Lasten terapiahuone jossa erilaisia toiminnallisia välineitä kuten palloja

Ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pe­tusta palve­le­vaa hanketoimintaa

Opetus ja hanke­toi­minta ovat luon­teel­taan erilai­sia tehtä­viä. Molem­mat näistä ovat tärkeitä ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimin­nan kannalta ja ne toteut­ta­vat ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain (932/2014) 4 §:ssä ammat­ti­kor­kea­kou­luille säädet­tyä tehtä­vää. Sään­nök­sen mukaan ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtä­vänä on antaa korkea­kou­luo­pe­tusta amma­til­li­siin asian­tun­ti­ja­teh­tä­viin. Opetuk­sen lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtä­vänä on harjoit­taa ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pe­tusta palve­le­vaa sekä työelä­mää ja alue­ke­hi­tystä edis­tä­vää tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­taa (TKI-toiminta). Ammat­ti­kor­kea­kou­luissa tapah­tuva hanke­toi­minta on osa tätä TKI-toimintaa.

Ammat­ti­kor­kea­kou­luissa monet opet­ta­jat työs­ken­te­le­vät opetuk­sen lisäksi myös TKI-hank­keissa. Kehit­tä­mis­hank­keita on laidasta laitaan ja tavoit­teena yleensä on, että hank­keessa synty­neet tulok­set olisi­vat hyödyn­net­tä­vissä myös hank­keen jälkeen. Varsi­nais­ten tulok­sien lisäksi hank­keissa syntyy opet­ta­jille monesti sellaista osaa­mista, jota he voivat hyödyn­tää opetuk­ses­saan. Jotta opet­ta­jille synty­nyttä uutta osaa­mista pysty­tään hyödyn­tä­mään opetuk­sessa, tulee hank­kei­den liittyä kiin­teästi ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tapah­tu­vaan opetuk­seen sekä sen kehittämiseen.

Varsi­nai­sen kehit­tä­mis­työn seurauk­sena synty­vien tulos­ten lisäksi, hank­keissa tehdään paljon yhteis­työtä alueen työelä­män kanssa. Hank­keessa toimi­ville opet­ta­jille syntyy verkos­toja, joita he pysty­vät hyödyn­tä­mään myöhem­min opetuk­ses­saan. Hank­keissa tehdään lisäksi paljon erilai­sia projek­teja ja kokei­luita yhdessä työelä­män kanssa. Näitä projek­teja voidaan tehdä yhdessä opis­ke­li­joi­den kanssa sekä niitä voidaan hyödyn­tää myöhem­min opetuk­sessa esimerkkeinä.

Digi2­Mar­ket-hank­keessa kehi­tet­tiin yritys­ten mark­ki­noin­tia yhdessä opis­ke­li­joi­den kanssa

Digi2­Mar­ket-hank­keessa tavoit­teena oli kehit­tää yritys­ten mark­ki­noin­tia hyödyn­täen immer­sii­vi­siä tekno­lo­gioita, kuten virtu­aa­li­tek­no­lo­giaa (VR), lisät­tyä todel­li­suutta (AR) ja 360 asteista kuvausta. Näiden tekno­lo­gioi­den käyttö on yritys­ten mark­ki­noin­nissa lisään­ty­nyt viime aikoina paljon. Lisäksi näitä tekno­lo­gioita hyödyn­ne­tään entistä enemmän myös opetuk­sessa. Digi2­Mar­ket-hanke on juuri päät­ty­nyt ja on hyvä pohtia, miten hank­keessa synty­nyttä osaa­mista ja tulok­sia voidaan hyödyn­tää opetuksessa.

Tuotok­sia hyödyn­net­tä­väksi opetuksessa

Hank­keessa on osaa­mista synty­nyt uusien tekno­lo­gioi­den käytöstä sekä niiden käyt­tö­koh­teista. Hank­keen aikana yrityk­sien kanssa työs­ken­nel­tiin opis­ke­li­joi­den kanssa. Opis­ke­li­jat pääsi­vät työs­ken­te­le­mään oikei­den tapaus­ten parissa ja teke­mään tuotok­sia, joita hyödyn­ne­tään yrityk­sien liike­toi­min­nassa. Nämä tuotok­set ovat hyödyn­net­tä­vissä myös jatkossa opetuk­sessa esimerk­keinä. Tehtyi­hin tuotok­siin pääsee tutus­tu­maan hank­keen verk­ko­si­vuilla.

Lasten terapiahuone jossa erilaisia toiminnallisia välineitä kuten palloja
Ranta­ky­län Fysi­kaa­li­nen Hoito­lai­tos oli mukana Digi2­Mar­ket-hank­keessa. Kare­lian liike­ta­lou­den ja median opis­ke­li­jat toteut­ti­vat yrityk­selle mm. mark­ki­noin­ti­vies­tin­tä­suun­ni­tel­man ja 360-virtuaalikierroksen.

Uusia verkos­toja

Alueel­lis­ten verkos­to­jen lisäksi Digi2­Mar­ket-hank­keessa on synty­nyt kansain­vä­li­siä verkos­toja hank­keessa mukana ollei­den kump­pa­nei­den sekä yritys­ten kanssa. Näitä verkos­toja voidaan hyödyn­tää jatkossa opetuk­sessa esimer­kiksi opis­ke­li­joi­den opin­toi­hin liit­ty­vissä projek­teissa. Eri maissa yrityk­sille tehdyt tuotok­set antavat laajem­paa näke­mystä tekno­lo­gioi­den hyödyn­tä­mi­sestä hank­keessa työs­ken­te­le­ville asian­tun­ti­joille. Opis­ke­li­joille nämä tuotok­set tarjoa­vat myös hyvän mahdol­li­suu­den tutus­tua eri maiden orga­ni­saa­tioi­hin sekä niiden toimin­taan. Tuotos­ten avulla tutuksi tulevat eri maiden toimin­taym­pä­ris­töt sekä mahdol­li­suu­det tekno­lo­gioi­den hyödyn­tä­mi­seen eri toimialoilla.

Haas­teita hank­kei­den ja opetuk­sen integroimisessa

Opetuk­sen ja hanke­toi­min­nan yhdis­tä­mi­seen liittyy myös haas­teita. Haas­teet liit­ty­vät erityi­sesti käytän­nön työs­ken­te­lyyn, kuten aika­tau­lu­tuk­seen. Kuinka yritys­ten kanssa suun­ni­tel­lut yhteis­työ­ku­viot ja kehit­tä­mis­toi­met saadaan integroi­tua luon­te­vasti opetuk­seen oikeaan aikaan? Opin­to­jak­sot menevät pääsään­töi­sesti kerran vuodessa ja tämä asettaa oman haas­teen opetuk­sen ja hanke­toi­min­nan integroinnille.

Toisena haas­teena on se, miten hanke ja siitä opin­to­jak­solle integroi­tava tehtävä sovel­tuu valitun opin­to­jak­son sisäl­töön. Tukeeko se opetet­ta­vaa asiaa ja mitä hyötyä siitä on oppi­mi­sen kannalta? Lähtö­koh­tana opin­to­jak­soilla on aina ennalta määrät­ty­jen osaa­mis­ta­voit­tei­den saavut­ta­mi­nen. Tällöin opin­to­jak­soille integroi­ta­vien hanke­teh­tä­vien tulee tukea opin­to­jak­son osaa­mis­ta­voit­tei­den saavut­ta­mista. Lisäksi on mietit­tävä, kuinka nämä tehtä­vät huomioi­daan opin­to­jak­son arvioinnissa.

Digi2­Mar­ket-hank­keen alussa kartoi­tet­tiin sopivat opin­to­jak­sot, joihin hanke­teh­tä­vät saatiin luon­te­vasti integroi­tua käsi­tel­tä­vien aihei­den osalta. Tällä tavalla hank­keen tehtä­vät tukivat opetusta ja opis­ke­li­joi­den oppi­mista niillä opin­to­jak­soilla, joiden tavoit­tei­siin hank­keessa tehtä­vät toteu­tuk­set sovel­tu­vat. Hanke oli pitkä­kes­toi­nen, jolloin toteu­tus­ten ja yhteis­työ­ku­vioi­den suun­nit­te­lut saatiin tehtyä hyvissä ajoin ennen opin­to­jak­so­jen alkua.

Integrointi vaatii suunnittelua

Opetuk­sen ja hanke­työs­ken­te­lyn integrointi vaatii suun­nit­te­lua ja valmis­tau­tu­mista. Opin­to­jak­so­jen aikana hank­kei­siin tehtä­vät pienet tuotok­set saat­ta­vat näyt­täy­tyä opis­ke­li­joille helposti irral­li­sina opin­to­jak­soon kuulu­mat­to­mina osina. Pidem­pi­kes­tois­ten kehit­tä­mis­teh­tä­vien tai -projek­tien tarjoa­mi­nen opis­ke­li­joille esimer­kiksi projek­tio­pin­toina antaa laajem­man ja syvem­män kuvan opit­ta­vasta asiasta. Tällöin opis­ke­li­jat saadaan otettua mukaan työs­ken­te­lyyn jo tehtä­vien ja projek­tien suunnitteluvaiheessa.

Opetuk­sen näkö­kul­masta erityi­sen tärkeää on, että hanke­toi­minta palve­lee koulu­tus­vas­tuissa annet­ta­vaa opetusta ja opis­ke­li­joi­den oppi­mista. Hank­keista tule­vien toimek­sian­to­jen ja tehtä­vien integroi­mi­nen opin­to­jak­soille tukee parhaim­mil­laan opis­ke­li­joi­den oppi­mista ja vahvis­taa opet­ta­jien osaa­mista. Vahvis­tu­nut osaa­mi­nen näkyy puoles­taan myös opetuksessa.


Kirjoit­taja:

Mikko Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu