Nainen tietokoneen ääressä

SoTy­Digi-hanke edistää sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan digitalisaatiota

Digi­ta­li­saa­tio on tullut jäädäk­seen myös Pohjois-Karja­laan. Korona on haas­ta­nut sote- ja kunta­sek­to­rin toimi­joita digi­ta­li­soi­maan palve­luita kiih­ty­vään tahtiin. Myös valtion­hal­lin­non palve­luissa on panos­tettu sähköis­ten asioin­ti­pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­seen. Pank­ki­pal­ve­lut ovat jo vuosia toimi­neet pitkälti verkossa. Digi­ta­li­soi­tu­mi­nen on väis­tä­mä­tön kehi­tys­suunta meillä ja koko Suomessa.

Laaduk­kaan etäasioin­nin lisään­ty­mi­nen perin­tei­sen asioin­nin rinnalle helpot­taa maakun­nan asuk­kai­den mahdol­li­suuk­sia saada palve­luja ajasta ja paikasta riip­pu­matta. Toisaalta samaan aikaan digi­syr­jäy­ty­mi­nen on olemassa oleva ilmiö myös meidän maakun­nassa. Kansa­lais­ten digio­saa­mista tulee edel­leen lisätä, jotta palve­lui­den saavu­tet­ta­vuus toteu­tuu yhden­ver­tai­sesti koko maakun­nassa. Myös työn­te­ki­jöi­den digio­saa­mi­sen täytyy panos­taa. Digi­ta­li­soi­tu­vassa yhteis­kun­nassa digi­tai­to­jen päivit­tä­mi­nen on kaikille meille jatkuva prosessi.

Näihin teemoi­hin pureu­du­taan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa syksyllä 2021 käyn­nis­ty­neessä Sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan digi­taa­li­set palve­lut ja etäoh­jaus pitkien väli­mat­ko­jen maakun­nassa (SoTy­Digi) -hank­keessa. ESR-rahoit­tei­nen hanke kestää vuoden 2023 elokuun loppuun saakka.

SoTy­Digi-hank­keen erityis­ta­voit­teena on Kestä­vää kasvua ja työtä 2014–2020 -ohjel­man mukai­sesti digi­taa­lis­ten taito­jen paran­ta­mi­nen (Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto 2021). Kohde­ryh­mänä ovat sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den asiak­kaat ja työn­te­ki­jät Pohjois-Karja­lassa. Teemme hank­keessa kehit­tä­mi­syh­teis­työtä Siun soten ja lähes kaik­kien maakun­nan kuntien kanssa.

Tavoit­teena asiak­kai­den digi­tai­to­jen parantaminen

SoTy­Digi-hank­keen tavoit­teena on paran­taa sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den asiak­kai­den digi­tai­toja. Teema on ajan­koh­tai­nen, vaikka suurin osa 16–89-vuotiaista suoma­lai­sista (79 %) käytti inter­net­tiä useita kertoja päivässä vuonna 2019. Esimer­kiksi alle 45-vuotiai­den ikäluo­kassa nettiä käyt­ti­vät lähes kaikki. Kuiten­kin edel­leen tietty osa väes­töstä käyttää nettiä harvoin tai ei ollen­kaan. (Tilas­to­kes­kus 2019.)

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön ja Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­ras­ton (2020) kansa­lai­sille teet­tä­män kyselyn mukaan suoma­lais­ten digi­tai­dot ja älylait­tei­den sekä digi­pal­ve­lui­den käytön osaa­mi­nen ovat hyvällä tasolla. Kansa­lai­set nosti­vat kyse­lyssä kuiten­kin esiin myös erilai­sia haas­teita liit­tyen digi­ta­li­saa­tioon. Osalla oli huoli omasta tai lähei­sen vaja­vai­sista digi­tai­doista sekä moti­vaa­tio­haas­teista uusien taito­jen oppi­mi­seen tekno­lo­gian nopeassa kehi­tyk­sessä. Myös varal­li­suu­teen liit­ty­vät kysy­myk­set herät­ti­vät kansa­lai­sissa huolta; kaikilla ei ole mahdol­li­suutta hankkia esim. älypu­he­linta tai tietokonetta.

Hank­keen alku­vai­heen koke­mus­ten perus­teella edellä kuvatut tulok­set kansa­lais­ten digi­tai­doista ja netin käytöstä herät­tä­vät risti­rii­tai­sia miet­teitä. Suurin osa kansa­lai­sista käyttää aktii­vi­sesti nettiä ja älylait­teitä, mutta toisaalta osa on vaarassa pudota tekno­lo­gian kehi­tyk­sen kelkasta. Entistä enemmän tulisi kiin­nit­tää huomiota heikom­massa asemassa olevien kansa­lais­ten digi­tai­to­jen lisää­mi­seen ja digi­tuen tarjoa­mi­seen koko maakun­nan alueella.

SoTy­Digi-hank­keessa tuetaan sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den toimi­joita asiak­kai­den digio­saa­mi­sen tunnis­ta­mi­sessa ja tuen tarpeen suun­nit­te­lussa. Haluamme lisätä ymmär­rystä siitä, miltä ihmis­ten arki näyttää palve­lui­den digi­ta­li­soi­tu­mi­sen myötä erityi­sesti maakun­nan reuna-alueilla. Miten kunnissa ja tule­valla hyvin­voin­tia­lu­eella voidaan edistää erityi­sesti työelä­män ulko­puo­lella olevien henki­löi­den digi­tai­toja ja asioin­ti­mah­dol­li­suuk­sia verkon välityksellä?

Sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den työn­te­ki­jöi­den digio­saa­mista lisäämässä

SoTy­Digi-hank­keen tavoit­teena on lisätä myös sosi­aali- työl­li­syys­pal­ve­lui­den työn­te­ki­jöi­den digi- ja etäoh­jaus­osaa­mista. Työn­te­ki­jät ovat kuin ketkä tahansa kansa­lai­set, jolla voi olla tarvetta paran­taa omia digi­tai­to­jaan. Toki työn kautta ja koronan vauh­dit­ta­mana digi­tai­dot ovat monilla työn­te­ki­jöillä hallussa ainakin kohtuul­li­sesti. Älypu­he­li­men ja tieto­ko­neen käyttö ovat useim­missa asia­kas­pal­ve­lu­teh­tä­vissä nykyään arkipäivää.

Digio­saa­mi­nen asia­kas­työssä on kuiten­kin paljon moni­ta­hoi­sempi asia kuin lait­tei­den ja ohjel­mien käytön osaa­mi­nen. Teamsia ja sähkö­pos­tia käyte­tään jo ihan suju­vasti, mutta osataanko asia­kasta ohjata yhtä laaduk­kaasti etäasioin­nin väli­tyk­sellä kuin perin­tei­sessä tapaa­mi­sessa kasvo­tus­ten? Millaista osaa­mi­sen kehit­tä­mistä työn­te­ki­jät kaipaa­vat esim. vuoro­vai­ku­tuk­seen asiak­kaan kanssa etäasioin­nin väli­tyk­sellä? Tarvit­se­vatko työn­te­ki­jät lisää osaa­mista asiak­kaan ohjaa­mi­seen digi­vä­li­nei­den käytössä?

Osal­li­suus hank­keen periaatteena

SoTy­Digi-hank­keen keskei­senä työs­ken­te­lyn peri­aat­teena on osal­li­suus, joka tarkoit­taa kuulu­mista ja kuul­luksi tule­mista. Osal­li­suus tässä hank­keessa tarkoit­taa mahdol­li­suutta yhdessä teke­mi­seen, osal­lis­tu­mista ja vaikut­ta­mista palve­lui­den kehit­tä­mi­seen sekä oman yhtei­sön tarpei­den esiin nosta­mista. (Tervey­den ja hyvin­voin­nin laitos 2021.)

Hank­keen tavoit­teena on kehit­tää etäoh­jauk­sen mene­tel­miä ja toimin­ta­mal­leja yhdessä asiak­kai­den ja työn­te­ki­jöi­den kanssa. Myös sosio­no­mio­pis­ke­li­joita hyödyn­ne­tään yhteis­ke­hit­tä­mi­sessä moni­puo­li­sesti. Ensim­mäi­set syven­tä­vän opin­to­jen harjoit­te­lun opis­ke­li­jat on saatu hank­kee­seen mukaan keväälle 2022.

SoTy­Digi-hank­keessa järjes­te­tään sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den asiak­kaille matalan kynnyk­sen tilai­suuk­sia ympäri maakun­taa keväällä 2022. Näissä tapaa­mi­sissa mieti­tään yhdessä asiak­kai­den kanssa, miten digi­ta­li­saa­tio ja sen mahdol­li­set haas­teet näyt­täy­ty­vät heidän arjes­saan. Millai­sia digi­tai­toja heillä on? Miten heitä voisi tukea digi­tai­to­jen oppi­mi­sessa osana sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­luita? Millai­sia koke­muk­sia heillä jo on etäasioin­nista sosi­aali- ja työllisyyspalveluissa?

Asiak­kai­den koke­muk­set toimi­vat meille asia­kas­ym­mär­ryk­sen pohjana, kun aloi­tamme työs­ken­te­lyn sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den työn­te­ki­jöi­den kanssa. Heille järjes­te­tään palve­lu­muo­toi­lu­val­men­nusta, jonka tuella työn­te­ki­jät kehit­tä­vät uusia etäoh­jauk­sen ja digi­tuen toimin­ta­mal­leja sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­hin. Jatkossa hyviä käytän­töjä tullaan jaka­maan maakun­nan kaik­kien toimi­joi­den hyödynnettäväksi.

Tiedolla johta­mi­sen kehit­tä­mi­nen ajan­koh­tai­sena aiheena

Tiedolla johta­mi­nen sosi­aali- ja tervey­den­huol­lossa on ollut viime vuosina runsaasti esillä osana sote-uudis­tuk­sen edis­tä­mistä. Aihe on entistä ajan­koh­tai­sempi hyvin­voin­tia­luei­den käyn­nis­ty­mi­sen kynnyk­sellä. Tiedolla johta­mi­sella tarkoi­te­taan ajan­ta­sai­seen ja laaduk­kaa­seen tietoon perus­tu­vaa päätök­sen­te­koa. Tiedolla johta­mi­nen auttaa kehit­tä­mään hyvin­voin­tia­luei­den toimin­taa ja kohden­ta­maan voima­va­roja oikeaan paik­kaan. (Valtio­neu­vosto 2021.)

SoTy­Digi-hank­keen tavoit­teena on kehit­tää digi­pal­ve­lui­den lisäksi myös sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan tiedolla johta­mista maakun­nan asuk­kai­den hyvin­voin­nin ja alueen elin­voi­man lisää­mi­seksi. Meitä kiin­nos­taa erityi­sesti tiedolla johta­mi­sen ”kansan­kie­lis­tä­mi­nen” ja tiedolla johta­mi­sen osaa­mi­sen lisää­mi­nen sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den päivit­täi­sessä työssä.

Tiedolla johta­mi­nen hank­keen työs­ken­te­lyssä tarkoit­taa, että kehit­tä­mis­toi­men­pi­teet pohjau­tu­vat laaduk­kaa­seen tietoon. Tuotamme asiak­kai­den ja työn­te­ki­jöi­den koke­mus­tie­toa sosi­aali- ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den suun­nit­te­lun tueksi koko maakun­taan. Haluamme olla mukana kehit­tä­mässä nime­no­maan maakun­nan asuk­kai­den tarpei­siin vastaa­via digipalveluita.

SoTy­Digi-hank­keessa pyri­tään myös tunnis­ta­maan myös sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan enna­koin­tie­toa tuot­ta­via toimi­joita maakun­nassa osaa­mis­ver­kos­ton muodos­ta­mi­seksi sekä luoda sosi­aa­lia­lan tiedolla johta­mi­sen opin­to­ko­ko­nai­suus. Hank­keessa saatuja oppeja ja tuotet­tua tietoa voidaan hyödyn­tää Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun sosi­aa­lia­lan koulu­tuk­sen ja jatku­van oppi­mi­sen palve­lui­den kehit­tä­mi­sessä. Myös tule­vai­suu­den osaa­jien, sosio­no­mio­pis­ke­li­joi­den, digio­saa­mis­tar­pei­siin voidaan saada hank­keen avulla uutta tietoa.

Kohti yhteistä kehittämistä

Syksyn 2021 aikana teimme kunta­kier­rok­sen maakun­nan työl­li­syys­pal­ve­lui­hin. Olemme tavan­neet koronan vuoksi pääasiassa etänä, mutta pääs­seet muuta­malle auto­mat­kalle myös maakun­nan reuna-alueille. Kohtaa­mi­set työn­te­ki­jöi­den kanssa ovat olleet todella antoi­sia. Olemme iloi­sesti yllät­ty­neet, miten hyviä käytän­töjä esimer­kiksi digio­sal­li­suu­den tuke­mi­seen on jo olemassa.

Lisäksi olemme tavan­neet joukon muita samojen teemo­jen ympä­rillä työs­ken­te­le­viä toimi­joita ympäri maakun­taa. Yhdessä teke­mi­nen yli hallin­to­ra­jo­jen ja toinen tois­tensa autta­mi­nen ovat tämän maakun­nan työs­ken­te­ly­ta­po­jen etuja. Tätä yhdessä teke­mistä aiomme omalta osal­tamme edistää myös SoTyDigi-hankkeessa.

Sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan digi­taa­li­set palve­lut ja etäoh­jaus pitkien väli­mat­ko­jen maakun­nassa -hank­keessa toimivat:

  • Jaana Kurki, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Seija Olla­ranta, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Katja Sorjo­nen, sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Tiina Soini­nen, tiedolla johta­mi­sen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­taja:

Jaana Kurki, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto. 2021. Kestä­vää kasvua ja työtä 2014–2020 – ohjelma. https://www.rakennerahastot.fi/kestavaa-kasvua-ja-tyota-2014-2020-ohjelma  28.12.2021

Tervey­den ja hyvin­voin­nin laitos. 2021. Osal­li­suu­den osa-alueet ja osal­li­suu­den edis­tä­mi­sen peri­aat­teet. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/heikoimmassa-asemassa-olevien-osallisuus/osallisuuden-osa-alueet-ja-osallisuuden-edistamisen-periaatteet 28.12.2021

Tilas­to­kes­kus. 2019. Suomen viral­li­nen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan käyttö: 1. Suoma­lais­ten inter­ne­tin käyttö 2019. Helsinki: Tilas­to­kes­kus. https://tilastokeskus.fi/til/sutivi/2019/sutivi_2019_2019-11-07_kat_001_fi.html 28.12.2021

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riö & Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­rasto. 2020. Digi­tai­to­kar­toi­tus – Digi­taa­li­nen kysely. https://vm.fi/documents/10623/30029448/Digitaitokartoitus+%E2%80%93+Digitaalinen+kysely.pdf/52d627ca-89a0-605d-5003-a0eff0248898/Digitaitokartoitus+%E2%80%93+Digitaalinen+kysely.pdf?t=1598850515996 28.12.2021

Valtio­neu­vosto. 2021. Tiedolla johta­mi­nen on avain toimi­viin ja laaduk­kai­siin sote-palve­lui­hin. https://soteuudistus.fi/tiedolla-johtaminen 28.12.2021

Kuva: Karo­lina Grabowska palve­lusta Pexels