Lapsia urheilemassa

Uusi harjoit­te­lu­malli fysioterapiakoulutukseen

Koulu­fy­sio­te­ra­pia­pi­lo­tin tuotok­sena Kare­lian fysio­te­ra­pian koulu­tus­oh­jel­maan muodos­tui uuden­lai­nen teemoi­teltu lasten ja nuorten hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen harjoit­telu. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan harjoit­te­lun kulkua ja sisäl­töä sekä koke­muk­sia harjoittelusta.

Lasten ja nuorten hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen harjoit­telu osaksi opetussuunnitelmaa

Aiemmin Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun fysio­te­ra­peut­ti­kou­lu­tuk­sen harjoit­te­lut ovat toteu­tu­neet 4-8 viikon pitui­sina yhtä­jak­soi­sina harjoit­te­lu­jak­soina. Yhteensä fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joilla on viisi harjoit­te­lua opin­to­jensa aikana. Lasten ja nuorten hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen harjoit­te­luksi valit­tiin viiden­nellä luku­kau­della oleva harjoit­telu, joka on opis­ke­li­joille kolmas. Opetus­suun­ni­tel­man mukai­nen kahdek­san opin­to­pis­teen harjoit­telu toteu­tuu lukukausittain.

Uudessa harjoit­te­lu­mal­lissa opis­ke­li­jat ovat harjoit­te­lu­pai­kassa noin 12 tuntia viikossa 12 viikon ajan. Lisäksi harjoit­te­luun kuuluu viikoit­tai­nen neljän tunnin reflek­tio. Opis­ke­li­joilla on harjoit­te­lun rinnalla muuta opetus­suun­ni­tel­man mukaista opetusta. Opis­ke­li­joilta saadun palaut­teen perus­teella harjoit­te­lu­malli koet­tiin pääsään­töi­sesti posi­tii­vi­sena, sillä sen aikana ehti nähdä pidem­piä fysio­te­ra­pia­pro­ses­seja kuin aiem­missa harjoit­te­luissa. Harjoit­te­lussa mukana ollei­den tervey­den­hoi­ta­jien koke­muk­set olivat posi­tii­vi­sia pidem­mästä harjoit­te­lusta. Näin saatiin jatku­vuutta ryhmiin sekä yksi­lö­asiak­kai­siin. Lisäksi tervey­den­hoi­ta­jat nosti­vat posi­tii­vi­sena esiin mahdol­li­suu­den opis­ke­li­joi­den työteh­tä­vien jous­ta­vam­paan suunnitteluun.

”Kahden päivän hark­ka­viikko pitem­mällä aika­vä­lillä toimiva, kerkeää parem­min nähdä esim. yksi­lö­asiak­kai­den kuntou­tu­mista. Tuntui myös, että jaksoi hyvin keskit­tyä olen­nai­siin asioi­hin noiden kahden päivän aikana hark­ka­pai­kalla ollessa.” 

Opis­ke­li­jan palaute

Harjoit­telu muodos­tui Otsa­korpi-säätiön rahoit­ta­man koulu­fy­sio­te­ra­pia­hank­keen pilo­toin­nin pohjalta. Harjoit­te­lu­paik­koina ovat Siun soten koulu­ter­vey­den­huolto, Joen­suun urhei­lua­ka­te­mian yläkou­lu­lais­ten ominai­suus­val­men­nus sekä urhei­luseu­rat. Opis­ke­li­jat toimi­vat harjoit­te­lu­pai­koissa opis­ke­li­ja­pa­rina. Työelä­män ohjaa­jina toimi­vat tervey­den­hoi­ta­jat, opet­ta­jat sekä urhei­lu­val­men­ta­jat. Fysio­te­ra­peut­ti­sesta ohjaa­mi­sesta vastaa­vat fysio­te­ra­pian ohjaa­vien opet­ta­jien lisäksi kouluissa Siun soten fysio­te­ra­peu­tit sekä urhei­luseu­roissa urhei­lua­ka­te­mian fysio­te­ra­peu­tit. Opis­ke­li­joi­den työteh­tä­vät vaih­te­le­vat harjoit­te­lu­paik­ko­jen tarpei­den mukaan.

Viikoit­tai­silla reflek­tioilla tukea harjoitteluun

Teemoi­teltu harjoit­telu mahdol­lis­taa parem­min opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen tuke­mi­sen viikoit­tai­sissa tapaa­mi­sissa. Reflek­tiot pyrit­tiin pitä­mään lähi­to­teu­tuk­sina, jolloin vuoro­vai­ku­tus oli helpom­paa sekä keskus­telu syvem­pää. Opis­ke­li­jat kokivat lähi­to­teu­tuk­sen posi­tii­vi­sena, etenkin kun reflek­tio sisälsi toimin­nal­lista harjoit­te­lua teemaan liit­tyen. Opis­ke­li­jat nosti­vat harjoit­te­lun palaut­teessa esille vertais­tuen merki­tyk­sen oppimiselle.

”Reflek­tiot olivat hyvä lisä harjoit­te­luun. Niistä sai hyvin oppia ja taitoja, joita hyödyn­tää harjoit­te­lun aikana.” 

Opis­ke­li­jan palaute

Reflek­tioi­den sisäl­töinä on ollut opis­ke­li­joi­den oman amma­til­li­sen kasvun tuke­mi­sen lisäksi lasten ja nuorten kehi­tyk­sen huomioi­mi­nen työs­ken­te­lyssä. Amma­til­lista kasvua pyrit­tiin tuke­maan käsit­te­le­mällä työhy­vin­voin­tia sekä harjoit­te­lussa koet­tu­jen haas­teel­lis­ten tilan­tei­den purka­mi­sella, jossa tukena oli Joen­suun seura­kun­nasta pastori Sanna Kaup­pi­nen sekä erityis­nuo­ri­so­työ­noh­jaaja Matti Neva­lai­nen.  Harjoit­te­lun teeman mukai­sia aiheita on ollut esimer­kiksi lasten ja nuorten rasi­tus­vam­mat, skolioo­sin tutki­mi­nen ja fysio­te­ra­pia, lasten kohtaa­mi­nen sekä moti­vointi ja psyko­so­si­aa­li­sen kasvun huomiointi. Teemo­jen käsit­te­lyssä hyödyn­net­tiin asian­tun­ti­joina fysio­te­ra­pian lehtori Anne Ryhästä sekä hoito­työn opet­taja Terhi Hagma­nia. Harjoit­te­lusta kerätyn palaut­teen mukaan lasten tuki- ja liikun­tae­lin­vai­vo­jen fysio­te­ra­pian kertaa­mi­nen koet­tiin merki­tyk­sel­li­sim­mäksi ja opis­ke­li­jat olisi­vat toivo­neet enemmän urhei­lu­fy­sio­te­ra­pian teemo­jen käsittelyä. 

Aiheita käsi­tel­tiin teorian lisäksi opis­ke­li­joi­den koke­muk­sien kautta. Tällä mahdol­lis­tet­tiin teoriao­pe­tuk­sen integroi­tu­mi­nen suoraan käytän­nön harjoit­te­luun. Opis­ke­li­jat nosti­vat harjoit­te­lun palaut­tees­sa­kin esille sen, miten olivat pysty­neet sovel­ta­maan teoriaa harjoit­te­lussa kohtaa­miensa asiak­kai­den kanssa. Posi­tii­vis­ten koke­muk­sien myötä harjoit­te­lu­malli vakiin­tuu osaksi fysio­te­ra­pian koulu­tus­oh­jel­man opetussuunnitelmaa.


Kirjoit­ta­jat:

Hilppa Musto­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Maiju Issa­kai­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Lukas palve­lusta Pexels