Talvinen maisema

Miten hanke­työn voi yhdis­tää opettamiseen?

Olen työs­ken­nel­lyt Kare­liassa syksystä 2020 alkaen. Päätoi­meni on mark­ki­noin­nin opet­ta­mi­nen liike­ta­lou­den koulu­tuk­sessa, mutta osal­lis­tun myös Kare­lian TKI-toimin­taan muuta­massa hank­keessa. Hanke­työ tuo vaih­te­lua työhön ja avaa näkö­kul­mia oppi­lai­tok­sen eri roolei­hin ympä­röi­vässä yhteis­kun­nassa. Hank­keet ovat hyvä väylä solmia yhteis­työ­kump­pa­nuuk­sia eri opin­to­suun­tien, yritys­ten ja muiden orga­ni­saa­tioi­den välille.

Yksi kiin­nos­ta­vista hank­keista, joissa olen mukana, on Digi2Market. Kuvaan tässä artik­ke­lissa melko tuoreen opet­ta­jan näkö­kul­masta sitä, mitä olen hank­keessa oppinut ja miten voin hyödyn­tää kerty­nyttä osaamista.

Hank­keista käytän­nön oppia opis­ke­li­joille ja opettajille

Digi2­Mar­ket-hank­keen pääta­voit­teena on kehit­tää inno­va­tii­vi­sia työka­luja yritys­ten mark­ki­noin­tiin immer­sii­vi­siä tekno­lo­gioita hyödyn­täen. Immer­sii­vi­sillä tekno­lo­gioilla tarkoi­te­taan lisät­tyä todel­li­suutta, kuten AR-, VR- ja 360-tekno­lo­giaa, jolla rikas­te­taan jollain lailla todel­lista ympä­ris­töä. Hank­keessa testa­taan näitä tekno­lo­gioita tiet­ty­jen toimia­lo­jen yritys­ten mark­ki­noin­nissa. Kare­lian projek­ti­tiimi koostuu projek­ti­pääl­likkö Marja-Liisa Ruot­sa­lai­sesta, projek­ti­asian­tun­tija Risto Salmi­sesta sekä eri alojen opet­ta­jista: Pilvi Dufva ja Aarno Savo­lai­nen median koulu­tuk­sesta, Lasse Okkonen ympä­ristö- ja ener­gia­tek­nii­kan koulu­tuk­sesta sekä Ulla Kärnä, Mikko Hytti­nen ja Lotta Lilja liike­ta­lou­den koulutuksesta.

Kare­lian sisäi­nen projek­ti­ryhmä kokoon­tuu kolmen viikon välein sään­nöl­li­siin kokouk­siin. Nämä sään­nöl­li­set kokouk­set ovat avai­na­se­massa monia­lai­sen yhteis­työn synty­mi­seen. Opimme tunte­maan eri alojen opet­ta­jia sekä työs­ken­te­ly­ta­poja eri koulu­tuk­sissa. Hank­keessa on tehty todella hyödyl­li­siä projek­teja, joissa eri alojen opet­ta­jat ja opis­ke­li­jat ovat pääs­seet työs­ken­te­le­mään yhdessä aitojen yritys­pro­jek­tien kanssa.

Itse olen hyödyn­tä­nyt hank­keen kump­pa­nuuk­sia ja oppeja useilla opin­to­jak­soilla. Case Keto­kamu:ssa liike­ta­lou­den opis­ke­li­jat toteut­ti­vat yrityk­selle mark­ki­na­tut­ki­muk­sen Mark­ki­noin­nin projek­ti­työ -opin­to­jak­solla. Samaan aikaan media-alan opis­ke­li­jat tekivät lisätyn todel­li­suu­den avulla yrityk­selle mielen­kiin­toi­set pakkaus­ma­te­ri­aa­lit. Kysei­sellä opin­to­jak­solla toteu­tet­tiin yhtei­siä projek­teja myös muihin yrityk­siin ja osassa toteu­tuk­sissa eri alojen opis­ke­li­jat pääsi­vät teke­mään työtä myös yhdessä, kuten Ranta­ky­län fysi­kaa­li­sen hoito­lai­tok­sen kohdalla. Osa hank­keen toteu­tuk­sista tehdään opis­ke­li­ja­töinä, osassa yrityk­set saavat hank­keen kautta ammat­ti­lai­set toteut­ta­maan projektejaan.

Toimek­sian­to­jen lisäksi olen saanut Digi2­Mar­ket-hank­keesta hyödyl­listä oppi­ma­te­ri­aa­lia hyödyn­net­tä­väksi opetuk­sessa. Digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin perus­teet -opin­to­jak­solla on yksi osio immer­sii­vi­sistä tekno­lo­gioista ja siinä pystyin hyödyn­tä­mään hank­keen aikana valmis­tel­tuja mate­ri­aa­leja. Opin samalla paljon myös itse. Kuvassa 1 on kuva­kaap­paus opin­to­jak­son Moodle-sivulta, johon olen koonnut hank­keen aikana saatua tietoa kirja­muo­toon. Mate­ri­aa­lei­hin tutus­tu­mi­sen jälkeen opis­ke­li­joilla on tehtä­vänä miettiä miten immer­sii­vi­siä tekno­lo­gioita voisi hyödyn­tää yritys­ten markkinoinnissa.

Kuva 1. Digi2­Mar­ket-hank­keen sisäl­tö­jen käyttö opetuk­sessa. Kuva­kaap­paus Kare­lian Moodle-oppi­mi­sym­pä­ris­töstä Digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin opin­to­jak­son osiosta jossa käsi­tel­lään immer­sii­vi­siä teknologioita.

Suosit­te­len osal­lis­tu­maan rohkeasti hanke­työs­ken­te­lyyn. Siinä kehit­tyy vääjää­mättä itse ja saa kaupan päälle kivoja kontak­teja eri sidos­ryh­miin niin Kare­lian sisällä kuin ulkopuolellakin!


Kirjoit­taja:

Lotta Lilja, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Marger­retta palve­lusta Pexels