Maakun­ta­joh­taja Markus Hirvo­nen on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun vuoden 2021 alumni

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun vuoden 2021 alum­niksi on valittu vuonna 2007 sairaan­hoi­ta­jaksi (AMK) valmis­tu­nut Markus Hirvo­nen. Perus­te­luissa tode­taan, että Markus Hirvo­nen on tehnyt aktii­vista yhteis­työtä Kare­lian kanssa eri rooleissa ja tehtä­vissä työs­ken­nel­les­sään Pohjois-Karja­lan keskus­sai­raa­lassa eri tehtä­vissä, Juuan kunnan­joh­ta­jana sekä nykyi­sin maakuntajohtajan

– Markus on posi­tii­vi­sella ja avoi­mella tavalla yhteis­työtä raken­tava tiimi­pe­laaja, joka haastaa kaikki yhtei­seen teke­mi­seen. Hänen avoin vies­tin­tänsä maakun­nassa tehtä­vistä asioista on tuonut posi­tii­vista julki­suutta ja tietoi­suutta koko maakun­nalle ja sen toimi­joille. Lisäksi hän on esimer­kil­li­nen jatkuva oppija ja oman osaa­mi­sen kehit­täjä, kertoo Kare­lian tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja Anne Ilvonen

Pohjois-Karja­lan maakun­ta­joh­ta­jana työs­ken­te­levä Hirvo­nen on tuonut esille taus­taansa ammat­ti­kor­kea­kou­lun opiskelijana,

– Karelia oli erin­omai­nen oppi­lai­tos. Sain sieltä elini­käis­ten ystä­vien lisäksi elämäni ensim­mäi­sen ja laaduk­kaan korkea­kou­lu­tut­kin­non. Sairaan­hoi­ta­jan tutkin­nosta on ollut johta­mis­työssä valta­vasti hyötyä, enemmän kuin viral­li­sista johta­juuso­pin­noista. Sairaan­hoi­ta­jao­pin­noissa opin ihmis­ten kohtaa­mi­sen merki­tyk­sen. Ja mitä johta­mi­nen on? Se on oikeas­taan lähes koko­naan ihmisen aitoa kohtaa­mista. Tämän kaiken mahdol­listi sitou­tu­neet opet­ta­jat, kertoo Markus Hirvonen.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun vuoden alumni on valittu vuodesta 2017 alkaen. Alum­neja ovat kaikki Kare­liasta, Pohjois-Karja­lan ammat­ti­kor­kea­kou­lusta tai niitä edel­tä­vistä oppi­lai­tok­sista valmis­tu­neet opis­ke­li­jat sekä kansain­vä­li­set vaihto-opis­ke­li­jat. Alum­ni­toi­min­nan tavoit­teena on kehit­tää Kare­lian työelä­mä­lä­hei­syyttä ja tukea opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­sien synty­mistä. Alumnit voivat mm. toimia opetuk­sessa asian­tun­ti­ja­luen­noit­si­joina, kutsua opis­ke­li­ja­ryh­miä opin­to­vie­rai­lulle työpai­kal­leen, tarjota opis­ke­li­joille harjoit­te­lu­paik­koja, projek­teja ja opin­näy­te­työn aiheita sekä toimia mento­reina ja alan työelä­mään perehdyttäjinä.