sistä inves­toi­maan digi­ta­li­saa­tioon, ICT-, IT-, sensori- ja automaatiotekniikkaan.

Teol­li­sen työn­te­ki­jän on kyet­tävä työs­ken­te­le­mään ja operoi­maan entistä moni­mut­kai­sem­missa ympäristöissä.

Kehi­tys­pai­netta tuo teol­li­suu­den neljän­nen vallan­ku­mouk­seen liit­ty­vät mahdol­li­suu­det, kuten esinei­den inter­net, koneop­pi­mi­nen, pilvi­las­kenta ja reaa­liai­kai­sen datan hyödyn­tä­mi­nen. Kun kehi­te­tään niihin tai digi­ta­li­saa­tioon liit­ty­viä, tuot­ta­vuutta lisää­viä toimen­pi­teitä, ongel­mana on kunnol­lis­ten koulu­tus- ja testausym­pä­ris­tö­jen puuttuminen.

Tämän kapei­kon kaven­ta­mi­seksi Karelia ja Joen­suun seudun muovi- ja metal­lia­lan yrityk­set ovat yhdessä kehit­tä­neet vuodesta 2017 demon­straa­tio­ym­pä­ris­töä, jonka avulla tehdään teol­lista testaa­mista liit­tyen edellä mainit­tu­jen uusien teknis­ten mahdol­li­suuk­sien osaa­mi­seen ja älyk­kään auto­maa­tion uusiin ratkaisuihin.

Älyk­käälle auto­maa­tiolle uusi koulu­tus- ja koeympäristö

Vuonna 2021 Kare­lian Wärt­silä-kampuk­selle raken­ne­taan uusi älyk­kään auto­maa­tion koulu­tus- ja koeym­pä­ristö. Sen tarkoi­tuk­sena on mahdol­lis­taa älyk­kään auto­maa­tion osaa­mi­sen siir­tä­mi­nen, koulut­ta­mi­nen ja testaaminen.

Uutta koulu­tusym­pä­ris­töä voidaan hyödyn­tää yhtä­ai­kai­sesti opetus­si­säl­tö­jen kehit­tä­mi­seen, tutki­mus- kehitys ja inno­vaa­tio­työn hank­kei­siin ja jatku­vaan oppi­mi­seen yhteis­työssä Joen­suun seudun valmis­ta­van teol­li­suu­den kanssa.

Kare­lian uuden koulu­tusym­pä­ris­tön merki­tys on suuri, sillä teol­li­sen työn­te­ki­jän toimen­kuva tulee lähi­tu­le­vai­suu­dessa muut­tu­maan entistä tietoin­ten­sii­vi­sem­mäksi, eikä perin­tei­nen teknii­kan alojen koulu­tus anna riit­tä­viä valmiuk­sia toimi­mi­selle uusissa älyk­käissä tuotantoympäristöissä.

Kirjoit­ta­jat:
Juha Väyry­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Kari Mönk­kö­nen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu