Talvinen maisema

Miten hanketyön voi yhdistää opettamiseen?

Olen työskennellyt Kareliassa syksystä 2020 alkaen. Päätoimeni on markkinoinnin opettaminen liiketalouden koulutuksessa, mutta osallistun myös Karelian TKI-toimintaan muutamassa hankkeessa. Hanketyö tuo vaihtelua työhön ja avaa näkökulmia oppilaitoksen eri rooleihin ympäröivässä yhteiskunnassa. Hankkeet ovat hyvä väylä solmia yhteistyökumppanuuksia eri opintosuuntien, yritysten ja muiden organisaatioiden välille.

Yksi kiinnostavista hankkeista, joissa olen mukana, on Digi2Market. Kuvaan tässä artikkelissa melko tuoreen opettajan näkökulmasta sitä, mitä olen hankkeessa oppinut ja miten voin hyödyntää kertynyttä osaamista.

Hankkeista käytännön oppia opiskelijoille ja opettajille

Digi2Market-hankkeen päätavoitteena on kehittää innovatiivisia työkaluja yritysten markkinointiin immersiivisiä teknologioita hyödyntäen. Immersiivisillä teknologioilla tarkoitetaan lisättyä todellisuutta, kuten AR-, VR- ja 360-teknologiaa, jolla rikastetaan jollain lailla todellista ympäristöä. Hankkeessa testataan näitä teknologioita tiettyjen toimialojen yritysten markkinoinnissa. Karelian projektitiimi koostuu projektipäällikkö Marja-Liisa Ruotsalaisesta, projektiasiantuntija Risto Salmisesta sekä eri alojen opettajista: Pilvi Dufva ja Aarno Savolainen median koulutuksesta, Lasse Okkonen ympäristö- ja energiatekniikan koulutuksesta sekä Ulla Kärnä, Mikko Hyttinen ja Lotta Lilja liiketalouden koulutuksesta.

Karelian sisäinen projektiryhmä kokoontuu kolmen viikon välein säännöllisiin kokouksiin. Nämä säännölliset kokoukset ovat avainasemassa monialaisen yhteistyön syntymiseen. Opimme tuntemaan eri alojen opettajia sekä työskentelytapoja eri koulutuksissa. Hankkeessa on tehty todella hyödyllisiä projekteja, joissa eri alojen opettajat ja opiskelijat ovat päässeet työskentelemään yhdessä aitojen yritysprojektien kanssa.

Itse olen hyödyntänyt hankkeen kumppanuuksia ja oppeja useilla opintojaksoilla. Case Ketokamu:ssa liiketalouden opiskelijat toteuttivat yritykselle markkinatutkimuksen Markkinoinnin projektityö -opintojaksolla. Samaan aikaan media-alan opiskelijat tekivät lisätyn todellisuuden avulla yritykselle mielenkiintoiset pakkausmateriaalit. Kyseisellä opintojaksolla toteutettiin yhteisiä projekteja myös muihin yrityksiin ja osassa toteutuksissa eri alojen opiskelijat pääsivät tekemään työtä myös yhdessä, kuten Rantakylän fysikaalisen hoitolaitoksen kohdalla. Osa hankkeen toteutuksista tehdään opiskelijatöinä, osassa yritykset saavat hankkeen kautta ammattilaiset toteuttamaan projektejaan.

Toimeksiantojen lisäksi olen saanut Digi2Market-hankkeesta hyödyllistä oppimateriaalia hyödynnettäväksi opetuksessa. Digitaalisen markkinoinnin perusteet -opintojaksolla on yksi osio immersiivisistä teknologioista ja siinä pystyin hyödyntämään hankkeen aikana valmisteltuja materiaaleja. Opin samalla paljon myös itse. Kuvassa 1 on kuvakaappaus opintojakson Moodle-sivulta, johon olen koonnut hankkeen aikana saatua tietoa kirjamuotoon. Materiaaleihin tutustumisen jälkeen opiskelijoilla on tehtävänä miettiä miten immersiivisiä teknologioita voisi hyödyntää yritysten markkinoinnissa.

Kuva 1. Digi2Market-hankkeen sisältöjen käyttö opetuksessa. Kuvakaappaus Karelian Moodle-oppimisympäristöstä Digitaalisen markkinoinnin opintojakson osiosta jossa käsitellään immersiivisiä teknologioita.

Suosittelen osallistumaan rohkeasti hanketyöskentelyyn. Siinä kehittyy vääjäämättä itse ja saa kaupan päälle kivoja kontakteja eri sidosryhmiin niin Karelian sisällä kuin ulkopuolellakin!


Kirjoittaja:

Lotta Lilja, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Margerretta palvelusta Pexels