Kansain­vä­listä yhteis­työtä Kare­lian sairaan­hoi­taja- ja terveydenhoitajakoulutuksessa

Tässä artik­ke­lissa kuva­taan erilai­sia kansain­vä­li­siä yhteis­työ­ku­vioita ja opis­ke­li­joi­den kohtaa­mi­sia eri maiden opis­ke­li­joi­den kanssa Kare­lian sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sessa ennen koro­na­pan­de­miaa ja sen aikana. Kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä koros­tuu opis­ke­lija- ja opet­ta­ja­liik­ku­vuus sekä moni­nai­set verkos­tot. Artik­ke­lissa kuva­taan käytän­nön esimerk­kejä opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den väli­sestä yhteis­työstä sekä anne­taan ehdotus COIL (Colla­bo­ra­tive Online Inter­na­tio­nal Lear­ning) -yhteis­työn käyn­nis­tä­mi­sestä Kareliassa.

Ystä­vyys­ryhmä Belgiasta

Yhteis­työ belgia­lai­sen oppi­lai­tok­sen kanssa lähti liik­keelle Karelia-amk:n opet­ta­jan ja opis­ke­li­ja­ryh­män kiin­nos­tuk­sesta löytää ystä­vyys­ryhmä Euroo­pasta Kare­lian sairaan­hoi­ta­ja­ryh­mälle. Se löytyi Belgiasta HoGen­tistä, jonka opet­taja oli Kare­liassa kansain­vä­li­syys­vii­kolla. Aluksi mietit­tiin, miten yhteis­työtä voisi toteut­taa sekä miten saada opis­ke­li­jat luon­te­vasti keski­näi­seen yhteis­työ­hön. Opet­ta­jat perus­ti­vat sulje­tun Face­book-ryhmän: Belgian and Finnish nursing students, johon haluk­kaat opis­ke­li­jat saivat osal­lis­tua. Sekä Belgian, että Suomen sh-ryhmästä opis­ke­li­jat lähti­vät innolla mukaan.  Face­book-ryhmässä jaet­tiin omaa opis­ke­li­ja­ryh­mää ja oman koulun oppi­mi­sym­pä­ris­töä esit­te­le­vät videot, koulu­tuk­sen sisäl­töi­hin liit­ty­vää tietoa ja koke­muk­sia sekä henki­lö­koh­tai­seen elämään liit­ty­viä kuvia.

Belgian ystä­vyys­ryhmä vieraili Kare­liassa helmi­kuussa 2019. Se oli koke­muk­sena kaikille ikimuis­toi­nen viikko, jossa väli­tet­tiin tietoa sairaan­hoi­ta­jaksi opis­ke­le­mi­sesta Suomessa (Karelia-amk:ssa) ja Belgiassa. Hyvin alkanut yhteis­työ jatkui opis­ke­li­joi­den opin­to­mat­kalla Belgi­aan syksyllä 2019. Gentissä opis­ke­li­jat pitivät esitel­män ja tapa­si­vat ystä­viksi muodos­tu­neet opis­ke­li­ja­kol­le­gansa. He viet­ti­vät myös vapaa-aikaa yhdessä. Yhteis­työ rikas­tutti niin opis­ke­li­joita kuin opet­ta­jia ja huomat­tiin, että samojen asioi­den äärellä ollaan eri maiden sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sessa, myös eroja ja yhtä­läi­syyk­siä tarkasteltiin. 

Kuvassa ryhmä opiskelijoita Gentin kaupungissa Belgiassa.
Kare­lian opis­ke­li­jat opin­to­mat­kalla Belgiassa 2019.

Erasmus+ ohjel­man kautta kuusi korkea­kou­lua järjesti keväällä 2021 virtu­aa­li­sen semi­naa­rin hoito­työn ja käti­lö­työn opis­ke­li­joille. Opis­ke­li­joita oli mukana Maltalta, Saksasta, Italiasta, Yhdys­val­loista ja Englan­nista sekä Suomesta. Virtu­aa­li­se­mi­naa­rin teemana oli Transcul­tu­ral Expe­riences in Clinical Nursing Envi­ron­ment. Ohjelma sisälsi aloi­tus­se­mi­naa­rin, asian­tun­ti­ja­luen­toja ja opis­ke­li­joi­den ryhmä­työs­ken­te­lyä ja lope­tus­se­mi­naa­rin. Opet­ta­jia oli mukana kaikista korkea­kou­lusta. Opis­ke­li­joi­den kokemus semi­naa­rista oli posi­tii­vi­nen ja näkö­kul­mia avartava.

Moni­puo­lista toimin­taa pohjois­mai­sissa verkostoissa

Kare­lian tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sessa käyn­nis­tet­tiin Nordplus-ohjel­man kautta yhteis­työtä Norjan tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sen kanssa.  Alku yhteis­työlle syntyi norja­lai­sen tervey­den­hoi­ta­jao­pet­ta­jan vierai­lun yhtey­dessä Kare­li­aan keväällä 2018, jolloin norja­lai­nen opet­taja tapasi opin­to­jansa aloit­ta­van tervey­den­hoi­ta­ja­ryh­män. Myös Kare­lian opet­taja ja hänen kolle­gansa vierai­li­vat Porsgru­nissa opet­ta­ja­vaih­dossa viikon ajan. Tämän yhteis­työn tulok­sena kahdek­san norja­laista opis­ke­li­jaa vieraili Kare­liassa joulu­kuussa 2019. He opis­ke­li­vat simu­laa­tio-oppi­mi­sym­pä­ris­tössä casien kautta, vierai­li­vat koulu- ja opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lossa, neuvo­loissa ja työter­veys­huol­lossa. Norja­lai­set th-opis­ke­li­jat esit­te­li­vät norja­laista th-koulu­tusta ja työtä tervey­den­hoi­ta­jana Kare­lian tervey­den­hoi­ta­ja­ryh­mälle ja myös toisin­päin. Suoma­lai­nen th-ryhmä järjesti myös vapaa-ajan toimin­taa. Samalla viikolla kolme suoma­laista opis­ke­li­jaa vieraili Norjassa vaihto-opis­ke­li­joina. Keski­näistä hyvää yhteis­työtä päätet­tiin jatkaa myös seuraa­vana vuonna keski­näi­sin vierailuin.

Vuosina 2020 ja 2021 matkus­ta­mi­nen ei ole onnis­tu­nut koro­na­pan­de­mian takia, joten norja­lai­sen opet­ta­jan kanssa päätet­tiin suun­ni­tella opis­ke­li­joille online-opetusta Zoomissa. Verk­ko­ta­paa­mi­sen sisäl­töinä olivat tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­siin liit­ty­vät tapaus­koh­tai­set teemat, kuten lasten neuvola, koulu­ter­vey­den­huolto ja tervey­den edis­tä­mi­nen. Opis­ke­li­jat jaet­tiin pieniin ryhmiin, joissa kussa­kin oli sekä norja­lai­sia että suoma­lai­sia opis­ke­li­joita. Jokai­sella ryhmällä oli oma tapause­si­merkki pohdit­ta­va­naan. Tämän tapaus­poh­jai­sen keskus­te­lun jälkeen opis­ke­li­jat kokoon­tui­vat verkossa yhtei­seen yhteen­ve­toon, jossa he esit­ti­vät keskus­te­lun koonnin. Myös tälle syksylle on suun­nit­teilla kahden päivän online-koulu­tus, jossa Norjan tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus on suun­ni­tel­lut moni­kult­tuu­ri­suus­tee­maan webi­naa­rin, jossa alan asian­tun­ti­joita on puhu­massa. Suoma­lai­set tervey­den­hoi­ta­jao­pis­ke­li­jat liit­ty­vät näihin päiviin Zoomin kautta ja reflek­toi­vat lopuksi norja­lais­ten tervey­den­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joi­den kanssa opit­tuja asioita ja sitä, kuinka niitä voi hyödyn­tää käytän­nön tervey­den­hoi­ta­jan työssä.

Nordplus ohjel­man Nord­Bal­tic5-verkos­ton virtu­aa­li­nen tapah­tuma toteu­tet­tiin hoito­työn opis­ke­li­joille keväällä 2021. Mukana tapah­tu­massa oli sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joita Ruot­sista Malmön yliopis­tosta, USN yliopis­tosta Norjasta, Stra­dins yliopis­tosta Riikasta Latviasta ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lusta. Teemana oli ikäosaa­mi­nen, jossa poti­las­ta­pauk­sen kautta opis­ke­li­jat työs­ti­vät yhteistä ymmär­rystä sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon raken­tee­seen ja poti­laan hoito­pol­kuun sekä eri maiden hoito­käy­tän­tei­siin ja kult­tuu­ri­siin yhtä­läi­syyk­siin ja eroihin liit­tyen. Opis­ke­li­jat työs­ken­te­li­vät tiimeissä. Tapah­tuma toteu­tet­tiin Zoom-ympä­ris­tössä ja ohjelma koostui aloitus semi­naa­rista, jossa myös Nord­Bal­tic5-verkos­ton kump­pa­ni­kor­kea­kou­lut (Malmö Univer­sity, USN Norway, Kopen­havns Profes­sions Hojs­kole Tanska, Riga Stra­dins Univer­sity Latvia, Univer­sity of Island Reyk­ja­vik ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu esitel­tiin. Tapah­tu­massa opis­ke­li­jat työs­ken­te­li­vät aloi­tus­ta­pah­tu­man jälkeen itse­näi­sesti tavaten kolme kertaa ja loppuse­mi­naa­rissa tuotok­set käsi­tel­tiin yhdessä keskus­tel­len. Opis­ke­li­jat kokivat eri maiden sosi­aali- ja tervey­den­huol­to­jär­jes­tel­män, poti­laan hoito­työn käytän­tei­den ja koke­mus­ten jaka­mi­sen opis­ke­li­joi­den kesken erit­täin hyvänä ja opettavaisena.

Virtu­aa­li­nen inten­sii­vi­viikko venä­läis­ten kump­pa­nei­den kanssa

FIRST (Venäjä-Suomi -yhteis­työ) ohjel­man inten­sii­vi­viikko “Well­being of Young Adults” järjes­tet­tiin keväällä 2021 virtu­aa­li­sesti koro­na­pan­de­mian vuoksi. Inten­sii­vi­viikko järjes­tet­tiin Zoom- ympä­ris­tössä. Tapah­tuma oli kaksi­päi­väi­nen, sisäl­täen etukä­teen järjes­te­tyn semi­naa­rin opis­ke­li­joille, asian­tun­ti­ja­luen­toja, työelä­män edus­ta­jien haas­tat­te­luja ja virtu­aa­li­sen opin­to­käyn­nin sekä opis­ke­li­joi­den ryhmä­työs­ken­te­lyä. Virtu­aa­li­ta­pah­tu­maan osal­lis­tui sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joita suoma­lai­sista ammat­ti­kor­kea­kou­luista ja venä­läi­sistä kump­pa­niy­li­opis­toista. Opet­ta­jia oli mukana suoma­lai­sista ammat­ti­kor­kea­kou­luista ja venä­läi­sistä kump­pa­niy­li­opis­toista sekä luen­noit­si­joina että koor­di­noi­vina toimi­joina. Tampe­reen ammat­ti­kor­kea­kou­lun Eeva-Mari Miet­ti­nen ja Herzen Peda­go­gical Univer­si­tyn Elvira Sundu­kova toimi­vat päivien puheen­joh­ta­jina. Opis­ke­li­joi­den palaute oli erit­täin positiivista.

Kansain­vä­li­nen yhteis­työ motivoi opiskelijoita

Kaiken kaik­ki­aan edellä maini­tut esimer­kit osoit­ta­vat sen, että kansain­vä­li­nen yhteis­työ on opis­ke­li­joi­den­kin mielestä moti­voi­vaa, posi­tii­vista ja mielen­kiin­toista. Orga­ni­saa­tioi­den väliset kansain­vä­li­syys­ta­pah­tu­mat ja koulu­tuk­set ovat erit­täin merki­tyk­sel­li­siä väyliä opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den keski­näi­seen verkos­toi­tu­mi­seen. Niitä on syytä lisätä. Huoli­matta Covid-19 tilan­teesta, yhteis­työ virtu­aa­li­sesti sujui hyvin. Se kannus­taa jatkossa myös virtu­aa­li­seen yhteis­työ­hön. Esimer­kiksi COIL (Colla­bo­ra­tive Online Inter­na­tio­nal Lear­ning) yhteis­työ voisi oli Kare­lian tavoit­teel­lista kansain­vä­listä toimin­taa. Se on inno­va­tii­vi­nen ja kustan­nus­te­ho­kas opetus­me­ne­telmä, jossa osal­lis­tu­jat oppivat kansain­vä­li­sen, moni­kult­tuu­ri­sen ja virtu­aa­li­sen vuoro­vai­ku­tuk­sensa kautta ulko­mailla olevien luok­ka­to­ve­rei­den ja opet­ta­jien kanssa yhteis­työssä asioita. COIL tarjoaa opis­ke­li­joille mahdol­li­suu­den raken­taa kult­tuu­rien­vä­listä osaa­mista ja osal­lis­tua kult­tuu­rien­vä­li­seen oppi­mi­seen teke­mällä yhteis­työtä verkossa ja moni­kult­tuu­ri­sesti vuoro­vai­ku­tuk­sessa vertais­tensa kanssa. Se perus­tuu aikui­sop­pi­mis­teo­ri­aan, koke­muk­sel­li­seen oppi­mi­seen ja paikan päällä olevien yllä­pi­tä­jien sekä opet­ta­jien panok­seen. Koulu­tusta COIL-mene­tel­mästä on hyvä järjes­tää helpot­ta­maan moniam­ma­til­lista COIL-kump­pa­nuutta osal­lis­tu­jien kesken ja ohjaa­maan heitä COIL-toimin­nan suunnitteluprosessissa.

Kansain­vä­li­nen yhteis­työ vaatii muuta­kin kuin konteks­ti­si­don­nai­suutta opis­kel­ta­viin sisäl­töi­hin, se vaatii koko­nais­val­taista elämään ja kult­tuu­riin tutus­tu­mista sekä koke­musta. Siksi olisi hyvä myös jatkossa mahdol­lis­taa kasvok­kain tapah­tu­via kohtaa­mi­sia virtu­aa­li­sen yhteis­työn lisäksi.


Kirjoit­ta­jat:

Kirsi Tans­ka­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirsi Varis, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Pirjo Vesa, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu