Avatar-hahmo Altspace-ympäristössä

Läsnä­olon tunne yllätti, kun tiimi­ko­kous järjes­tet­tiin virtuaalimaailmassa

Keskus­telu siitä, miten ihan taval­li­set ihmiset toimi­vat virtu­aa­li­to­del­li­suu­dessa, yleis­tyi rymi­nällä loka­kuussa 2021. Face­book ilmoitti tuol­loin, että yhtiön uusi nimi on Meta ja sen uusi suunta on virtu­aa­li­to­del­li­suu­dessa. Meta viittaa meta­ver­su­miin, josta ei ole yksi­se­lit­teitä määri­tel­mää. Yksin­ker­tais­te­tusti meta­ver­su­mit ovat erilai­sia virtu­aa­liym­pä­ris­töjä, joissa voi kohdata muita ihmisiä. Ajatus meta­ver­su­mien yleis­ty­mi­sestä koros­taa sitä perus­a­ja­tusta, että jos nykyi­sin inter­ne­tissä käydään erilai­silla sivus­toilla, tule­vai­suu­dessa inter­ne­tissä käydään olemassa erilai­sissa metaversumeissa.

Itse asiassa meta­ver­su­mit eivät ole vain tule­vai­suutta, vaan niitä on ollut jo kauan esimer­kiksi erilai­sissa tieto­ko­ne­pe­leissä. Erilais­ten virtu­aa­liym­pä­ris­tö­jen käyttö erilai­siin tarkoi­tuk­siin kuiten­kin yleis­tyy. Koro­na­vi­rus­ti­lan­teen aiheut­tama ihmis­ten liik­ku­mi­sen rajoit­tu­mi­nen on omalta osal­taan kiih­dyt­tä­nyt erilais­ten virtu­aa­liym­pä­ris­töissä tapah­tu­vien tapaa­mis­ten kokei­lua ja käyttöä. Suomessa on ollut viime vuosina yleistä kohdata muita AltspaceVR-virtuaalimaailmassa.

Karelia on mukana Digi2­Mar­ket-hank­keessa, jossa etsi­tään tapoja hyödyn­tää virtu­aa­li­to­del­li­suutta yritys­ten liike­toi­min­nassa. Tyypil­li­set käyt­tö­ta­vat liit­ty­vät usein henki­lös­tön koulut­ta­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen, joka­päi­väi­sen toimin­nan resurs­sien sääs­tä­mi­seen, tuote- ja palve­lu­ke­hi­tyk­seen sekä myyn­tiin ja mark­ki­noin­tiin. Kaik­kiin edellä mainit­tui­hin tapauk­siin liittyy vahvasti ihmis­ten kohtaa­mi­nen ja toimi­mi­nen yhdessä virtu­aa­liym­pä­ris­tössä. Sen vuoksi Digi2Marketin projek­ti­tiimi kokeili marras­kuussa meta­ver­su­missa olemista pitä­mällä taval­li­sen sään­nöl­li­sen tiimi­ko­kouk­sensa virtuaaliympäristössä.

Valit­tiin tutuin alusta, Altspace

Tiimi­ko­kous järjes­tet­tiin tilai­suutta tekni­sesti isän­nöi­neen Risto Salmi­sen Alts­paceVR-ohjel­man virtu­aa­li­sessa kodissa. Alts­pace-tapah­tu­miin osal­lis­tu­mi­sesta on aiemmin kerrottu mm. DigIT!-blogissa ja Pulssi-julkai­su­por­taa­lin edel­tä­jässä Vasussa.

Kokouk­seen osal­lis­tui seit­se­män ihmistä, joista osa oli käyt­tä­nyt Alts­pacea aiemmin. Osal­lis­tu­jille toimi­tet­tiin ohjeet, joiden avulla pystyi osal­lis­tu­maan Windows-koneella ruudun väli­tyk­sellä. Tähän päädyt­tiin, koska näin saatiin kaikille yhden­ver­tai­nen kokemus eikä virtu­aa­li­la­seja olisi ollut saata­villa kaikille osal­lis­tu­jille. Normaa­lien kokous­val­mis­te­lu­jen lisäksi Risto Salmi­nen rakensi virtu­aa­li­seen kotiinsa mahdol­li­suu­den esittää Powerpoint-esitystä.

Avatar-hahmo virtuaalitilassa.
Risto Salmi­nen liitti tilaansa ison selai­nik­ku­nan, jonka kautta hän pystyi esit­tä­mään Power­point-esityk­sen Google Docsin avulla. Testi­ti­lan­teessa hahmo oli eri näköi­nen kuin kokouk­sessa, jossa se oli piir­teil­tään tunnistettavampi.

Osal­lis­tu­jille toimi­tet­tiin seuraa­vat ohjeet:

  1. Luo Alts­paceVR-tili. HUOM! Tarvit­set sitä varten Micro­soft-tilin. Voit kytkeä tiliin olemassa olevan tai uuden outlook- tai hotmail-sähköpostitilin.
  2. Lataa Alts­paceVR-sovel­lus työko­neelle. Nopeim­min teet sen itse: (Käyn­nistä-valikko -> Micro­soft Store -> Hae ”Alts­paceVR” -> Asenna). Voit myös pyytää Help­Des­kiä tai Ristoa apuun.
  3. Kirjaudu Alts­paceVR-sovel­luk­seen.
  4. Etsi kave­riksi ”risal­min” ja lähetä kave­ri­pyyntö.  (Main menu -> People -> Friends -> Search)
  5. Kun Risto on hyväk­sy­nyt kave­ri­pyyn­nön, voit siirtyä ”Riston kotiin”, jos hän on kodis­saan. (Main menu -> People -> Friends -> Go to User (nuoli­ku­vake))

Voit käydä harjoit­te­le­massa liik­ku­mista ja toimin­toja omassa kodis­sasi. (Main menu -> Disco­ver -> Featu­red Hub Spaces (Listan ensim­mäi­nen on oma kotisi) -> Enter).

Kun käyt­tä­jät olivat saapu­neet tilaan, menivät ensim­mäi­set minuu­tit totu­tel­lessa hahmo­jen liik­ku­mi­seen ja muiden hahmo­jen sijain­tiin. Sen jälkeen pääs­tiin viemään noin 1,5-tuntinen kokous läpi kuin kokous tapah­tuisi missä tahansa yhtei­sessä kokoustilassa.

Hahmot olivat todella tunnistettavia

Kokouk­seen osal­lis­tu­jat loivat itse hahmonsa, ja muiden hahmot olivat hyvin tunnis­tet­ta­via ja tuttuja, sillä niiden takana oli tuttuja ihmisiä ja ääniä. Alts­pacessa hahmoilta puuttuu jalat ja käsi­var­ret, mikä saattoi tuntui oudolta. Virtu­aa­liym­pä­ristö Second Lifea aiemmin käyt­tä­nyt Mikko Hytti­nen kertoi, että Second Lifeen verrat­tuna Alts­pacen ihmis­hah­mot olivat yksin­ker­tai­sem­min toteu­tet­tuja. Hän kaipasi vanhan­ai­kais­ten hahmo­jen tilalle parem­pi­laa­tuista ja realis­ti­sem­paa grafiikkaa.

Tilana toimi hulppea kodin kaltai­nen asunto, jonka katto­te­ras­silla sai halu­tes­saan heitellä kori­pal­loa ja ampua ilotu­li­tus­ra­ke­teilla pilven­piir­tä­jien välissä lente­le­vää ilma­lai­vaa (nämä ovat hahmon hallin­nan opet­te­lun kannalta yllät­tä­vän kehit­tä­viä toimia). Asun­nossa oli kaksi isompaa huonetta, joista toisen seinälle oli luotu selai­nik­kuna, jossa näkyi päivän kokousa­genda. Tilaan mahtui kaik­kien osal­lis­tu­jien hahmot melko hyvin ilman, että hahmot menivät liian lähelle toisia hahmoja. Tämä aiheutti tunget­te­lun tunnetta, joten harki­tun sijain­nin otta­mi­nen oli jokseen­kin selvä toiminta kulle­kin hahmolle.

Avatar-hahmoja virtuaalitilassa.
Hahmot ottivat tilasta vapaa­va­lin­tai­sesti sellai­sen paikan, josta he näkivät puhujan ja esitys­ruu­dun häirit­se­mättä muita osallistujia.

Se, että hahmot olivat koko kokouk­sen ajan paikal­laan, toisin kuin peli­maa­il­massa, tuntui eräästä osal­lis­tu­jasta vaikealta. Kun hahmot olivat pitkään paikal­laan, niiden päät nyökäh­ti­vät alas kuin hahmot nukkui­si­vat. Se ei tieten­kään nosta kokouk­sen tunnel­maa. Toisaalta jatku­vasti liik­ku­vat hahmot aiheut­tai­si­vat levot­to­muutta ja epäi­lystä siitä, keskit­ty­vätkö ihmiset siihen, mihin heidän toivot­tai­siin keskittyvän.

Tila toimi tällai­sessa käyt­tö­tar­koi­tuk­sessa hyvin. Sisä­ti­lassa oli joitain häirit­se­viä sivu­ää­niä, kuten katto­tuu­let­ti­men hurina, joka kuului sitä lähellä oleville hahmoille. Esitys näkyi hyvin, mutta tässä toteu­tus­ta­vassa esit­tä­jänä pystyi olemaan vain yksi henkilö omalta tieto­ko­neel­taan. Iso miinus toteu­tus­ta­vassa oli se, että mac-käyt­tä­jät eivät nähneet esitystä, mutta Alts­pacessa olisi mahdol­lista esittää esityk­siä myös niin, että sisäl­löt eivät ottaisi kantaa siihen, käyt­tääkö osal­lis­tuja virtu­aa­li­la­seja, Macboo­kia vai Windows-tietokonetta.

Yllät­tä­vän vahva läsnä­olon tuntemus

Koko­nai­suu­tena osal­lis­tu­jille jäi posi­tii­vi­nen kokemus. Tilan ympä­ristö sopi kokouk­seen ja antoi enemmän läsnä­olon tunnetta kuin pelkkä Teams-pala­veri. Tuntui siltä, että oltai­siin yhdessä tilassa.

Hahmot olivat eleet­tö­miä, ja osal­lis­tu­jat olisi­vat halun­neet nähdä enemmän ilmeitä ja kehon­kieltä. Vaikka esityk­sen pitäjä saikin kerrot­tua asiansa selkeästi ja osal­lis­tu­jat keskit­tyi­vät häneen, saattoi osal­lis­tu­jien ajatus herpaan­tua samalla tavoin kuin tutussa Teams-kokouk­sessa. Arvel­tiin­kin, vaikut­tiko tähän se, että kokouk­seen osal­lis­tut­tiin kuulok­keet päässä ruudun takana eikä immer­sii­vis­ten virtu­aa­li­la­sien avulla.

Kokemus ei tuntu­nut kuiten­kaan raskaalta, vaikka läsnä­olon­tunne veikin enemmän muka­naan kuin Teams-pala­veri. Luureista luopu­mi­nen ja ruudun äärestä pois­tu­mi­nen tuntui­vat vajaan 1,5-2 tunnin jälkeen helpotukselta.

Osal­lis­tu­jat kokivat hyvänä, että tilassa pystyi liik­ku­maan paikasta toiseen, eikä aina tarvin­nut katsoa vain esityk­sen suun­taan. Se jopa paransi esityk­sen seuraa­mista. Mahdol­li­suus katsella sivulle ja paikan vaih­ta­mi­nen tekivät jopa esityk­sestä ja puhu­jasta helposti seurat­ta­via. Alusta toki hyvin kokouk­sen ja ajatus­ten vaih­toon. Myös ryhmänä toimi­mi­nen ja pienem­piin ryhmiin jakau­tu­mi­nen, ehkä jopa yhtei­sen doku­men­tin työs­tä­mi­nen pienissä ryhmissä eri puolilla tilaa, onnis­tuisi käyte­tyssä tilassa hyvin.

Pien­ryh­miin jaka­mi­nen ja ohjaa­mi­nen kiinnostaisi

Toki koke­muk­sessa oli myös hiukan epämu­ka­via element­tejä. Hahmo­jen sijain­nin otta­mi­nen siten, ettei ole liikaa kenen­kään edessä mutta hyvin kuul­ta­vissa, vaati hetken. Olohuone, jossa ei istuta tuoleilla ja sohvilla, ei ollut ideaali sisä­tila sille, että hahmot kokoon­tu­vat seinän kokoi­sen ruudun ääreen. Puheen­vuo­ron pyytä­mi­nen ja pääl­lek­käin puhu­mi­nen eivät olleet läsnä­olo­ko­kouk­sen tasolla. Lisäksi oli jokseen­kin epäluon­nol­lista, että sillä ei ollut väliä, mihin suun­taan puhui, koska ääni kuului hyvin, kunhan etäi­syys kuuli­aan oli kohtuullinen.

Koko­nai­suu­tena kokous tuntui aidolta. Liit­ty­mi­nen, käyt­tä­mi­nen ja käyt­täy­ty­mi­nen tuntui­vat yksin­ker­tai­selta ainakin tieto­ko­netta käyt­täen. Sen vuoksi opet­ta­jat­kin löysi­vät realis­ti­sia käyt­tö­tar­koi­tuk­sia, jotka saat­tai­si­vat tuntua muka­vam­milta ja tulok­sek­kaam­milta kuin nykyi­set etätoteutustavat.

Lotta Liljan ja Lasse Okkosen mukaan tämä olisi mukava tapa esimer­kiksi esitellä ryhmä­töitä verkko-opetuk­sessa tai tehdä pien­ryh­miin jaettua ohjaus­työtä. Yhtä ryhmää voisi pyytää mene­mään esimer­kiksi parvek­keelle ja toista olohuo­nee­seen, ja opet­taja itse voisi liikkua ohjaa­jana ryhmien välillä. Lasse Okkonen löysi käyt­tö­tar­koi­tuk­sia myös kokouk­sista, työpa­joista ja hanke­suun­nit­te­lusta, kunhan toteu­tuk­sen tekni­nen toimi­vuus ja kaik­kien osal­lis­tu­mi­nen saadaan varmistettua.


Kirjoit­ta­jat:

Mikko Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lotta Lilja, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lasse Okkonen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Risto Salmi­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu