Pariskunta katselee myyjän kanssa pakastinta.

Irti vanhen­tu­neista ennakkoluuloista

Silver Economy -hanke keskit­tyi yli 50-vuotiai­siin asiak­kai­siin ja etenkin siihen, miten pohjois­kar­ja­lai­sissa yrityk­sissä osat­tai­siin parem­min palvella ja samalla hyödyn­tää keski-ikäisiä ja sitä vanhem­pia asiakkaita.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Busi­ness Joen­suun kansain­vä­li­nen Euroo­pan sosi­aa­li­ra­has­ton rahoit­tama hanke, koko nimel­tään ”Silver Economy – Turning The Silver Tsunami Into A Silver Lining KV-hanke”, keskit­tyi ikään­ty­vien asiak­kai­den parem­paan huomioi­mi­seen ja palve­le­mi­seen vuosina 2019–2021.

Hank­keen tavoit­teena oli vahvis­taa pohjois­kar­ja­lais­ten yritys­ten henki­lös­tön sekä koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den osaa­mista Silver Economy -liike­toi­min­nasta. Hank­keessa halut­tiin paran­taa kasvu- ja raken­ne­muu­to­sa­lo­jen koulu­tuk­sen tarjon­taa ja laatua sekä työelä­mässä olevien miesten ja naisten osaa­mista ja sopeu­tu­mis­ky­kyä muut­tu­viin osaa­mis­tar­pei­siin. Osaa­mi­sen lisää­mi­sen lisäksi tavoi­tel­tiin, että Pohjois-Karja­laan luotai­siin uusia, yli 50-vuotiaille suun­nat­tuja tuot­teita ja palveluita.

Hank­keessa fokus ei ollut vain sellai­sissa ihmi­sissä, joilla on iän myötä ilmaan­tu­nut elämää rajoit­ta­via muutok­sia. Silver Economy -hank­keessa käsi­tel­tiin paljon myös nuorem­pia, vielä työelä­mässä olevia viisi-kuusi­kymp­pi­siä. Tämä oli tärkeää etenkin vaikut­ta­vuu­den kannalta, sillä vain harva pohjois­kar­ja­lai­nen pk-yritys voi keskit­tyä palve­lui­hin, jotka on suun­ni­teltu ensi­si­jai­sesti yksit­täi­selle ikäryh­mälle. Yrityk­sillä on paljon palve­luita tai mahdol­li­suuk­sia tuot­teis­taa palve­luita, jotka sopivat erit­täin hyvin esimer­kiksi virkeille viisi­kymp­pi­sille, joita ei ilman toimen­pi­teitä tavoi­teta niin hyvin, kuin heidät tulisi tavoittaa.

Teema nousi Ylen aamun kärkiuutiseksi

Silver Economy -hanke oli vuosina 2019–2021 näky­västi esillä yli 50-vuotiai­den asiak­kai­den huomioi­mi­sen ja ikäosaa­mi­sen teemoissa. Kiin­nos­ta­vuus ja tärkeys konkre­ti­soi­tui näky­västi etenkin loka­kuussa 2021, kun Yle uutisoi yli 50-vuotiaista kulut­ta­jista toimit­ta­jan keskus­tel­tua näkö­kul­mista Silver Economy -hank­keen Tanja Rimpi­län ja Risto Salmi­sen kanssa. Aihe oli kärki­uu­ti­nen koko aamun ajan Ylen valta­kun­nal­li­sissa tele­vi­sion ja radion uutislähetyksissä.

Teeman tunne­tuksi teke­mi­nen olikin yksi hank­keen suurista haas­teista. Hank­keen ensim­mäi­nen työpa­ketti keskit­tyi yritys­ten ja koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den ikäys­tä­väl­li­sen liike­toi­min­nan osaa­mi­sen lisäämiseen.

Taus­talla oli paljon vanhen­tu­neita ennak­ko­luu­loja, eri puolilla maail­maa toteu­tet­tuja liike­toi­min­ta­ko­kei­luita sekä tutki­mus­tie­toa, jossa osassa näkö­kul­mat olivat kansan­ter­vey­den kustan­nuk­sissa ja osassa keski-ikäi­sille suun­na­tun mark­ki­noin­ti­vies­tin­nän nyans­seissa. Tietoa piti siis tuottaa sellai­seen muotoon, että sitä voitai­siin välit­tää erilai­sille ylei­söille niille sovel­tu­vissa muodoissa.

Valmen­nuk­sia, webi­naa­reja ja yritys­koh­tai­sia tapaamisia

Karelia ja Busi­ness Joensuu suun­nit­te­li­vat hank­keen alkuun tilai­suuk­sia Joen­suu­hun, Outo­kum­puun, Kiteelle ja Heinä­ve­delle, joissa kerrot­tiin yrityk­sille Silver Economy -mark­ki­noi­den mahdol­li­suuk­sista yrityk­sille. Syksyllä 2019 aloi­tet­tiin myös palve­lu­muo­toi­lua hyödyn­tä­neet valmen­nuk­set, jossa yrityk­siä tuet­tiin paran­ta­maan palve­lui­taan tai tuot­teis­ta­maan uusia palve­luita yli 50-vuotiaita asiak­kaita ajatel­len. Palve­lu­muo­toilu Palon vetämät valmen­nuk­set järjes­tet­tiin vuosina 2019–2021 Joen­suussa, Kiteellä ja Heinä­ve­dellä. Keväällä 2020 valmen­nuk­set joudut­tiin siir­tä­mään etä- ja hybri­di­to­teu­tuk­siksi. Koro­na­ti­lan­teessa moni yritys joutui prio­ri­soi­maan toimin­to­jaan, joten palve­lu­muo­toi­lu­pro­ses­sit jäivät useissa tapauk­sissa kesken. Ideat, joita ei saatu valmen­nuk­sista viimeis­tel­tyä, otet­tiin myöhem­min käsit­te­lyyn Hanna Vieno­sen toteut­ta­missa palvelumuotoilusparrauksissa.

Tämän lisäksi hank­keen alku­vai­heessa toteu­tet­tiin erilai­sia palve­lu­muo­toi­lu­pi­lot­teja ensim­mäis­ten yritys­ten, Jukolan osuus­kau­pan ja Pohjois-Karja­lan tieto­verkko-osuus­kun­nan, kanssa. Pilo­tissa opit­tiin, kuinka palve­lu­muo­toi­lua voidaan hyödyn­tää uuden palve­lun kehit­tä­mi­sessä tai paran­net­taessa yrityk­sen ikäystävällisyyttä.

Palve­lu­jen kehit­tä­mi­nen valmen­nuk­sissa synty­neistä ideoista uusiksi konsep­teiksi jatkui kesällä 2021, kun Karelia laajensi hank­keen palve­lu­muo­toi­lu­nä­kö­kul­maa yritys­koh­tai­siin kokei­lui­hin. Ne toteu­tet­tiin projek­ti­koor­di­naat­tori Outi Santa­nie­men johdolla. Jokai­sesta kymme­nestä niin sano­tusta mikro­pi­lo­tista tehtiin myös hank­keen verk­ko­si­vuille kuvauk­set, jotta annettu apu ei jäisi vain kohdey­ri­tyk­sen hyödyksi.

Palve­luita paran­net­tiin myös syksyllä 2020 asia­kas­pal­ve­lu­val­men­nuk­sessa, jossa vahvis­tui se ajatus, että erilais­ten asiak­kai­den tunte­mus on monella tapaa koko yrityk­sen toimin­nan ytimessä.

Kolme henkilöä istuu järven rannalla.
Kuva 1. Hyvin­voin­tia Luon­nol­li­sesti kuun­teli asiak­kai­taan toteut­ta­malla heidän kans­saan oikeissa olosuh­teissa niitä palve­luita, joita sen tarjon­taan kuuluu.

Hank­keessa kehi­tet­tiin Tuula Kukko­sen ja Mika Pasasen johdolla uudet Ikäys­tä­väl­li­nen yritys – ja Liike­toi­min­ta­mal­leista lisää kilpai­lu­ky­kyä -valmen­nus­ko­ko­nai­suu­det.  Ikäys­tä­väl­li­sen yrityk­sen valmen­nuk­set alkoi­vat hanka­lasti keväällä 2020 siten, että osal­lis­tu­nei­den yritys­ten kehi­tys­työ keskey­tyi pande­miaa seuran­neessa prio­ri­soin­nissa. Innok­kailla läsnä­olo­ta­paa­mi­silla alka­neet valmen­nuk­set siir­ret­tiin verk­koon, minkä myötä osa yrityk­sistä jätti valmen­nus­sar­jan kesken.

Ikäys­tä­väl­listä liike­toi­min­taa ja Silver Economy -mark­ki­nan mahdol­li­suuk­sia käsi­tel­tiin syksyllä 2021, kun erilai­sia liike­toi­min­ta­mal­leja analy­soi­nut yliopet­taja Mika Pasanen esit­teli vaih­toeh­toja Nurmek­sessa, Joen­suussa, Kiteellä ja Heinä­ve­dellä järjes­te­tyissä tilaisuuksissa.

Iso osa Mika Pasasen esityk­sessä käsillä olleista esimer­keistä saatiin kansain­vä­li­sen yhteis­työn kautta. Kansain­vä­li­nen yhteis­työ oli hank­keen viides työpa­ketti. Hank­keessa ehdit­tiin osal­lis­tua ennen koronaa kahteen kansain­vä­li­seen Silver SMEs -hanke­kon­sor­tion toteut­ta­maan konfe­rens­siin.  Slove­niassa ja Puolassa järjes­te­tyissä konfe­rens­seissa kuul­tiin mm. yritys­ten ja julkis­ten toimi­joi­den hyviä käytän­töjä. Koro­na­ti­lan­teen vuoksi kevään 2020 jälkeen hank­keen kansain­vä­li­nen yhteis­työ on käsit­tä­nyt lähinnä webi­naa­rei­hin osallistumisen.

Korona vaikutti verkos­ton luomiseen

Toisessa työpa­ke­tissa tavoi­tel­tiin yhteis­ke­hit­tä­mistä ja yli 50-vuotiaille tuot­teita ja palve­luita tarjoa­van alueel­li­sen verkos­ton luomista. Koro­na­vi­rus­ti­lan­teen myötä kasvok­kai­set tapaa­mi­set estyi­vät. Myöhem­min myös haluk­kuus osal­lis­tua läsnä­olo­ta­pah­tu­miin hiipui asetet­tu­jen rajoi­tus­ten ja ihmis­ten oman varo­vai­suu­den myötä.

Hank­keessa valmis­tau­dut­tiin myös yhteis­osal­lis­tu­mi­selle K50-messuille. Koro­na­ti­lan­teessa messut siir­tyi­vät kuiten­kin useaan ottee­seen, ja koska lopulta yhtei­selle, samaan teemaan sido­tulle messu­pis­teelle ei toisena koro­na­syk­synä ollut lähti­jöitä, joudut­tiin messu­matka peru­maan. Useat yrityk­set osal­lis­tui­vat samoi­hin tilai­suuk­siin, joten se loi pohjaa uudelle yhteis­työlle, mutta varsi­naista verkos­toa, jossa yhtei­nen tekijä liit­tyisi yli 50-vuotiai­siin asiak­kai­siin, ei syntynyt.

Alku­pe­räi­siä tavoit­teita joudut­tiin muut­ta­maan myös neljän­nessä työpa­ke­tissa, jossa alun perin oli tarkoi­tus tehdä palve­lu­pi­lot­teja eli erilai­sia palve­lui­den kehit­tä­mi­seen liit­ty­viä isoja kokei­luita. Kehi­tys­työtä ja siitä oppi­mista joudut­tiin konsep­toi­maan uudel­leen, ja uudis­tuk­sessa päädyt­tiin mm. kette­riin, lähinnä mikro­y­ri­tys­ten kanssa tehtyi­hin, jo aiemmin mainit­tui­hin palvelumuotoilupilotteihin.

Mark­ki­noin­tia neljästä näkökulmasta

Kolmas työpa­ketti keskit­tyi yli 50-vuotiaille asiak­kaille mark­ki­noi­mi­seen. Siinä järjes­tet­tiin neljä eri valmen­nus­sar­jaa, jotka liit­tyi­vät mainon­nan kohden­ta­mi­seen, yhteis­mark­ki­noin­tiin, verkon mark­ki­nointi- ja myyn­ti­ka­na­viin sekä sisäl­tö­mark­ki­noin­tiin. Valmen­nuk­set toteu­tet­tiin useiden eri mark­ki­noin­ti­toi­mis­to­jen asian­tun­ti­joi­den kanssa.

Näis­sä­kin valmen­nuk­sissa joudut­tiin turvau­tu­maan läsnä­olon lisäksi hybridi- ja etäto­teu­tuk­siin. Eniten kiitosta keräsi kesällä 2021 toteu­tettu sisäl­tö­mark­ki­noin­nin valmen­nus, jossa paran­net­tiin yritys­ten mahdol­li­suuk­sia hyödyn­tää erilai­sia sisäl­töjä etenkin verk­ko­si­vus­tolla ja sosi­aa­li­sen median kana­vissa. Toteu­tuk­sessa yritys­ten kanssa käytiin sisäl­tö­mark­ki­noin­nin näkö­kul­mat läpi ensin yhdessä, minkä jälkeen koulut­taja, Tovarin Joona Koti­lai­nen, sekä hank­keen asian­tun­tija Risto Salmi­nen vierai­li­vat kahteen ottee­seen jokai­sessa kahdek­sassa yrityk­sessä tuke­massa yrityk­siä juuri heidän sisäl­tö­mark­ki­noin­tiinsa liit­ty­vissä kysymyksissä.

Mark­ki­noin­ti­val­men­nus­ten tavoit­teena oli testata ja hyödyn­tää kanavia yli 50-vuotiaille mark­ki­noi­taessa. Valmen­nuk­sissa opit­tiin yleensä yritys­ten teke­mien kokei­lui­den kautta, mitä missä­kin kana­vassa kannat­taa huomioida kysei­sen kohde­ryh­män kohdalla.

Paljon kytkök­siä opetuk­seen ja uusia kursseja

Yksi Silver Economy -hank­keen onnis­tu­mi­sista oli moni­puo­li­nen integrointi koulu­tuk­seen. Opin­näy­te­töi­den lisäksi hanke toimi toimek­sian­ta­jana kulut­ta­ja­käyt­täy­ty­mi­sen kurs­silla siten, että vuosina 2019–2021 opis­ke­li­jat kerä­si­vät tutki­musai­neis­ton, josta syntyi vuosit­tain ”Yli 50-vuoti­aat kulut­ta­jat Pohjois-Karja­lassa”-raport­teja, joita hyödyn­net­tiin hank­keen tilai­suuk­sissa, kuten mark­ki­noin­tiin keskit­ty­neissä omissa tai kump­pa­nei­den webinaareissa.

Lisäksi opis­ke­li­jayh­teis­työn koho­kohta oli syksyllä 2021 kaup­pa­kes­kus Isossa Myyssä järjes­tet­tyä messu­ti­lai­suus, joka luotiin yhdessä resto­no­mio­pis­ke­li­joi­den kanssa.

Opin­noissa hank­keessa kerätty uusi tieto näkyi siten, että hank­keessa kehi­te­tyistä valmen­nuk­sista jatko­ke­hi­tet­tiin kaksi uutta opin­to­jak­soa, “Ikäys­tä­väl­li­nen yritys – ja Kilpai­lu­ky­kyä 50+ mark­ki­noilla”, jotka menevät vuoden 2022 aikana avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja valta­kun­nal­li­sen CampusOnline.fi-portaalin sekä täyden­tä­vien opin­to­jen tarjontaan.

Silver Econo­myssä tehty työ tukee tavoit­teita, joihin Kare­lias­sa­kin on sitou­duttu ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­seksi. Yritys­ten näkö­kulma huomioi­daan Kare­lian ikäys­tä­väl­li­syy­den TKI-työssä lähi­tu­le­vai­suu­dessa erityi­sesti ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­seen erikois­tu­vassa tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan osaa­mi­syh­teisö KAFS:ssa (Kare­lian Centre for Age Friendly Society). Asia­kas­läh­töi­set palve­lut ja ratkai­sut, joissa käsi­tel­lään esimer­kiksi palve­lu­muo­toi­luun, mark­ki­noin­tiin ja matkai­luun liit­ty­viä kysy­myk­siä, ovat yksi KAFS-työn neljästä painopistealueesta.

Opas yrityk­sille

Hank­keen aikana synty­neistä opeista luotiin yrityk­sille ja niiden kehi­tys­työtä tuke­ville orga­ni­saa­tioille suun­nattu opas, joka auttaa ymmär­tä­mään parem­min, miksi yli 50-vuoti­aat asiak­kaat ovat yhä tärkeämpi asia­kas­ryhmä yhä suurem­malle osalle yrityk­sistä. Oppaan vinkit on jaoteltu asia­kas­tie­don, mark­ki­noin­nin, palve­lu­muo­toi­lun ja erilais­ten liike­toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sien mukaisesti.

”Yli 50-vuoti­aat asiak­kaat – Opas keski-ikäis­ten ja sitä vanhem­pien asiak­kai­den parem­paan huomioi­mi­seen” julkai­sun voi ladata ilmai­seksi täältä.


Kirjoit­ta­jat:

Tanja Rimpilä, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Risto Salmi­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu