Digi2­Mar­ket-hanke: Liity maksut­to­maan kansain­vä­li­seen yritys­ten tukiverkostoon

Maakun­tien yrityk­set voivat kasvat­taa poten­ti­aa­li­sen ylei­sönsä monin­ker­tai­seksi hyödyn­tä­mällä mark­ki­noin­nis­saan virtu­aa­liym­pä­ris­töjä. Virtu­aa­li­to­del­li­suutta ja lisät­tyä todel­li­suutta yli 50 euroop­pa­lai­sen yritys­ten kanssa kokeil­lut EU-rahoit­tei­nen Digi2­Mar­ket-hanke tukee yrityk­siä näiden uusien digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin ratkai­sui­den käyttöönotossa.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on suoma­lai­se­dus­taja hank­keessa, joka käyn­nis­tää maksut­to­man tuki­ver­kos­ton, johon kutsu­taan mukaan etenkin kaikki suurten kaupun­kien ulko­puo­lella toimi­vat mikro- ja pk-yrityk­set, jotka ovat kiin­nos­tu­neet digi­taa­li­sen mark­ki­noin­tinsa paran­ta­mi­sesta tai yrityk­sen ympä­ris­tö­vas­tuul­li­suu­teen liit­ty­vistä asioista.

Verkosto käyn­nis­te­tään some­kam­pan­ja­päi­vällä 19. tammi­kuuta 2022, jolloin maakun­tien yrityk­siä ja niiden sidos­ryh­miä kannus­te­taan julkai­se­maan sosi­aa­li­sen median kana­vis­saan maakun­tien yrityk­siä kehuvia julkai­suja häsh­tä­geillä #rural­busi­ness, #maaseutu ja #yrit­tä­jyys.

”#rural­busi­ness-kampanja käyn­nis­tet­tiin maanan­taina 10. tammikuuta.

”#rural­busi­ness-kampan­ja­päi­vällä haluamme koros­taa, miten merkit­tä­viä pienet yrityk­set ovat koti­seu­tunsa talou­delle. Ne tarjoa­vat töitä ja tukevat urhei­luseu­roja ja muita yhtei­sönsä jäseniä. #rural­busi­ness-kampan­ja­päivä tarjoaa jokai­selle ihmi­sille mahdol­li­suu­den osoit­taa, kuinka he arvos­ta­vat maakun­tien yrityk­siä”, kertoo kampan­jaa orga­ni­soi­vaa Digi2­Mar­ket-hanketta vetävän irlan­ti­lai­sen kehi­tys­yh­tiön Udaras Na Gael­tach­tan toimi­tus­joh­taja Michael Heaney.

Kampanja käyn­nis­tää Digi2­Mar­ket-verkos­ton, joka tukee yrityk­siä digi­taa­li­seen mark­ki­noin­tiin, virtu­aa­liym­pä­ris­töi­hin ja ympä­ris­tö­vas­tuul­li­suu­teen liit­ty­vissä kysy­myk­sissä. Hanketta koor­di­noi­van Udara­sin projek­ti­pääl­likkö Sean O Cois­dealb­han mukaan verkos­toon voi liittyä mikä tahansa Euroo­pan Unioi­nin alueen yritys.

”Keski­tymme kuiten­kin pieniin ja maaseu­dun yrityk­siin. Autamme yrityk­siä löytä­mään uusim­masta tekno­lo­giasta heille sovel­tu­via ratkai­suita, joiden avulla yrityk­set voivat mark­ki­noida ja jotka on helppo ottaa käyt­töön. Esimer­kiksi Lough Lannag­hin loma­kylä täällä Mayossa sai räjäh­dys­mäi­sen kävi­jä­pii­kin Face­boo­kista tullee­seen liiken­tee­seen pelkän 360-videon avulla.”

Verkos­tossa tuetaan myös ympä­ris­tö­joh­ta­mi­seen liit­ty­vissä kysy­myk­sissä. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun yliopet­taja Lasse Okkonen kertoo, että Digi2­Mar­ket-verkos­tossa pienet­kin yrityk­set voivat rohkais­tua aiempaa kestä­väm­piin ratkai­sui­hin. Ympä­ris­tön eteen tehty työ hyödyn­tää yrityk­siä myös taloudellisesti.

”Yrityk­set, jotka hyödyn­tä­vät ympä­ris­tö­jär­jes­tel­miä, menes­ty­vät parem­min julki­sissa kilpai­luissa, koska ne voivat vastata parem­min yhä tiuken­tu­viin ympä­ris­tö­toi­miin ja muuhun vastuul­li­suu­teen liit­ty­viin kritee­rei­hin. Lisäksi tällai­set yrityk­set pysty­vät vastaa­maan sidos­ryh­mien odotuk­siin. Ympä­ris­tö­jär­jes­tel­mät tarjoa­vat läpi­nä­ky­vyyttä yrityk­sen toimin­nasta ympä­ris­tölle aiheu­tu­viin seuraamuksiin.

Maksut­to­maan verkos­toon voi liittyä Digi2­Mar­ket-verkos­ton sivuilla (englan­niksi)

Lue lisää kampan­ja­päi­västä (suomeksi)