kuva puuvillapellolta

Ympä­ris­tö­joh­ta­mi­sen osaa­mi­sella aute­taan myös yhteistyökumppaneita

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun sitou­tu­mi­nen vähä­hii­li­syy­den tavoit­tei­siin näkyy sen toimin­nassa monella tapaa. Stra­te­gian mukai­sena tavoit­teena on hiili­neut­raali ammat­ti­kor­kea­koulu vuoteen 2028 mennessä. Työhön kuuluu myös yhteis­työ­kump­pa­nei­den autta­mi­nen ilmas­ton­muu­tok­sen torjun­nassa ja kier­to­ta­lou­den ratkai­sui­den kehittämisessä.

Kare­lian oma ympä­ris­tö­joh­ta­mi­nen on järjes­tel­miin tukeu­tu­vaa jatku­van paran­ta­mi­sen työtä. Isossa orga­ni­saa­tiossa tehtä­vää ja toimi­joita on paljon, ja kaikki halutut muutok­set eivät tieten­kään synny hetkessä. Suun­ni­tel­mal­li­nen edis­ty­mi­nen ekolo­gista kestä­vyyttä paran­ta­vassa työssä lisää samalla myös ympä­ris­tö­joh­ta­mi­sen osaa­mista Kare­liassa. Tuo osaa­mi­nen tuo tulok­sia myös siten, että Karelia hyödyn­tää sitä yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa.

Opis­ke­li­jat pääse­vät sovel­ta­maan tieto­jaan yrityk­siä hyödyntäen

Yksi tapa ottaa Kare­lian osaa­mi­sesta enemmän irti ympä­ris­tön hyväksi tehtä­vässä työssä on liittää energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan opis­ke­li­joi­den osaa­mi­nen yritys­ten hyödyksi. Opis­ke­li­jat pääse­vät sovel­ta­maan teoria­tie­toa todel­li­siin kohtei­siin, ja yrityk­set näkevät oman toimin­tansa ympä­ris­tö­vas­tuul­li­suu­den näkö­kul­masta niin, että he voivat mahdol­li­suuk­siensa puit­teissa tekoja ympä­ris­tön hyväksi.

Energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan opis­ke­li­jat ovat tehneet yrityk­sille ympä­ris­tö­kat­sel­muk­sia jo useiden vuosien ajan osana koulu­tusta ja useiden hank­kei­den kautta.

Yksi tällai­sista hank­keista on Digi2­Mar­ket-hanke (2019–2022). Pohjoi­nen Peri­fe­ria ja Arkti­nen -ohjel­maan (NPA) kuulu­vassa kansain­vä­li­sessä hank­keessa liike­toi­min­ta­mal­lia tulki­taan kestä­vyy­den näkö­kul­masta, minkä jälkeen kehi­te­tään yritys­ten mark­ki­noin­ti­vies­tin­tää edel­lis­ten perus­teella. Usein suun­ni­tel­mien loppu­tuo­tok­sena on lisät­tyä tekno­lo­gia tai virtu­aa­li­to­del­li­suutta hyödyn­tä­viä mark­ki­noin­ti­vies­tin­nän kokeiluita.

Dream Circuk­sen suosi­tuin tunika elinkaarianalyysiin

Näin tapah­tui myös esimer­kiksi varkau­te­lai­sen vaatea­lan yrityk­sen, Dream Circus Oyn kanssa. Yrityk­sen kanssa tehtiin ympä­ris­tö­kat­sel­mus, suosi­tuim­man tuot­teen, Bertha-tunikan elin­kaa­ria­na­lyysi ja mark­ki­noin­nin sisäl­lön suun­nit­te­luun liit­ty­viä ehdo­tuk­sia, minkä jälkeen Dream Circuk­sen tiloissa tehtiin virtu­aa­li­kier­ros, jolla tuotiin esiin sopi­vissa määrin ympäristönäkökulmia.

Ympä­ris­tö­kat­sel­muk­sen ja elin­kaa­ria­na­lyy­sin tekivät opis­ke­li­jat Tiina Piiro­nen ja Alma Pohjo­nen, jotka oppivat teke­mään konkreet­ti­sesti ympä­ris­tö­kat­sel­muk­sen sekä laske­maan tuot­teen hiili­ja­lan­jäl­jen SimaProlla.

Ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­sen mittaa­mi­nen opetti sen, että vaiku­tuk­set voivat olla vaikeasti hahmotettavissa.

– Ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten mittaa­mi­sessa on huomioi­tava asioi­den suhteut­ta­mi­nen ja se, että tuotetta ei vält­tä­mättä voida suoraan sanoa hyväksi tai huonoksi luon­nolle. Hiili­diok­si­die­kvi­va­lentti ei kerro suoraan totuutta, vaikka niin voisi kuvi­tella, joten sen takia myös muut mitta­rit ovat tärkeitä kerto­maan tuot­tei­den pääs­töistä, Tiina Piiro­nen ja Alma Pohjo­nen kertovat.

Hyvät lähtö­koh­dat jo ennen katselmusta

Dream Circus Oyn lähtö­koh­dat ympä­ris­tö­po­li­tiik­kaan ja -ohjel­maan olivat lupaa­vat, sillä suuri osa ympä­ris­tö­nä­kö­koh­dista on huomioitu jo ennen katsel­musta. Yrityk­sen pienen koon vuoksi järjes­tel­män toteut­ta­mi­nen ja seuraa­mi­nen on helppoa.

Ympä­ris­tö­kat­sel­muk­sen tavoit­teena on kehit­tää yrit­tä­jän ympä­ris­tö­nä­kö­koh­tia ja antaa konkreet­ti­sia keinoja ympä­ris­tö­asioi­den hallin­taan. Ympä­ris­tön hyväksi tehtä­vien toimien ei tarvitse olla massii­via vaan talou­del­li­sesti ja ekolo­gi­sesti järke­viä pieniä tekoja.

Dream Circuk­sen tapauk­sessa Kare­lian opis­ke­li­jat auttoi­vat yritystä löytä­mään tiedon, jonka mukaan sen käyt­tä­män luomu­puu­vil­lan päästöt olivat suurem­mat kuin tavan­omai­sen puuvillan.

– Lisäksi saimme annet­tua yrityk­selle lisä­tie­toa toimin­nan paran­nus­koh­teista ja mahdol­li­sista riskeistä. Toisaalta yrityk­sen mainon­nan kannalta luomu­puu­vil­lan suurem­mat päästöt eivät vält­tä­mättä olleet­kaan hyvä tieto, Piiro­nen ja Pohjo­nen täsmensivät.

Opis­ke­li­jat kokivat, että yritys aikoo muuttaa toimin­taansa jatkossa esimer­kiksi lisää­mällä kier­rä­tystä, pyrki­mällä pienen­tä­mään luomu­puu­vil­lan hait­ta­vai­ku­tuk­sia ja lisää­mällä tuotan­toa Suomessa.

Tiina Piiro­nen ja Alma Pohjo­nen oppivat Dream Circuk­sen kanssa tehdystä yhteis­työstä sen, että pienellä yrityk­sellä voi olla paljon sidos­ryh­miä ja sen, ettei luomu­puu­villa vält­tä­mättä olekaan parempi vaih­toehto verrat­tuna tavan­omai­seen, jos katso­taan vain hiili­diok­si­die­kvi­va­lent­tia. Selvi­tyk­sen aikana opis­ke­li­jat oppivat myös kankaan valmis­tuk­sen vaiheet aina valmii­seen loppu­tuot­tee­seen asti.

Työssä kävi myös selväksi, että puuvil­lan korvaa­mi­nen ekolo­gi­sem­malla kuitu­vaih­toeh­dolla on yrityk­selle aikaa vievin ja suurin ympä­ris­tö­pää­määrä, mutta myös sen ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­set ovat suurimpia. 

Hiili­neut­raa­lius voi olla strate­gi­nen valinta

Monet ympä­ris­tö­kat­sel­muk­siin osal­lis­tu­neet pienet ja suuret yrityk­set ovat havain­neet, että heidän asiak­kaansa kaipaa­vat tekoja tai ainakin ympä­ris­tö­nä­kö­koh­tiin osoi­tet­tuja oikean­lai­sia aiko­muk­sia. Jotkut yrityk­set ovat otta­neet hiili­neut­raa­liu­den jopa stra­te­gi­seksi valinnaksi.

Vuoden 2021 alussa käyn­nis­ty­neessä Kommu­ni­koiva Energia -hank­keessa yhtenä tavoit­teena on edistää kestä­vyyttä yrityk­sen stra­te­gi­sena valintana.

Kestä­vyy­den onnis­tu­nut sisäl­lyt­tä­mi­nen stra­te­gi­aan on kilpai­luetu. Vaikka ympä­ris­tö­asiat olisi­vat­kin yrityk­sille tärkeitä jo yrityk­sen arvoina, voidaan ne muuntaa kilpai­lue­duksi sisäl­lyt­tä­mällä ne onnis­tu­neesti yritysstrategiaan.

Samalla on tärkeää tiedos­taa, että vielä tällä hetkellä monelle yrityk­selle oman toimin­nan vaiku­tus­ten ymmär­tä­mi­nen ja sen perus­teella pien­ten­kin tekojen käytän­töön­pano on tärkeää ja tulok­se­kasta työtä.

Teksti:
Risto Salmi­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu