Kaksi nuorta naista

Korkeasti koulu­tet­tu­jen maahan muut­ta­nei­den tuke­mi­nen Itä-Suomessa

SIMHE­malli-hank­keessa on kehi­tetty korkeasti koulu­te­tuille maahan muut­ta­neille suun­nat­tua ohjaus- ja osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sen palve­lua sekä suomen kielen opin­to­tar­jon­taa. Kehi­tys­työtä on tehty yhdessä Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kanssa. 

Valta­kun­nal­li­sessa SIMHE (Suppor­ting Immi­grants in Higher Educa­tion) -maahan­muut­to­työn vastuu­kor­kea­kou­lu­toi­min­nassa vahvis­te­taan korkea­kou­lu­jen roolia maahan­muut­ta­ja­taus­tais­ten osaa­jien kotou­tu­mi­sen edis­tä­mi­sessä. Tavoit­teena on, että korkeasti koulu­te­tut maahan­muut­ta­jat pääse­vät entistä suju­vam­min omaa osaa­mis­taan vastaa­ville koulu­tus- ja urapo­luille. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö tukee SIMHE-vastuu­kor­kea­kou­lu­toi­min­taa korkea­kou­lu­jen stra­te­gi­sella rahoi­tuk­sella. Karelia aloitti maahan­muut­to­työn vastuu­kor­kea­kou­luna vuonna 2017 ja toiminta jatkuu edel­leen. Keskei­sessä roolissa vastuu­kor­kea­kou­lu­toi­min­nassa on ollut ohjauspalvelu. 

Vaikka maahan­muut­to­työ­hön liit­ty­viä ohjaus- ja koulu­tus­pal­ve­luita on syste­maat­ti­sesti kehi­tetty Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun SIMHE-vastuu­kor­kea­kou­lu­toi­min­nan aikana, on niiden saata­vuu­dessa ja tunnet­tuu­dessa edel­leen sekä aukkoja että alueel­li­sia eroja. Itä-Suomen alueella oli selkeästi tunnis­tettu tarve korkea­kou­luo­pin­toi­hin tähtää­vien maahan­muut­ta­jien ohjaus- ja koulu­tus­pal­ve­lui­den saata­vuu­den paran­ta­mi­seen sekä opin­toja edel­tä­vien ja opin­to­jen aikais­ten S2-opin­to­jen kehit­tä­mi­seen ja oppi­mi­sen tuen vahvistamiseen. 

Ohjaus­pal­ve­lun kehit­tä­mi­nen 

SIMHE­malli-hank­keessa kehi­tet­tiin edel­leen Kare­liassa jo toimin­nassa ollutta ohjaus­pal­ve­lua yhdessä Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kanssa. Tavoit­teena oli vahvis­taa Itä-Suomen alueella asuvien korkeasti koulu­tet­tu­jen maahan muut­ta­nei­den mahdol­li­suutta edetä halua­mil­leen urapo­luille. Yhteis­työnä Savo­nian kanssa kehi­timme ohjaa­jien ohjaus­osaa­mista ja vahvis­timme verkos­to­maista yhteis­työtä alueen muiden maahan­muut­to­työtä teke­vien kanssa. Kehit­tä­mis­työtä teimme yhtei­sissä tapaa­mi­sissa. Ohjaus­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen kautta pystymme entistä parem­min ohjaa­maan asiak­kaita juuri oikeille opinto- ja urapo­luille. Yhteis­työn myötä voimme jatkos­sa­kin antaa vertais­tu­kea ja jakaa osaa­mis­tamme toisillemme. 

SIMHE-ohjaus­pal­ve­lulle on olen­naista verkos­to­mai­nen yhteis­työ muiden alueel­lis­ten ja kansal­lis­ten kotou­tu­mista edis­tä­vien tahojen kanssa. Hank­keen aikana alet­tiin järjes­tää Kare­lian SIMHE-ohjaus­pal­ve­lun viikoit­tai­sia pop-up-ohjaus­päi­vys­tyk­siä Joen­suun kaupun­gin työl­li­syys­pal­ve­lui­den Luotsi-hank­keen moni­toi­mi­ti­lassa. Tämä toiminta tuo syner­giae­tua toimi­joi­den välille sekä lisää SIMHE-ohjaus­pal­ve­lun saavu­tet­ta­vuutta. Yhteis­työtä tehos­tet­tiin myös kolman­nen sekto­rin toimi­joi­den, TE-palve­lui­den, Joen­suun kaupun­gin kunta­ko­kei­lun ja muiden oppi­lai­tos­ten kanssa sekä jalkau­dut­tiin myös muualle Itä-Suomeen. Ohjausta on annettu esimer­kiksi Lappeen­ran­nan maahan­muut­ta­ja­pal­ve­lui­den asiak­kaille. Ohjausta annet­tiin myös verk­ko­vä­lit­tei­sesti. Tarjo­simme myös asian­tun­tija-apua muille toimi­joille esimer­kiksi ulko­mais­ten tutkin­to­jen rinnas­ta­mista koske­vissa asioissa. Yhteis­työtä tehdään myös valta­kun­nal­li­sesti muiden vastuu­kor­kea­kou­lu­jen SIMHE-ohjaa­jien kanssa, ja tapaa­mi­sia järjes­te­tään sään­nöl­li­sesti kuukausit­tain. SIMHE-Kare­lian toimesta perus­timme valta­kun­nal­li­selle SIMHE-ohjaa­ja­ver­kos­tolle Teams-alustan, jossa voimme viestiä tapah­tu­mista ja koulu­tuk­sista sekä tuoda esille erilai­sia ohjaus­ta­pauk­sia. Teams-alus­talla voimme antaa toisil­lemme apua ohjauk­seen liit­tyen. SIMHE­malli-hank­keen ansiosta Karelia- ja Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yhteis­työnä kehi­tetty SIMHE-ohjaus­pal­velu on entistä saavu­tet­ta­vampi ja vaikut­ta­vampi palvelu Itä-Suomen alueella. 

Uusia suomen kielen opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sia 

Hank­keessa kehi­tet­tiin myös uusia suomen kielen opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sia sekä opis­ke­lu­val­miuk­sia tukevaa valmen­ta­vaa koulu­tusta. Ne mahdol­lis­ta­vat sujuvaa korkea­kou­lui­hin sijoit­tu­mista sekä oppi­mis­val­miuk­sien kehit­ty­mistä opin­noissa tarvit­ta­valle tasolle. Hank­keen aikana järjes­timme myös selke­ään kieleen ja selko­suo­meen liit­ty­viä koulutustapahtumia. 

Hank­keessa kehi­tet­tiin kaksi 5 opin­to­pis­teen laajuista uutta suomen kielen opin­to­jak­soa avoimen amk:n tarjon­taan ja tutkinto-opis­ke­li­joille. Opis­ke­li­jan suomi -opin­to­jak­son kohde­ryh­mänä ovat suomen kielessä tasolla A2 olevat opis­ke­li­jat.  Asia­kir­joit­ta­mi­sen suomi -opin­to­jakso taas on tarkoi­tettu tasolla B2 oleville opis­ke­li­joille. Opin­to­jak­sot kehi­tet­tiin yhteis­työssä Savonia amk:n S2-opet­ta­jien kanssa. Yhteis­työ edisti hyvien käytän­tei­den jaka­mista, ja samalla kehi­tet­tiin verk­ko­pe­da­go­giik­kaa ja verkossa opet­ta­mi­sen käytän­teitä. Opin­to­jak­soille laadit­tiin uutta mate­ri­aa­lia, esimer­kiksi selko­kie­li­nen kirja yhteis­työssä Savo­nian selko­kie­len asian­tun­ti­jan kanssa. Lisäksi pilo­toi­tiin suomen kielen kielikli­nikka, joka on tarkoi­tettu suomen­kie­li­sissä tutkinto-opin­noissa opis­ke­le­ville vieras­kie­li­sille opiskelijoille. 

Valmen­ta­vaa koulu­tusta korkeakouluopintoihin

SIMHE­malli-hank­keen tärkeim­piä tavoit­teita oli maahan muut­ta­nei­den korkea­kou­luo­pin­toi­hin pääsyn suju­voit­ta­mi­nen ja sen myötä työl­lis­ty­mi­nen koulu­tus tasoansa vastaa­viin tehtä­viin.  SIMHE­malli-hank­keen aikana kehi­tet­tiin edel­leen jo aiemmin toteu­tuk­sessa ollutta maahan muut­ta­neille suun­nat­tua korkea­kou­luo­pin­toi­hin valmen­ta­vaa koulu­tusta. Koulu­tus on kuuden kuukau­den pitui­nen ja laajuu­del­taan 30 opin­to­pis­tettä. Koulu­tuk­sen tavoit­teena on antaa korkea­kou­lu­val­miuk­sia niille maahan muut­ta­neille, joiden tavoit­teena on jatkaa opin­to­jaan suomen­kie­li­sissä korkea­kou­luo­pin­noissa. Pain­opiste koulu­tuk­sessa on suomen kielen vahvistaminen. 

Hank­keen toimen­pi­teenä aloi­timme yhteis­työn ammat­tio­pisto Rive­rian kanssa. Nyt Rive­rian vieras­kie­li­set opis­ke­li­jat voivat aloit­taa korkea­kou­luo­pin­toi­hin valmen­ta­van koulu­tuk­sen jo ammat­tio­pis­ton opin­to­jen aikana ja sisäl­lyt­tää koulu­tuk­sesta saadut opin­to­pis­teet ammat­tio­pis­ton tutkintoonsa. 

Hank­keessa kehi­tet­tiin myös polku valmen­ta­vasta koulu­tuk­sesta tutkinto-opin­toi­hin eril­lis­haun kautta. Pääsy korkea­kou­luun normaa­lien valin­ta­ko­kei­den kautta on haas­teel­lista sellai­sille haki­joille, joiden äidin­kieli ei ole suomi. Tähän liit­tyvä merkit­tävä kehit­tä­mis­toimi oli tutkinto-opin­toi­hin johta­van eril­lis­haun mahdol­lis­ta­mi­nen korkea­kou­luo­pin­toi­hin valmen­ta­van koulu­tuk­sen suorit­ta­neille. Eril­lis­haussa valin­ta­pe­rus­teena on valmen­ta­van koulu­tuk­sen opin­to­me­nes­tys. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu oli ensim­mäi­nen korkea­koulu, jossa eril­lis­ha­ku­me­net­tely maahan muut­ta­neille otet­tiin käytäntöön. 

Mitä hank­keen jälkeen? 

SIMHE-ohjaus­pal­velu jatkaa toimin­taansa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun perus­toi­min­tona osana valta­kun­nal­lista SIMHE-vastuu­kor­kea­kou­lu­toi­min­taa. Hank­keen aikana tehtiin juur­rut­ta­mis­työtä Kare­lian orga­ni­saa­tiossa ja toimin­nalle on löyty­nyt paikka muita koulu­tus­pe­räistä maahan­muut­toa tuke­vien toimin­to­jen tärkeänä osana. SIMHE-ohjaus­pal­velu on myös saanut tukevan jalan­si­jan alueen maahan­muut­to­toi­mi­jana, ja yhteis­työ alueen muiden maahan­muut­to­toi­mi­joi­den kanssa on entistä tiiviim­pää ja tehok­kaam­paa. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu näyt­täy­tyy vahvana maahan­muut­to­toi­mi­jana Itä-Suomen alueella. 

SIMHE­malli-hank­keessa kehi­te­tyt suomen kielen opin­to­jak­sot jäävät Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun avoimen amk:n tarjon­taan. SIMHE­malli-hank­keessa Kare­lian S2-opin­to­tar­jon­nan mark­ki­noin­tia tehos­tet­tiin ja tietoi­suus suomen kielen opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sista Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on lisään­ty­nyt maahan muut­ta­nei­den keskuu­dessa. Kare­lian S2-opinnot ovat nyt myös osa ammat­tio­pisto Rive­rian väylä­opin­toja. Suomen kielen opin­to­tar­jon­taa kehi­te­tään edelleen. 


Kirjoit­ta­jat:

Hannele Niska­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kaisa Peuh­ku­ri­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu