Ihmisiä pitämässä toisiaan kädestä

Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen Karelia

Tasa-arvolain tavoitteena on edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa ja estää sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella tapahtuva syrjintä. Yhdenvertaisuuslain tavoitteena puolestaan on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta ja ehkäistä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten esimerkiksi ikään, kansalaisuuteen, terveydentilaan tai seksuaaliseen suuntautumiseen perustuvaa syrjintää.

Tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki edellyttävät, että työnantajalla ja oppilaitoksella on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on tehdä näkyväksi organisaation toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Suunnitelmassa kuvataan organisaation nykytilaa, esitetään toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden parantamiseksi ja arvioidaan aiemmin suunniteltujen toimenpiteiden toteutumista.

Karelia-ammattikorkeakoululle laadittiin uusi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma vuosille 2022-2024 syksyllä 2021. Suunnitelman laatimisesta vastasivat HR-asiantuntija Hanna Utriainen ja OAJ:n pääluottamusmies Atte Korte. Tässä artikkelissa käydään läpi suunnitelman laatimisprosessia ja lopputulosta.

Suunnitelmatyö käynnistyi pop up -torilla

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyö käynnistettiin Pride-viikon pop up -torin myötä. Molemmilla kampuksilla pidetyillä pop up -toreilla oli mahdollisuus tutustua Setan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskeviin materiaaleihin ja keskustella Setan vapaaehtoistyöntekijän kanssa. Lisäksi toreilla oli mahdollisuus vaikuttaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteisiin.

Pop up -torilla oli lasipurkit, joihin oli merkitty edellisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimintaperiaatteet. Osallistujilla oli mahdollisuus vaikuttaa laittamalla herneitä niihin purkkeihin, joihin Kareliassa tulisi vielä kiinnittää lisää huomiota. Kolme toimintaperiaatetta, joihin odotetaan lisää toimenpiteitä olivat:

  1. 78 hernettä: Hyväksyvää, keskustelevaa, avointa ja sallivaa ilmapiiriä rakennetaan tietoisesti ja suunnitelmallisesti.
  2. 65 hernettä: Erilaisten ihmisten kohtaamisen ja arvostamisen kulttuuria tuetaan ja edistetään.
  3. 63 hernettä: Huolehditaan siitä, että opetuksen sisältö tai opiskeluilmapiiri ei ole ketään kohtaan halventava tai syrjivä.

Keskustelun ja hernemittarin perusteella pystyi toteamaan, että Kareliassa tiedostetaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus, mutta tulevaisuudessa tulee ne ottaa huomioon läpileikkaavasti koko Karelian yhteisössä ja kaikissa toiminnan osa-alueissa.

Henkilöstölle ja opiskelijoille tehtiin kyselyt

Osana suunnitelman päivitystä pyysimme Karelian henkilöstöä vastaamaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyyn koskien Karelian työyhteisöä. Kyselyyn vastasi 71 työntekijää. Henkilöstön kyselyssä nousi esille esimerkiksi kansainvälistyvä työyhteisö, joka tulisi ottaa paremmin huomioon toiminnassa ja viestinnässä.

Opiskelijakunta Poka suuntasi Karelian opiskelijoille oman tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn. Kyselyyn vastasi 232 opiskelijaa. Opiskelijat toivoivat esimerkiksi, että tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoja sisällytettäisiin osaksi opintoja. Opiskelijoiden vastausten perusteella suunnitelmassa on tuotu esille Karelian toimintaperiaatteet koskien opiskelijoita. Opiskelijoita koskevat toimintaperiaatteet kävivät kommentoitavana opintokuraattoreilla ja heidän oli mahdollista vaikuttaa niihin.

Molempien kyselyjen perusteella on nähtävissä, että Karelian yhteisön toiminta on pääasiassa tasa-arvoista ja yhdenvertaista, ja että tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tulisi edelleen rakentaa systemaattisesti. Suunnitelman toimintaperiaatteet ovat luotu tältä pohjalta.

Pitkäjänteistä työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi

Ammattikorkeakoulun ensimmäinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma laadittiin vuonna 2009 kolmeksi vuodeksi. Nyt laadittu suunnitelma on jo viides ammattikorkeakouluun laadittu suunnitelma. Eri suunnitelmien perusteella on tehty lukuisia tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta parantavia toimenpiteitä. Osa näistä toimenpiteistä on ollut periaatteellisempia linjauksia, jotka ovat vakiintuneet osaksi jokapäiväistä toimintaa. Osa toimenpiteistä taas on ollut yksittäisiä parannuksia esiin nousseihin kehityskohteisiin.

Yksi keskeinen periaatteellinen ja vakiintunut linjaus on Karelia-ammattikorkeakoulun julistautuminen syrjinnästä vapaaksi alueeksi vuonna 2011. Tätä periaatteellista linjausta on tuettu monilla käytännön toimilla kuten aktiivisen välittämisen mallin rakentamisella. Lisäksi ammattikorkeakoululle on hyväksytty eettiset periaatteet, jotka ohjaavat kaikkea toimintaa.

Yksittäisistä parannuksista voidaan mainita esimerkiksi hiljentymiseen tarkoitettujen huoneiden rakentaminen kampuksille ja työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista helpottavat joustavat työaikajärjestelyt. Opiskelijoiden yhdenvertaisuutta on parannettu esimerkiksi kehittämällä erilaisia tukipalveluja.

Uudet toimintaperiaatteet selkeyttävät kokonaisuutta

Uudessa Karelia-ammattikorkeakoulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa on neljä toimenpidekokonaisuutta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Nämä kokonaisuudet pyrittiin suunnittelemaan mahdollisimman neutraaleiksi, koska tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kuuluvat kaikille. Tämän vuoksi esimerkiksi mitään tiettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia ei ole erikseen nostettu suunnitelman keskiöön. Karelian neljä toimenpidekokonaisuutta ovat:

  1. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen Kareliassa on meidän kaikkien yhteinen asia
  2. Olemme Kareliassa ikä- ja perheystävällinen yhteisö, jossa huomioidaan moninaiset perhemuodot
  3. Meillä Kareliassa rekrytointi, palkkaus ja urakehitys on läpinäkyvää ja vastuullista
  4. Meillä Kareliassa kohtelemme opiskelijoita oikeudenmukaisesti ja huomioimme opiskeluympäristössä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden

Jokainen kokonaisuus sisältää myös lukuisia konkreettisia toimenpiteitä. Ensimmäisessä kokonaisuudessa on käsitelty esimerkiksi lähijohtamista, toisessa kokonaisuudessa esimerkiksi ikääntyneiden työkyvyn tukemista, kolmannessa kokonaisuudessa esimerkiksi palkkauksen läpinäkyvyyttä ja neljännessä kokonaisuudessa esimerkiksi opiskelijoiden tukipalveluja.

Kaikkien suunnitelmassa mainittujen toimenpidekokonaisuuksien toteutumista seurataan säännöllisesti esimerkiksi henkilöstön työtyytyväisyyskyselyn (HEPALA) ja opiskelijoiden lukuvuosipalautteen (OPALA) kautta. Kyselyiden tuloksia käsitellään johtoryhmässä ja yhteistoiminta- ja työsuojelutoimikunnassa.

Lopuksi

Suunnitelman laatiminen yhteistyössä oli molemmille mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus. Yhteistyö oli sujuvaa ja asioiden pohtiminen yhdessä avasi monenlaisia uusia näkökulmia asioihin. Aluksi suunnittelu oli vaikeaa ja tuntui, että ainoa konkreettinen asia oli Pride-viikolla purkkeihin kasautuneet herneet. Lopulta haasteista kuitenkin selvittiin ja liikkeelle lähtemisen jälkeen suunnittelutyö eteni joutuisasti.

Toivomme, että suunnitelma toimii tarkoituksensa mukaisesti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen työkaluna Kareliassa. Jokaisen työntekijän olisi hyvä tuntea tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät keskeiset periaatteet. Lopulta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen on kuitenkin kiinni siitä, miten Karelian yhteisöön kuuluvat omalla toiminnallaan näitä toteuttavat.  

Karelian tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2022-2024 (Karelia-intra)


Kirjoittajat:

Hanna Utriainen, HR-asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Atte Korte, OAJ:n pääluottamusmies, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Andrea Piacquadio palvelusta Pexels