Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­not avoin­ten korkea­kou­lu­jen verkostoyhteistyönä

Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­not luotiin vuosina 2015–2018 ainut­laa­tui­sena avoin­ten ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen ja avoin­ten yliopis­to­jen verkos­to­yh­teis­työnä osana kansal­lista AVOT-hanketta (Työelä­mä­läh­töi­nen avoin korkea­kou­luo­pe­tus, ESR). Karelia-ammat­ti­ko­rea­kou­lun rooli oli erityi­sesti biota­lous- ja ympä­ris­tö­alaan liit­ty­vän pilotin suun­nit­telu ja toteut­ta­mi­nen. Pilo­tissa olivat mukana lisäksi Turun ja Helsin­gin yliopis­to­jen avoimet yliopis­tot. Ilah­dut­ta­vasti osaa­mis­salk­ku­ko­ko­nai­suus elää ja voi hyvin yhä yli kolme vuotta hank­keen päät­ty­mi­sen jälkeen.

Kahdek­san korkea­kou­lun yhtei­nen AVOT-hanke oli edel­lä­kä­vijä siinä, että osaa­mis­ko­ko­nai­suuk­sia raken­net­tiin yhteis­työssä avoin­ten ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen ja avoin­ten yliopis­to­jen kanssa (Aittola ym. 2018, Karja­lai­nen ym. 2018, 9). Taus­talla oli tarve kehit­tää avointa korkea­kou­lu­tusta entistä työelä­mä­lä­hei­sem­mäksi. Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­not koos­tu­vat monia­lai­sesti biota­lou­den eri osa-aluei­siin liit­ty­vistä avoin­ten korkea­kou­lu­jen verk­ko­kurs­seista. Riit­tä­vän määrän opin­toja suori­tet­tu­aan on kerry­tetty osaa­mi­nen mahdol­lista toden­taa hake­malla biota­lous­asian­tun­ti­jan digi­taa­li­sia osaa­mis­merk­kejä (open badge).

Osaa­mis­salk­kuo­pin­not sitoo yhteen Kare­lian toteut­tama 2 op laajui­nen Näkö­kul­mia biota­lou­teen –opin­to­jakso, joka myös ohjaa opis­ke­li­jaa muiden salk­kuo­pin­to­jen valin­nassa ja itse­näi­sessä suorit­ta­mi­sessa. Opinnot raken­net­tiin toimi­maan itse­näi­sesti osana avoin­ten korkea­kou­lu­jen normaa­lia toimin­taa siten, että koko­nai­suu­den koor­di­naa­tio ei vaadi juuri­kaan ylimää­räistä työtä. Opinnot päivi­te­tään help­po­käyt­töi­seen verk­ko­por­taa­liin, johon kaik­kien mukana olevien korkea­kou­lu­jen yhteys­hen­ki­löillä on pääsy. Tähän mennessä salk­kuo­pin­not on aloit­ta­nut yli 1600 opis­ke­li­jaa ja yhteensä yli 700 opis­ke­li­jaa on suorit­ta­nut vähin­tään kaikille pakol­li­sen Näkö­kul­mia biota­lou­teen -opin­to­jak­son. Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­merk­kejä on hakenut useampi kymme­nen opiskelijaa.

Opin­to­jen suun­nit­te­lun taus­talla monia­lai­nen työelämäyhteistyö

Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­to­jen raken­ta­mi­sen taus­talla oli tarve työelä­mä­läh­töi­seen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen etenkin kasvu- ja raken­ne­muu­tos­aloilla kuten biota­lous- ja ympä­ris­tö­alaa sivua­villa toimia­loilla. Tavoit­teena oli erityi­sesti työelä­mässä jo olevien henki­löi­den jatkuva oppi­mi­nen biota­lous- ja ympä­ris­tö­asioissa sekä kestä­vässä kehi­tyk­sessä. Opin­toja suun­ni­tel­tiin työelä­mä­läh­töi­sesti eri alojen yrit­tä­jiä, työn­te­ki­jöitä ja muita sidos­ryh­miä kuten kehi­tys­yh­tiöitä kuun­nel­len (Lätti 2016) kuvan 1 proses­sin mukai­sesti. Suun­nit­te­lussa hyödyn­net­tiin tule­vai­suus­työ­ka­luja kuten tule­vai­suus­pyörä-mene­tel­mää (Hakala & Hopia 2015).

Kuvio jossa kuvattu keinot joilla biotalouden osaamistarpeita kartoitettiin: työpajat, yritysten haastattelut, sidosryhmät, raportit ja koulutustarveselvitykset
Kuva 1. Kuvaus toimen­pi­teistä, joilla kartoi­tet­tiin biota­lou­den osaa­mis­tar­peita 2020-luvulle. 

Suun­nit­te­lun tulok­sena syntyi osaa­mis­kartta osaa­mi­sa­lueista, joita salk­kuo­pin­to­jen tulisi monia­lai­sesti sisäl­tää. Näitä osa-alueita ovat mm. metsä­ta­lous ja -teol­li­suus, vesis­töt ja kala­ta­lous, kier­to­ta­lous, jäte­huolto ja ener­gian­tuo­tanto sekä luonto- ja ympä­ris­tö­pal­ve­lut (Kuva 2).

Kuviossa kuvattu biotalouden eri osa-alueita: metsätalous, kiertotalous ja jätehuolto, ympäristöteknologia, kemianteollisuus, luonto- ja ympäristöpalvelut, maatalous, bioteknologia, vesistöt
Kuva 2. Biota­lous­osaa­mi­sen eri osa-alueet AVOT-hank­keessa tehdyn osaa­mis­kar­toi­tuk­sen perus­teella. Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­not koos­tu­vat kyseis­ten osa-aluei­den verkko-opinnoista. 

Lähtö­ti­lan­teessa täysin digi­taa­li­sia aikaan ja paik­kaan sito­mat­to­mia biota­lou­den verkko-opin­toja ei juuri­kaan ollut olemassa eten­kään avoin­ten korkea­kou­lu­jen tarjon­nassa. Alku­vai­heessa biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­to­jen koos­ta­mi­sessa olikin haas­teena nime­no­maan sopi­vien verkko-opin­to­jen puute. Sekä hank­keen kannus­ta­mana että ylei­sem­min­kin opin­to­jen raken­teen muut­tuessa verkko-opin­to­jen osuus on kasva­nut huomat­ta­vasti lähtö­ti­lan­teesta ja on nykyi­sin jo hyvällä tasolla. Kestä­vän kehi­tyk­sen merki­tyk­sen koros­tu­mi­nen on myös lisän­nyt kiin­nos­tusta aihe­pii­rin opin­to­tar­jon­nan kehit­tä­mi­seen kysyn­nän kasvun kautta.

Opis­ke­li­ja­pa­laute on ollut kiittävää

Opin­to­jak­so­jen osal­lis­tu­ja­pro­fii­lin perus­teella biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­not ovat tavoit­ta­neet suun­ni­tel­lun kohde­ryh­män eli työssä käyvät ammat­ti­lai­set, jotka ovat halun­neet laajen­taa kestä­vän kehi­tyk­sen, biota­lou­den ja ympä­ris­tö­asioi­den osaa­mis­taan työn ohessa. Opis­ke­li­joilta saadun palaut­teen mukaan esimer­kiksi läpi­leik­kaava Näkö­kul­mia biota­lou­teen -opin­to­jakso on mm. avar­ta­nut maail­man­kat­so­musta sekä autta­nut tieto­jen ja ammat­tio­saa­mi­sen päivit­tä­mi­sessä. Monelle pidem­pään työssä olleelle opinnot ovat olleet myös ensi­kos­ke­tus täysin digi­taa­li­seen oppi­mi­seen ja tuoneet siten valmiuk­sia myös nopeasti kiih­ty­vään työelä­män digi­ta­li­saa­tioon. Alla Näkö­kul­mia biota­lou­teen -opin­to­jak­sosta ja biota­lou­den osaa­mis­salk­kuo­pin­noista saatuja palautteita.

”Parasta oli tutus­tua oman alansa mahdol­li­suuk­siin biota­lou­dessa, sekä tutus­tua eri yritys­ten rooliin tällä alalla.”

”Tämä lisäsi enti­ses­tään aiheen kiin­nos­ta­vuutta. Jaetut mate­ri­aa­li­lin­kit olivat todella hyviä ja niitä oli riit­tä­västi. Erityi­sesti ohjel­ma­sarja oli kiin­nos­tava. Omien pohdin­to­jen kirjoit­ta­mi­nen oli antoisaa.”

”Opin­to­jak­solla parasta oli tutus­tu­mi­nen moniin eri biota­lou­den toimia­loi­hin. Opin­to­jakso auttoi ymmär­tä­mään kuinka kaikki toimia­lat ovat jolla­kin tapaa toisiinsa liit­ty­viä ja riippuvaisia.”

”Olin posi­tii­vi­sesti yllät­ty­nyt tentistä, muiden opis­ke­li­joi­den kanssa käydyistä keskus­te­luista ja opet­ta­jalle lähe­tet­tä­vistä tehtä­vistä, johon sai palaut­teen. Tuntui, ettei opis­kele yksin, vaikka opis­ke­lu­muoto on itsenäinen.”

”Parasta on oma aika­taulu ja tahti. Opin­to­jak­son moni­puo­li­suus auttoi pitä­mään mielen­kiin­toa yllä.”

Ilah­dut­ta­vinta on, että opin­to­jen suosio näyttää edel­leen pysyvän korkeana ja yhä uudet työssä olevat ammat­ti­lai­set hakeu­tu­vat laajen­ta­maan aihe­pii­rin osaa­mista osaa­mis­sal­kun verkko-opintoihin.

Osaa­mis­salk­kuo­pin­not jatku­van oppi­mi­sen trendiä pohjustamassa

Biota­lous­asian­tun­ti­jan osaa­mis­salk­kuo­pin­to­jen kehit­tä­mis­työ oli eturin­ta­massa yhdis­tä­mässä jatku­van oppi­mi­sen, verkos­to­yh­teis­työn ja kestä­vän kehi­tyk­sen nouse­vat megat­ren­dit. Myös avoin­ten korkea­kou­luo­pin­to­jen suosio ylei­sesti on kasva­nut huimasti viime vuosina jatku­van oppi­mi­sen buumin myötä. Osaa­mis­salk­kuo­pin­to­jen raken­ta­mi­sessa saatuja koke­muk­sia ja palau­tetta on voitu hyödyn­tää myös hank­keen jälkeen suun­nit­te­luun ja koor­di­naa­tioon osal­lis­tu­nei­den avoin­ten korkea­kou­lu­jen kehittämisessä.


Kirjoit­ta­jat:

Helena Puhakka-Tarvai­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mervi Lätti, erikois­suun­nit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Anne Poutiai­nen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lotta Nyholm, suun­nit­te­lija, Turun yliopis­ton avoin yliopisto-opetus

Eeva-Riitta Koivu­nen, asian­tun­tija, Helsin­gin yliopisto avoin yliopisto

Lähteet:

Aittola, H., Siek­ki­nen, T., Haka­nurmi, S. & Karja­lai­nen, M. 2018: Miten työelä­mä­läh­töi­nen avoin korkea­kou­luo­pe­tus vastaisi parem­min työelä­män osaa­mis­tar­pei­siin?  – AVOT-hanke kehitti toimin­ta­mal­lin. Yliopis­to­pe­da­go­giikka 25 (2), 29–34. https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2019/03/yliopistopedagogiikka-2018-no2-aittola-et-al.pdf

Hakala, A. & Hopia, H. 2015: Tule­vai­suus­pyö­rä­työ­paja – mitä, miksi, milloin. AMK-Lehti // UAS Journal 2/2015. https://uasjournal.fi/tutkimus-innovaatiot/tulevaisuuspyoratyopaja-mita-miksi-milloin/.

Karja­lai­nen, M., Korva, M., Pintilä, T. & Sahlman, K. 2018: Työelä­mä­läh­töi­set osaa­mis­ko­ko­nai­suu­det avoin­ten korkea­kou­lu­jen yhteis­työnä. Jyväs­ky­län ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­suja 248. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-492-3 Lätti, M. 2016. Yrity­syh­teis­työllä sisäl­töä biota­lou­den osaa­mis­ko­ko­nai­suuk­siin. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun verk­ko­jul­kaisu Vasu 4/2016. https://vasu.karelia.fi/2016/09/28/biokoulutus/