Nainen pöydän ääressä jossa kurpitsa

Kekri – suoma­lais­ten Halloween

Halloween lienee nykyään tuttu meille kaikille. Kaupat pursua­vat pyhäin­päi­vän aikoi­hin irvis­tä­viä kurpit­soja ja ovien takana saattaa väijyä karkkia tai kepposta tarjoava pelot­ta­vaksi naamioitu kulkija. Suomeen juhla on juur­tu­nut, koska sillä on myös kotoi­nen vastine – kekri. Olemme ikään kuin saaneet oman perin­teemme takai­sin, mutta se on kier­tä­nyt Yhdys­val­tain rantoja pitkin ja kerän­nyt mukaansa muokat­tua perin­nettä. Kekri­puk­kien puvut ovat vaih­tu­neet kaiken­lai­siksi naamiai­sa­suiksi ja nauris­kynt­ti­lät irvis­te­le­viksi kurpitsalyhdyiksi.

Kekriä eli kansan­omai­silta nimil­tään köyriä, köyryä, keyriä tai keuria on aikoi­naan vietetty sato­kau­den päätös­juh­lana, palve­li­joi­den vapaina ja vuoden kalen­te­ri­kier­toa tasaa­vana jakoai­kana. Kekrin kanssa samaan aikaan sijoit­tuu jakoaika. Se on alun perin liit­ty­nyt vuoden vaih­tu­mi­seen, kalen­te­ri­päi­vien tasaa­mi­seen aurin­ko­vuo­den ja kuuvuo­den välillä.

Ruoka­kult­tuu­rin ja koris­tau­tu­mi­seen liit­ty­vät tavat ovat varmasti monelle tuttuja, kuten myös muut usein perhe­koh­tai­set perin­teet. Sato­kau­den päät­teeksi on ollut varaa laittaa pöytä koreaksi. Tarjolla oli kekri­lam­masta ja sato­kau­den antimia. Peru­noita ja nauriita piti kekrinä välttää, sillä niiden uskot­tiin aiheut­ta­van paiseita ja ajoksia.  Sen sijaan tarjot­tiin rukiista uutis­puu­roa tai talkkunaa.

Monet vanhat kekri­ta­vat ovat siir­ty­neet nykyi­seen joulun viet­toon ja vuoden­vaih­tee­seen, kuten runsas syömi­nen, yöhön valvo­mi­nen, olki­ko­ris­teet ja ennus­tuk­sien teke­mi­nen. Saman­tyyp­pi­siä juhlia ovat Hallowee­nin lisäksi kelt­tien Samhain ja meksi­ko­lais­ten Dia de muertos. Kaik­kien näiden juhlien juuret ovat jopa kolmen tuhan­nen vuoden takaa, ja niissä on hämmäs­tyt­tä­vän paljon yhtei­siä piir­teitä, kuten ajan­jak­soon kuuluva lähei­nen yhteys tuon­puo­lei­seen, vaina­jien maailmaan.

Henkien juhla

Nyky­ajan ihmi­sille kekri henkien juhlana on saat­ta­nut jäädä vieraam­maksi. Tämän myötä siihen liit­ty­vät usko­muk­set ovat painu­neet unho­laan, eikä enää olla herkkiä havait­se­maan kuole­man jälkei­sestä maail­masta tulevia vies­tejä. Jos haluat esimer­kiksi saada tietoa kätke­tyistä aarteista, kannat­taa pyhäin­päi­vän yönä istua kolmesti muute­tun huoneen katolla. Silloin saatat nimit­täin nähdä aarteen sijain­nin paljas­ta­vat aarni­hau­to­jen tulet ja rikastua

Kekrin ajalle ominaista on ollut, että silloin edes­men­neet pyhi­myk­set ja muut vaina­jat akti­voi­tui­vat. Näitä ei saanut kohdella miten hyvänsä, vaan tiet­ty­jen normien mukaan, jotta henkien suosiol­li­suus varmis­tet­tiin. Erityi­sesti sauno­mi­seen ja ruokai­luun liittyi tark­koja sään­töjä. Sauna lämmi­tet­tiin erityi­sesti oman suvun vaina­jia, halti­joita ja pyhi­myk­siä varten. Ensin saunoi­vat pyhi­myk­set, sitten muut vaina­jat, vasta niiden jälkeen oli talon­väen vuoro. Ihmiset aterioi­vat henkien saunoessa, ja henget puoles­taan naut­ti­vat pöydän heille vara­tuista anti­mista talon­väen kylpiessä. Näin ajatel­tiin pyhi­mys­ten pois­tu­van tyytyväisinä.

Ruokaa ei korjattu yöksi pois, vaan sitä jätet­tiin vaina­jille, tuon­puo­lei­sesta tulleille vieraille nautit­ta­vaksi. Näin varmis­tet­tiin, että myös he pois­tui­vat, eikä taloon jäänyt rauhat­to­mia henkiä mellas­ta­maan. Polter­geist ilmiönä ei ole ollut suoma­lai­sel­le­kaan kult­tuu­rille vieras ilmiö. Liekö se johtu­nut itsensä kaltoin kohdel­luiksi tunte­vista vaina­jista? Halloween-rekvi­siitta muis­tut­taa meitä olemaan kekrinä varuillaan.


Kirjoit­taja:

Tarja Kupiai­nen, yliopet­taja, matkailu- ja palve­lu­lii­ke­toi­minta, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Mons­tera palve­lusta Pexels