Yhteis­työllä työelä­mä­lä­hei­syyttä metsäopetukseen

Metsä­ta­lous­in­si­nöö­rit aloit­ta­vat usein työuransa puun­han­kin­nan tai metsä­asian­tun­ti­jan tehtä­vissä, joissa tarvi­taan hyviä mark­ki­nointi- ja asia­kas­pal­ve­lu­tai­toja. Asia­kas­koh­taa­mi­siin voi toisi­naan sisäl­tyä myös hanka­lia tilan­teita, jotka saat­ta­vat valmis­tau­tu­mat­to­malle metsä­ta­lous­in­si­nöö­rille tulla yllätyksenä.

Metsä­ta­lous­in­si­nöö­ri­kou­lu­tuk­sen kehittämishanke

Metsä­mies­ten Säätiön vuosina 2020 – 2021 rahoit­ta­massa hank­keessa ”MTI-opetuk­sen kehit­tä­mis­hanke – yhteis­työtä, työelä­mä­lä­hei­syyttä ja kansain­vä­li­syyttä opetuk­seen ”on vastattu haas­tee­seen ja kehi­tetty oppi­ma­te­ri­aa­lia haas­ta­vien asia­kas­ti­lan­tei­den hallin­taan. Hanke on toteu­tettu Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Hämeen ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Lapin ammat­ti­kor­kea­kou­lun metsä­ta­lou­den koulu­tuk­sen yhteis­työnä. Karelia on toimi­nut hank­keen koordinaattorina.

Käsi­kir­joi­te­tut tilan­ne­har­joi­tuk­set kehit­tä­vät työelämätaitoja

Hank­keen asiak­kuus­osaa­mi­sen ryhmässä laadit­tiin peda­go­gi­sesti käsi­kir­joi­tet­tuja tilan­ne­har­joi­tuk­sia puun­han­kin­nan ja metsä­pal­ve­lui­den myynnin tilan­tei­siin. Perus­tana valin­nalle on työelä­mästä saatu palaute, jonka mukaan metsä­ta­lous­in­si­nöö­reiltä edel­ly­te­tään metsä­osaa­mi­sen lisäksi entistä enemmän mark­ki­nointi- ja asia­kas­pal­ve­lu­tai­toja. Tätä osaa­mista tarvi­taan jo yleensä ensim­mäi­sessä opin­to­jen jälkei­sessä työteh­tä­vässä, joka on usein hankin­tae­si­mie­hen tai metsä­asian­tun­ti­jan tehtävä.

Tilan­ne­har­joi­tuk­sia pilo­toi­tiin opetuk­sessa ja saadun opis­ke­li­ja­pa­laut­teen perus­teella ne koet­tiin käytän­nön­lä­hei­siksi ja opet­ta­vai­siksi. Toteu­tuk­sessa sovel­let­tiin peda­go­gista draamaa, jossa osal­lis­tu­jat valit­si­vat roolinsa ja esit­ti­vät niitä ennalta sovitun asetel­man mukai­sesti. Harjoi­tuk­sista on hyötyä erityi­sesti ennen opin­to­jen toista harjoit­te­lua, jolloin opis­ke­li­joilla on tilai­suus harjoi­tella tyypil­li­sesti vastaan tulevia tilan­teita jo opis­ke­lun aikana turval­li­sesti ja palau­tetta ja tukea saaden. Harjoit­te­lu­ra­por­teis­ta­kin saadun palaut­teen perus­teella tilan­ne­har­joi­tuk­set valmen­ta­vat hyvin harjoit­te­lua varten. Kunkin harjoi­tuk­sen lopussa esite­tään tilan­tee­seen sovel­tuva perus­teltu esimerk­ki­rat­kaisu, mutta opis­ke­li­ja­ryhmä voi päätyä muun­kin­lai­seen yhtä oikeaan ratkaisuun.

Metsä­ta­lous­in­si­nöö­rin osaa­mis­vaa­ti­muk­set kasvavat

Hank­keessa kehi­te­tyt opin­to­si­säl­löt kehit­tä­vät metsä­ta­lous­in­si­nöö­rio­pis­ke­li­joi­den harjoit­te­lussa ja myöhem­min työelä­mässä tarvit­ta­vaa asiak­kuus­osaa­mista. Asiak­kuus­osaa­mi­nen tullee jatkossa yhä tärkeäm­mäksi osaksi metsä­toi­mi­hen­ki­lön osaa­mis­salk­kua. Käsi­kir­joi­te­tut tilan­ne­har­joi­tuk­set koot­tiin samaan doku­ment­tiin, joka on vapaasti saata­villa julkai­sun jälkeen. Metsä­opet­ta­jat voivat hyödyn­tää niitä opetuk­ses­saan tilan­teen mukai­sesti soveltaen.


Kirjoit­taja:

Ari Talk­kari, yliopet­taja, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu