Opiskelija

Digitaaliset osaamismerkit: tutkintojen ulkopuolinen osaaminenkin kaipaa tunnustusta

Osaamismerkit ovat rantautuneet Eurooppaan ja Suomeen Yhdysvalloista, jossa niitä on ensin hyödynnetty suurten verkkokurssien yhteydessä (MOOC, eli massive open online course). Avoimen tiedon ja opetuksen ihanteet ovat ohjanneet kehitystä. Vaikkapa avointen ohjelmointikurssien suorittajille on haluttu antaa tunnustus käydystä oppimissisällöstä. Tunnustaminen on onnistunut juuri digitaalisten osaamismerkkien avulla. Samalla on noussut ajatus muunkin muodollisen tutkintokoulutuksen ulkopuolella hankitun osaamisen, kuten vaikkapa vapaaehtoistyön näkyväksi tekemisestä merkkien avulla.

Ei yhtä kuin tutkintotodistus


Osaamismerkkien (Open Badges) avulla voidaan sekä dokumentoida osallistumista että tunnistaa osaamista. Muodoltaan osaamismerkit ovat visuaalisia kuvia digitaalisessa muodossa. Ne sisältävät tietoa ainakin merkin myöntäjästä, myöntämisen kriteereistä ja myöntöpäivämäärästä, sekä todisteet suorittamisesta. Merkkejä voi liittää esimerkiksi omaan CV:n tai LinkedIn-profiiliin. Niitä voidaan hyödyntää myös visuaalisena keinona opintojen edistymisen seuraamisessa Moodle-alustalla.

Karelian ja Siun Soten Kyvykkyys-hankkeessa osaamisen tunnistamisessa ja digitaitojen työnkulussa oppimisessa kokeillaan erilaisia metodeja. Osaamismerkit näyttäisivät soveltuvan välineeksi hankkeessamme. Suomessa digitaalisia osaamismerkkejä on jo hyödynnetty ammatillisissa – sekä korkeakouluopinnoissa, mm. Osuvat taidot -hankkeen kannustamana.

Tutkintokoulutusten rooli muuttuu: korkeakoulut tunnustavat osaamista ja ohjaavat jatkuvaan oppimiseen

Kyvykkyys-hankkeen hakuvaiheen tavoitteissa todetaan seuraavasti: ”Pitkällä aikavälillä hanke muuttaa koulutuksen painopistettä määräaikaisesta ja kertaluontoisesta tutkintokoulutuksesta jatkuvan oppimisen ja yksilöllisten oppimispolkujen maailmaan”. Yksilöllisten oppimis- ja urapolkujen rakentaminen on mahdollista eri ikäväaiheissa, mikäli tarjolla on mahdollisuuksia räätälöidä opintojaan (Brauer, Ruhalahti, & Hallikainen, 2018).

Aiemmin Karelia-ammattikorkeakoulun toiminnassa osaamismerkkejä on hyödynnetty Biotalousasiantuntijan osaamissalkussa, joka kehitettiin usean korkeakoulun yhteistyönä. Osaamissalkun opinnot ovat suoritettavissa verkossa ajasta ja paikasta riippumattomasti ja räätälöitävissä sekä laajuudeltaan että sisällöltään opiskelijan tarpeisiin soveltuviksi. Suoritetuista kokonaisuuksista voi hakea digitaalista osaamismerkkiä osaamisen tunnustamiseksi.

Opintoihin joustavuutta ja räätälöintiä

Entistä joustavammat, aikaan ja paikkaan sitomattomat ja räätälöidymmät opinnot ovat varmasti tulleet jäädäkseen ajassa, jossa tiedon monopoli ei enää ole korkeakoulujen hallussa. Tieto ja osaaminen on poimittavissa kaikkialta ympäriltämme. YouTuben videoiden ja internetin avulla jopa Tuupovaaran Öllölästä on pääsy Harvardin luennoille ja laadukkaille verkkokursseille. Myös työssä hankittu osaaminen kaipaa tunnustuksen ja tunnistamisen. Korkeakoulujen rooli saattaa tulevaisuudessa olla yhä enemmän opitun tiedon validoinnissa ja varmistamisessa ja pukemisessa vaikkapa työelämän tarpeisiin sopivaan muotoon. Aika näyttää minkälaista käyttöä osaamismerkeille on Kyvykkyys-hankkeessamme ja laajemmin Karelia-ammattikorkeakoulun opetuksessa.


Kirjoittaja:

Anssi Kekkonen, projektiasiantuntijana, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähde:

Brauer, S. & Ruhalahti, S. 2014. Osoita osaamisesi osaamismerkein. Teoksessa A-M. Korhonen & S. Ruhalahti (toim.): Oppimisen digiagentit. HAMK julkaisut, 87-92.

Kuva: Andrea Piacquadio palvelusta Pexels