Kansainvälistä yhteistyötä Karelian sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksessa

Tässä artikkelissa kuvataan erilaisia kansainvälisiä yhteistyökuvioita ja opiskelijoiden kohtaamisia eri maiden opiskelijoiden kanssa Karelian sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksessa ennen koronapandemiaa ja sen aikana. Kansainvälisessä yhteistyössä korostuu opiskelija- ja opettajaliikkuvuus sekä moninaiset verkostot. Artikkelissa kuvataan käytännön esimerkkejä opettajien ja opiskelijoiden välisestä yhteistyöstä sekä annetaan ehdotus COIL (Collaborative Online International Learning) -yhteistyön käynnistämisestä Kareliassa.

Ystävyysryhmä Belgiasta

Yhteistyö belgialaisen oppilaitoksen kanssa lähti liikkeelle Karelia-amk:n opettajan ja opiskelijaryhmän kiinnostuksesta löytää ystävyysryhmä Euroopasta Karelian sairaanhoitajaryhmälle. Se löytyi Belgiasta HoGentistä, jonka opettaja oli Kareliassa kansainvälisyysviikolla. Aluksi mietittiin, miten yhteistyötä voisi toteuttaa sekä miten saada opiskelijat luontevasti keskinäiseen yhteistyöhön. Opettajat perustivat suljetun Facebook-ryhmän: Belgian and Finnish nursing students, johon halukkaat opiskelijat saivat osallistua. Sekä Belgian, että Suomen sh-ryhmästä opiskelijat lähtivät innolla mukaan.  Facebook-ryhmässä jaettiin omaa opiskelijaryhmää ja oman koulun oppimisympäristöä esittelevät videot, koulutuksen sisältöihin liittyvää tietoa ja kokemuksia sekä henkilökohtaiseen elämään liittyviä kuvia.

Belgian ystävyysryhmä vieraili Kareliassa helmikuussa 2019. Se oli kokemuksena kaikille ikimuistoinen viikko, jossa välitettiin tietoa sairaanhoitajaksi opiskelemisesta Suomessa (Karelia-amk:ssa) ja Belgiassa. Hyvin alkanut yhteistyö jatkui opiskelijoiden opintomatkalla Belgiaan syksyllä 2019. Gentissä opiskelijat pitivät esitelmän ja tapasivat ystäviksi muodostuneet opiskelijakollegansa. He viettivät myös vapaa-aikaa yhdessä. Yhteistyö rikastutti niin opiskelijoita kuin opettajia ja huomattiin, että samojen asioiden äärellä ollaan eri maiden sairaanhoitajakoulutuksessa, myös eroja ja yhtäläisyyksiä tarkasteltiin. 

Kuvassa ryhmä opiskelijoita Gentin kaupungissa Belgiassa.
Karelian opiskelijat opintomatkalla Belgiassa 2019.

Erasmus+ ohjelman kautta kuusi korkeakoulua järjesti keväällä 2021 virtuaalisen seminaarin hoitotyön ja kätilötyön opiskelijoille. Opiskelijoita oli mukana Maltalta, Saksasta, Italiasta, Yhdysvalloista ja Englannista sekä Suomesta. Virtuaaliseminaarin teemana oli Transcultural Experiences in Clinical Nursing Environment. Ohjelma sisälsi aloitusseminaarin, asiantuntijaluentoja ja opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä ja lopetusseminaarin. Opettajia oli mukana kaikista korkeakoulusta. Opiskelijoiden kokemus seminaarista oli positiivinen ja näkökulmia avartava.

Monipuolista toimintaa pohjoismaisissa verkostoissa

Karelian terveydenhoitajakoulutuksessa käynnistettiin Nordplus-ohjelman kautta yhteistyötä Norjan terveydenhoitajakoulutuksen kanssa.  Alku yhteistyölle syntyi norjalaisen terveydenhoitajaopettajan vierailun yhteydessä Kareliaan keväällä 2018, jolloin norjalainen opettaja tapasi opintojansa aloittavan terveydenhoitajaryhmän. Myös Karelian opettaja ja hänen kollegansa vierailivat Porsgrunissa opettajavaihdossa viikon ajan. Tämän yhteistyön tuloksena kahdeksan norjalaista opiskelijaa vieraili Kareliassa joulukuussa 2019. He opiskelivat simulaatio-oppimisympäristössä casien kautta, vierailivat koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, neuvoloissa ja työterveyshuollossa. Norjalaiset th-opiskelijat esittelivät norjalaista th-koulutusta ja työtä terveydenhoitajana Karelian terveydenhoitajaryhmälle ja myös toisinpäin. Suomalainen th-ryhmä järjesti myös vapaa-ajan toimintaa. Samalla viikolla kolme suomalaista opiskelijaa vieraili Norjassa vaihto-opiskelijoina. Keskinäistä hyvää yhteistyötä päätettiin jatkaa myös seuraavana vuonna keskinäisin vierailuin.

Vuosina 2020 ja 2021 matkustaminen ei ole onnistunut koronapandemian takia, joten norjalaisen opettajan kanssa päätettiin suunnitella opiskelijoille online-opetusta Zoomissa. Verkkotapaamisen sisältöinä olivat terveydenhoitajakoulutuksiin liittyvät tapauskohtaiset teemat, kuten lasten neuvola, kouluterveydenhuolto ja terveyden edistäminen. Opiskelijat jaettiin pieniin ryhmiin, joissa kussakin oli sekä norjalaisia että suomalaisia opiskelijoita. Jokaisella ryhmällä oli oma tapausesimerkki pohdittavanaan. Tämän tapauspohjaisen keskustelun jälkeen opiskelijat kokoontuivat verkossa yhteiseen yhteenvetoon, jossa he esittivät keskustelun koonnin. Myös tälle syksylle on suunnitteilla kahden päivän online-koulutus, jossa Norjan terveydenhoitajakoulutus on suunnitellut monikulttuurisuusteemaan webinaarin, jossa alan asiantuntijoita on puhumassa. Suomalaiset terveydenhoitajaopiskelijat liittyvät näihin päiviin Zoomin kautta ja reflektoivat lopuksi norjalaisten terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa opittuja asioita ja sitä, kuinka niitä voi hyödyntää käytännön terveydenhoitajan työssä.

Nordplus ohjelman NordBaltic5-verkoston virtuaalinen tapahtuma toteutettiin hoitotyön opiskelijoille keväällä 2021. Mukana tapahtumassa oli sairaanhoitajaopiskelijoita Ruotsista Malmön yliopistosta, USN yliopistosta Norjasta, Stradins yliopistosta Riikasta Latviasta ja Karelia-ammattikorkeakoulusta. Teemana oli ikäosaaminen, jossa potilastapauksen kautta opiskelijat työstivät yhteistä ymmärrystä sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteeseen ja potilaan hoitopolkuun sekä eri maiden hoitokäytänteisiin ja kulttuurisiin yhtäläisyyksiin ja eroihin liittyen. Opiskelijat työskentelivät tiimeissä. Tapahtuma toteutettiin Zoom-ympäristössä ja ohjelma koostui aloitus seminaarista, jossa myös NordBaltic5-verkoston kumppanikorkeakoulut (Malmö University, USN Norway, Kopenhavns Professions Hojskole Tanska, Riga Stradins University Latvia, University of Island Reykjavik ja Karelia-ammattikorkeakoulu esiteltiin. Tapahtumassa opiskelijat työskentelivät aloitustapahtuman jälkeen itsenäisesti tavaten kolme kertaa ja loppuseminaarissa tuotokset käsiteltiin yhdessä keskustellen. Opiskelijat kokivat eri maiden sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän, potilaan hoitotyön käytänteiden ja kokemusten jakamisen opiskelijoiden kesken erittäin hyvänä ja opettavaisena.

Virtuaalinen intensiiviviikko venäläisten kumppaneiden kanssa

FIRST (Venäjä-Suomi -yhteistyö) ohjelman intensiiviviikko “Wellbeing of Young Adults” järjestettiin keväällä 2021 virtuaalisesti koronapandemian vuoksi. Intensiiviviikko järjestettiin Zoom- ympäristössä. Tapahtuma oli kaksipäiväinen, sisältäen etukäteen järjestetyn seminaarin opiskelijoille, asiantuntijaluentoja, työelämän edustajien haastatteluja ja virtuaalisen opintokäynnin sekä opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä. Virtuaalitapahtumaan osallistui sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita suomalaisista ammattikorkeakouluista ja venäläisistä kumppaniyliopistoista. Opettajia oli mukana suomalaisista ammattikorkeakouluista ja venäläisistä kumppaniyliopistoista sekä luennoitsijoina että koordinoivina toimijoina. Tampereen ammattikorkeakoulun Eeva-Mari Miettinen ja Herzen Pedagogical Universityn Elvira Sundukova toimivat päivien puheenjohtajina. Opiskelijoiden palaute oli erittäin positiivista.

Kansainvälinen yhteistyö motivoi opiskelijoita

Kaiken kaikkiaan edellä mainitut esimerkit osoittavat sen, että kansainvälinen yhteistyö on opiskelijoidenkin mielestä motivoivaa, positiivista ja mielenkiintoista. Organisaatioiden väliset kansainvälisyystapahtumat ja koulutukset ovat erittäin merkityksellisiä väyliä opettajien ja opiskelijoiden keskinäiseen verkostoitumiseen. Niitä on syytä lisätä. Huolimatta Covid-19 tilanteesta, yhteistyö virtuaalisesti sujui hyvin. Se kannustaa jatkossa myös virtuaaliseen yhteistyöhön. Esimerkiksi COIL (Collaborative Online International Learning) yhteistyö voisi oli Karelian tavoitteellista kansainvälistä toimintaa. Se on innovatiivinen ja kustannustehokas opetusmenetelmä, jossa osallistujat oppivat kansainvälisen, monikulttuurisen ja virtuaalisen vuorovaikutuksensa kautta ulkomailla olevien luokkatovereiden ja opettajien kanssa yhteistyössä asioita. COIL tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden rakentaa kulttuurienvälistä osaamista ja osallistua kulttuurienväliseen oppimiseen tekemällä yhteistyötä verkossa ja monikulttuurisesti vuorovaikutuksessa vertaistensa kanssa. Se perustuu aikuisoppimisteoriaan, kokemukselliseen oppimiseen ja paikan päällä olevien ylläpitäjien sekä opettajien panokseen. Koulutusta COIL-menetelmästä on hyvä järjestää helpottamaan moniammatillista COIL-kumppanuutta osallistujien kesken ja ohjaamaan heitä COIL-toiminnan suunnitteluprosessissa.

Kansainvälinen yhteistyö vaatii muutakin kuin kontekstisidonnaisuutta opiskeltaviin sisältöihin, se vaatii kokonaisvaltaista elämään ja kulttuuriin tutustumista sekä kokemusta. Siksi olisi hyvä myös jatkossa mahdollistaa kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia virtuaalisen yhteistyön lisäksi.


Kirjoittajat:

Kirsi Tanskanen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirsi Varis, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Pirjo Vesa, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu