Kerrostaloja Joensuun Penttilässä Pielisjoen rannalla.

Isän­nöin­tia­lan uudet tuulet

Isän­nöin­tiala on samojen haas­tei­den edessä kuin moni muukin toimiala: digi­ta­li­saa­tio etenee vauh­dilla ja ilmiöstä otet­tai­siin mieluusti irti hait­to­jen sijaan hyötyä. Myös ikään­ty­mi­nen – niin asuk­kai­den kuin asun­to­kan­nan­kin – näkyy yhä voimak­kaam­min arjessa. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Siun Soten Kyvyk­kyys-hank­keessa pyri­tään löytä­mään apua osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­seen ja lisää­mi­seen pohjois­kar­ja­lai­sen JIP Isän­nöin­nin toimin­nassa. Mutta minkä­laista ylipää­tään isän­nöin­tia­lan liike­toi­minta-arki on? Tähän saimme vastauk­sia JIP Isän­nöin­nin toimi­tus­joh­taja Toivo Korho­selta ja toimis­to­pääl­likkö Satu Turuselta.

Kiirei­sin aika käsillä

Juuri kevät on kiirei­sin aika isän­nöin­ti­toi­mis­to­jen vuoden­kier­rosta. Halli­tus­ten ja osak­kai­den kokouk­set tilin­pää­tök­si­neen ja talous­ar­vioi­neen työl­lis­tä­vät ja pitävät kiirei­senä. Samalla suun­ni­tel­laan ja järjes­tel­lään tulevia korjauk­sia. Sesonki tasoit­tuu, kun veroil­moi­tuk­set pääosin jäte­tään huhti­kuun loppuun mennessä. Tämän jälkei­nen vuosi on arki­sem­paa asioi­den toimeen­pa­noa ja asia­kaista huoleh­ti­mista, toteaa Toivo Korho­nen. Korho­nen on toimi­nut vuodesta 2018 saakka myös valta­kun­nal­li­sen toimia­la­jär­jes­tön Suomen Isän­nöin­ti­lii­ton halli­tuk­sen puheenjohtajana.

Isän­nöin­tia­lan työ kosket­taa 2,7 miljoo­naa asunto-osakeyh­tiössä asuvaa suoma­laista. Isän­nöinti auttaa asuk­kaita ja talo­yh­tiöitä asian­mu­kai­sessa talou­den­hoi­dossa ja esimer­kiksi tarvit­ta­vien remont­tien suun­nit­te­lussa. Isän­nöin­nillä on keskei­nen rooli myös talo­yh­tiöi­den kokous­ten järjes­te­lyissä ja päätös­ten lain­mu­kai­suu­den varmis­ta­mi­sessa. Isän­nöit­si­jät ovat talo­yh­tiöi­den yhteys­hen­ki­löitä, mutta heidän taus­tal­laan ja tuke­naan työs­ken­te­lee monia ammat­ti­lai­sia, kuten kiin­teis­tö­sih­tee­rejä ja asia­kas­pal­ve­li­joita. (Isän­nöin­ti­liitto.)

Digi­taa­li­sia palve­luita paikal­li­suutta unohtamatta

JIP Isän­nöin­nin toimis­to­pääl­likkö Satu Turunen kertoo, että JIP Isän­nöinti on säilyt­tä­nyt kasvusta huoli­matta rennon paikal­li­sen ja palve­le­van otteen. Satun mukaan jippi­läi­set ovat kaikki helposti lähes­tyt­tä­viä, joilta voi aina kysyvä palve­lua ja vastauk­sia. Asia­kas­pal­ve­lun ja vies­tin­nän kehit­tä­mi­nen onkin alalla ajan­koh­tai­sia teemoja talou­den ja teknii­kan asian­tun­ti­juu­den lisäksi. JIP Isän­nöinti on hiljal­leen kasva­nut alan suurten joukkoon.

– Asia­kas­ta­lois­samme asuu jo yli 20 000 henki­löä, joten kaikki eivät mahtuisi toimis­tol­lemme yhtä aikaa. Haluamme kuiten­kin palvella kaikki asiak­kai­tamme hyvin. Uudet sähköi­set palve­lu­ka­na­vat tuovat tähän mahdol­li­suuk­sia, toteaa Satu Turunen.

Neljä henkilöä neuvottelupöydän ääressä.
JIP Isän­nöin­nin tavoit­teena on säilyt­tää paikal­li­nen ote ja laadu­kas asia­kas­pal­velu myös digi­taa­lis­ten palve­lui­den lisään­tyessä. Kuvassa vas. tekni­sen isän­nöin­nin pääl­likkö Jere Paja­ri­nen, toimi­tus­joh­taja Toivo Korho­nen, toimis­to­pääl­likkö Satu Turunen ja isän­nöin­ti­pääl­likkö Janne Tarna­nen. Kuva: Emmi Sutinen.

Yhteis­kun­nan muutok­set näkyvät JIP Isän­nöin­nin arjessa

Yhteis­kun­nan isot trendit näkyvät tieten­kin myös asumi­sessa ja sitä kautta isän­nöin­tia­lan päivit­täi­sessä työssä. Suomi kaupun­gis­tuu ja ikään­tyy ja tämä haastaa kehit­tä­mään ja tarjoa­maan uusia palve­luita. Toivo Korho­sen tule­vai­suu­den­vi­siossa alalla siir­ry­tään moni­ka­na­vai­siin palvelumalleihin:

– Ihmiset arvos­ta­vat help­poutta ja tiet­tyjä toimin­toja voisi myös auto­ma­ti­soida. Teams on lisän­nyt kokous­osa­not­ta­jien määriä, mikä on posi­tii­vi­nen asia, kertoo Korho­nen innostuneena.

Villeim­missä visioissa isän­nöin­ti­toi­mis­ton kautta välit­ty­vät tule­vai­suu­dessa vaikka kotilääkäripalvelut.

Vali­tet­ta­vasti myös elämän varjo­puo­let välit­ty­vät alalla työs­ken­te­le­ville. Yksi­näi­syys on näkynyt ja kuulu­nut huoles­tut­ta­vasti viime vuosina. Huoli­pu­he­lin­kin on ollut ahke­rassa käytössä.

Alan tule­vai­suus näyttää kuiten­kin valoi­salta muut­tu­vissa olosuh­teissa. Ihmiset arvos­ta­vat yhä enemmän selkeyttä, help­poutta ja koko­nais­val­tai­sia palve­luita myös asumisessa.

Kyvyk­kyys-hank­keessa pyri­tään luomaan osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sen mene­tel­män lisäksi myös uutta alalla tarvit­ta­vaa osaa­mista ja mikro-oppi­mi­sen malleja, joista on hyötyä myös JIP Isän­nöin­nin toimin­nassa isännöintialalla.


Kirjoit­taja:

Anssi Kekko­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Jani Laakkonen.