Karelian ensimmäiset geronomiopiskelijat aloittivat opintonsa

Karelia-ammattikorkeakoulun geronomiopinnot käynnistyivät tammikuussa 2022 edellisvuoden opetussuunnitelmatyön jälkeen. Geronomikoulutuksen aloitus on Karelian ikäosaamisen painopisteen jatkumolla tärkeä virstanpylväs. Koulutus on merkittävä myös alueellisesti, sillä Karelian geronomikoulutus on ainoa laatuaan Itä-Suomessa.

Karelian geronomikoulutus toteutetaan monimuotototeutuksena pääosin verkossa. Yhteisöllisyys on kuitenkin tärkeässä roolissa koulutuksessa ja sitä tuetaan erilaisilla pedagogisilla valinnoilla, esimerkiksi tiimiopiskelulla ja säännöllisillä koko ryhmän yhteisillä etätapaamisilla. Lukukausittain opiskellaan myös 3-5 lähiopiskelujaksoa Karelian kampuksella.

Karelian historian ensimmäinen geronomiopiskelijaryhmä aloitti opintonsa 12.1.2022. Päivään oli valmistauduttu huolellisesti etukäteen. Aamulla kokoonnuimme verkkotyötilaan ensimmäistä kertaa yhdessä, niin opiskelijat kuin opettajat. Ilmassa oli juhlan tuntua. Päivää voidaan kuvata myös historialliseksi, ja asiaan kuuluvalla arvokkuudella siihen suhtauduttiinkin sekä opettajatiimissä että opiskelijoiden parissa. Hienoisen jännityksen ja uuden äärellä olemisen tunnun lisäksi tunnelma oli leppoisa.

Ensimmäisen opiskelupäivän aloituksessa opiskelijat toivotettiin lämpimästi tervetulleiksi opiskelemaan ja onniteltiin heitä tärkeästä ja hyvästä valinnasta heidän urapoluillansa. Puheenvuoroissa nostettiin esille geronomitutkinnon tuottaman osaamisen monipuolisuus ja muualta Suomesta saadut kokemukset geronomin työllistymisestä eri puolille sosiaali-, terveys- ja kuntoutuksen kenttää. Lisäksi tuotiin näkyväksi esimerkiksi geronomin ammatillisen vuorovaikutuksen ja kokonaisvaltaisen työotteen merkitys vanhustyössä. Ikäosaamisen lehtori Katri Palpatzis muistutti, kuinka onnekkaita geronomiopiskelijat ovatkaan, koska he tulevat työskentelemään maailman viisaimpien ihmisten, ikäihmisten kanssa.  Koulutuspäällikkö Tuomas Lappalainen kuvasi tervetuliaissanoissaan Karelian ansiokasta työtä ikäosaamisen parissa jo yli kymmenen vuoden ajalta. Geronomikoulutus on osa tätä jatkumoa. Lappalaisen sanoja lainaten: ”Geronomiopiskelijat ovat rohkeita raivaajia, joita ikäystävällisen yhteiskunnan rakentamiseen tarvitaan.”

Aloituspäivässä käytiin läpi koulutusta yleisesti, esittäydyttiin, ja opiskelijat pääsivät tutustumaan tiimeihinsä. Tiimityöskentely alkoi mukavasti jo ensimmäisellä tapaamisella ja tiimit ovat jatkaneet yhteistä työskentelyään kevätlukukauden opintojaksojen parissa. Geronomin ammatillisen kasvun opintojakso käynnistyi myös heti aloitusviikolla. Aloitusviikko täytti opiskelijoiden päivät erilaisilla infotuokioilla ja opintojaksojen aloitustunneilla.

Geronomeille on kysyntää

Ensimmäisten päivien aikana kuultiin myös geronomiopiskelijoiden laajasta osaamisesta, tieto-taidosta ja kokemuksesta. Opiskelijoiden puheista välittyi sanoma: ”Meillä kaikilla on yhteinen tavoite – ikäihmisten paras.” Tämän tavoitteen saavuttamisessa opiskelijoiden erilaiset taustat ja osaaminen tulevat varmasti käyttöön ja ovat rikkaus.

Opiskelijat saivat heti opintojen alkuvaiheessa evästystä geronomiharjoitteluihin liittyen, ja harjoittelupaikkojen etsiminen alkoi jo ensimmäisillä opiskeluviikoilla. On ollut ilo huomata, että koulutus on herättänyt kiinnostusta eri puolilta Suomea tulevissa opiskelijoissa, heidän työyhteisöissään sekä alueellisissa organisaatioissa. Opiskelijoille on jo etukäteen ehdotettu ja tarjottu mahdollisuuksia tulla geronomiharjoitteluihin ja innovoimaan uusia tehtävänkuvia. Erään opiskelijan sanoin: ”Geronomiopinnot juuri tässä kohtaa sosiaali- ja terveyspalveluiden rakennemuutoksia on kuin lottovoitto. Tulevilla hyvinvointialueilla on geronomin osaaminen tunnistettu ja geronomeille mietitään työnkuvia.”

Nyt neljä viikkoa opintojen alkamisesta, tuntuu kuin opiskelijaryhmä olisi ollut talossa jo pitkään. Opiskelijat ovat aktiivisia, toimeliaita ja vastuuntuntoisia. Yksi lähipäivä on pidetty ja tavattu toisiamme maskien takaa. Muutoin opiskelu ja työskentely on tapahtunut etänä. Tässä kohtaa lukukautta opetusta suunnitellaan jo tulevaa syksyä silmällä pitäen. Erilaisia työelämäyhteistyömahdollisuuksia on vireillä ja kehittämistyötä tehdään koko ajan.

Karelian geronomikoulutus on lähtenyt käyntiin yhteisöllisellä energialla ja tästä on mukava jatkaa kohti kevättä ja uusia opintoja!


Kirjoittajat:

Terhi Myller, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jonna Puustinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Piia Kauhanen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Katri Palpatzis, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu