Lääkäri

Sote-tieto­joh­ta­mi­sen osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­nen korkea­kou­lu­tuk­sessa on tärkeää

Juuri ilmes­ty­neen selvi­tyk­sen ”Tiedä ensin, johda sitten: Sote-tieto­joh­ta­mi­sen osaa­mis­tar­peet sekä kansal­li­sen koulu­tuk­sen ja tutki­muk­sen nyky­tila” (Laiho­nen & Saranto 2021) mukaan ”korkea­kou­lu­jen sote-tieto­joh­ta­mi­sen ja -tiedon­hal­lin­nan koulu­tus­tar­jonta on vähäistä ja haja­naista. Kansal­li­sesti tarjolla on yksi sote-tiedon­hal­lin­nan tutkin­toon johtava koulu­tus­oh­jelma, ja ylei­sissä tieto­joh­ta­mi­sen tutkin­toon johta­vissa koulu­tuk­sissa sote-konteksti jää epäsel­väksi”. Toimen­pide-ehdo­tuk­sena Laiho­nen ja Saranto (2021) ehdot­ta­vat, että kiin­ni­tet­täi­siin huomiota tieto­joh­ta­mi­sen sisäl­tö­jen integroi­mi­seen opetuk­sessa, mahdol­lis­te­taan sen harjoit­te­lua ja vahvis­te­taan sote-tieto­joh­ta­mi­sen opetusta myös avoi­messa koulutuksessa.

Sote-tieto­joh­ta­mi­sessa koros­tuu oikean­lai­nen tiedonhallinta

Sote-uudis­tuk­sen myötä laki sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon järjes­tä­mi­sestä (612/2021) pykä­lässä 29 velvoit­taa hyvin­voin­tia­lueita seuraa­maan väestön hyvin­voin­tia ja terveyttä alueel­laan väes­tö­ryh­mit­täin, järjes­tä­määnsä sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon tarvetta, sen saata­vuutta ja yhden­ver­tai­suutta, asiak­kai­den palve­lu­jen yhteen­so­vit­ta­mista sekä tervey­den­huol­lon kustan­nuk­sia ja tuot­ta­vutta. Lisäksi hyvin­voin­tia­lu­een on verrat­tava tätä tietoa vastaa­vaan muilta alueilta saata­viin tietoi­hin (THL, STM 30§ ja 31§). Hyvin­voin­tia­luei­den on hyödyn­net­tävä edellä mainit­tua tietoa järjes­tä­mis­vas­tuul­laan olevan sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon tieto­joh­ta­mi­sen toimin­nan, tuotan­non ja talou­den ohjauk­sen, johta­mi­sen ja päätök­sen­teon tukena.

Hyvin­voin­tia­lueilla edellä maini­tun tiedon käytöllä on olen­nai­nen vaiku­tus siihen, millai­seksi sote-rahoi­tus kulla­kin hyvin­voin­tia­lu­eella muodos­tuu. Pohjois-Karja­lassa hyvin­voin­tia­lu­eella toimii Siun Sote. Jotta oikeaa sote-tietoa voidaan hyödyn­tää päätök­sen­teon tukena johta­mi­sessa, on erityi­sesti kiin­ni­tet­tävä huomioita tiedon­hal­lin­nan vahvis­ta­mi­seen sähköi­sessä kirjaamisessa:

  1. Tieto­jen saata­vuutta, löydet­tä­vyyttä ja hyödyn­net­tä­vyyttä eri tarkoi­tuk­siin varmis­te­taan tiedon elin­kaa­ren ajan.
  2. Tiedon raken­tei­suutta paran­ne­taan, mikä mahdol­lis­taa tieto­jen analy­soin­nin, tulkin­nan ja käytön vertai­luun moni­puo­li­sesti. Tämä on edel­ly­tyk­senä sille, että päätök­sen­te­koa tukevia sovel­luk­sia voidaan käyttää käytän­nön toimin­nassa ja tiedolla johta­mi­sen tukena. Raken­tei­suus on tärkeää tiedon vakioi­tuna laatuna erityi­sesti tiedon toisio­käy­tön (laki sosi­aali- ja terveys­tie­to­jen tois­si­jai­sesta käytöstä 552/2019) osalta.

Perus­e­del­ly­tyk­senä sähköi­sessä kirjaa­mi­sessa on, että tieto kirja­taan oikein, koska sillä on vaikusta siihen, miten kaikkea soten toimin­nassa synty­nyttä asiakas- ja rekis­te­ri­tie­toa, dataa, käyte­tään muussa kuin sen ensi­si­jai­sessa käyt­tö­tar­koi­tuk­sessa. Dataa käyte­tään tiedolla johta­mi­sen ohella esimer­kiksi opetuk­sessa, tilas­toin­nissa ja tutki­muk­sessa. Ruohon­juu­ri­ta­solta lähte­vällä oikein tehdyllä kirjaa­mi­sella on sote-uudis­tuk­sen myötä olen­nai­nen vaiku­tus sote-palve­lu­jen rahoi­tuk­seen eli siihen, millai­sin varoin kunkin Pohjois-Karja­lan asuk­kaan hyvin­voin­tia ja terveyttä tuetaan sekä johde­taan valtion rahoi­tuk­sella. Miljoo­nat sote-alan kirjauk­set siir­ty­vät dataksi, jolloin ”pienistä puroista” muodos­tuu laajem­pia data­ko­ko­nai­suuk­sia, jolla tiedolla johde­taan toimin­taa myös enna­koi­vasti.  

Sote-tieto­joh­ta­mi­sen toimen­pi­de­suo­si­tuk­set korkeakoulutukselle

Laiho­nen ja Saranto (2021, 54-55) esit­tä­vät kolme toimen­pi­de­suo­si­tusta. Seuraa­vassa kuva­taan sote-tieto­joh­ta­mi­sen suosi­tuk­sia tavoit­tein koulu­tuk­sen tarjoa­jan näkö­kul­masta koulutuksessa:

  1. Sote-tieto­joh­ta­mi­sen integrointi koulutukseen

Tavoit­teena on:

  • varmis­taa osaa­mi­sen riit­tä­vyys palve­lu­tuo­tan­nossa ja johtamisessa
  • lisätä ymmär­rystä ja osaa­mista tieto­joh­ta­mi­sen roolista sekä siitä, millai­nen merki­tys sillä on osana vaikut­ta­vaa ja kustan­nus­te­ho­kasta palve­lu­tuo­tan­toa että tieto­joh­ta­mi­sen ja tiedon­hal­lin­nan erityisosaamista
  • luoda koko­nais­val­tai­nen koulu­tus­oh­jelma, jossa huomioi­daan monia­lai­sesti ja – tietei­sesti tieto­joh­ta­mi­sen näkökulmat
  • mahdol­lis­taa hyvin­voin­tia­luei­den tarpei­siin pohjau­tu­via meka­nis­meja jatku­vaan oppimiseen

2. Oppi­mista tuke­vien harjoit­te­lu­jak­so­jen mahdol­lis­ta­mi­nen osana sote-tieto­joh­ta­mi­sen koulutusta

 Tavoit­teena on:

  • huomioida työelämä- ja asia­kas­läh­töi­syys sekä yhteis­kun­nan ajan­koh­tai­set ilmiöt
  • mahdol­lis­taa harjoit­te­lu­jak­sot, koska kyseessä ovat hyvin abstrak­tit asiat koulu­tuk­sessa (teoreet­ti­nen ymmär­rys tiedon erilai­sista rooleista, käytän­nön ymmär­rys sote-konteks­tiin ja sen tieto­ra­ken­tei­siin liit­tyen, käyte­tyt tekno­lo­giat ja lukui­sat raja­pin­nat teoreet­ti­sesti ja toiminnassa)
  • huomioida, miten erilai­set dynaa­mi­set orga­ni­saa­tio­kult­tuu­rit vaikut­ta­vat tietojohtamiseen
  • huomioida, miten digi­ta­li­saa­tio vaikut­taa alati tieto­joh­ta­mi­seen, sen orga­ni­soi­tu­mi­seen ja johtamiseen

3. Vahvis­taa yhden­mu­kai­nen koulu­tus avoimen koulu­tuk­sen tarjo­taan luomalla digi­taa­li­sia oppi­mi­sa­lus­toja sote-toimi­joi­den käyttöön

Tavoit­teena on:

  • raken­taa kaikille sote-toimi­joille yhden­mu­kai­nen sote-toimi­joi­den­täy­den­nys­kou­lu­tus, jossa opitaan käyt­tä­mään yhteistä ja kieltä keski­näi­sen ymmär­ryk­sen lisää­mi­seksi hyödyn­täen digi­taa­li­suutta ja monimuoto-opetusta

Haas­teena koulu­tuk­sien osalta on ilmen­nyt se, että koulut­ta­jat on valittu ad hoc-peri­aat­teella ja he ovat olleet eri näkö­kul­miin keskit­ty­viä tiedon­hal­lin­nan ja tieto­joh­ta­mi­sen koulut­ta­jia lisäten erilais­ten tulkin­to­jen ja ajat­te­lu­mal­lien moni­nai­suutta. ”Yhtä totuutta ei ole tarkoi­tuk­sen­mu­kaista luoda, mutta yhtei­nen perus­ym­mär­rys varmasti helpot­taa vuoro­pu­he­lua ja lisää sote-tieto­joh­ta­mi­sen arvoa kaikilla palve­lu­jär­jes­tel­män tasoilla” (Laiho­nen & Saranto 2021).


Kirjoit­taja:                                  

Pirjo Vesa, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu 


Lähde:

Laiho­nen, H. & Saranto, K. 2021. Tiedä ensin, johda sitten: Sote-tieto­joh­ta­mi­sen osaa­mis­tar­peet sekä kansal­li­sen koulu­tuk­sen ja tutki­muk­sen nyky­tila. Sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­riö. Raport­teja ja muis­tioita 2021:33. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-6890-5