Kaksi taitoluistelijaa tekee hypyn jäähallissa

Seura­fys­sa­ri­toi­minta osaksi fysioterapiaopintoja

Kare­lian fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat ovat pääs­seet edis­tä­mään joen­suu­lais­ten lasten ja nuorten terveyttä eri toimiym­pä­ris­töissä opetus­suun­ni­tel­man mukai­sessa harjoit­te­lussa. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan uusien yhteis­työ­kump­pa­nei­den kanssa kehi­tet­tyä harjoit­te­lu­mal­lia. Lisäksi kaksi opis­ke­li­jaa kuvaa tarkem­min oman harjoit­te­lunsa sisältöä.

Joen­suu­lai­set urhei­luseu­rat ovat osoit­ta­neet mielen­kiin­toa yhteis­työn tiivis­tä­mi­selle Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joi­den kanssa. Etenkin junio­ri­toi­min­taan on kaivattu fysio­te­ra­piao­saa­mista osaksi valmen­nus­tii­miä. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat ovat usein kiin­nos­tu­neita urhei­lu­fy­sio­te­ra­piasta, joten yhteis­työlle oli tarvetta. Toimin­ta­mal­lin kehit­tely aloi­tet­tiin keväällä 2021 yhteis­työssä urhei­lua­ka­te­mian akate­mia­toi­min­nan kehit­täjä Tarmo Koivu­ran­nan kanssa.

Fysio­te­ra­pian opetus­suun­ni­tel­man mukai­nen kolmas harjoit­telu on teemoi­teltu lasten ja nuorten harjoit­te­luksi. Harjoit­te­lun malli on kehi­tetty Otsa­kor­ven säätiön rahoit­ta­man koulu­fy­sio­te­ra­pia­hank­keen pohjalle. Tämä harjoit­te­lu­malli oli luon­te­vasti sovel­let­ta­vissa urhei­luseu­roi­hin. Syksystä 2021 alkaen koulu­fy­sio­te­ra­pian lisäksi harjoit­te­lun yhteis­työ­hön tuli mukaan Joen­suun urhei­lua­ka­te­mian yläkou­lu­lais­ten ominai­suus­val­men­nus sekä joen­suu­lai­sia urheiluseuroja.

Opis­ke­li­jat toimi­vat tässä harjoit­te­lussa harjoit­te­lu­pai­kois­saan työpa­reina. Näin opis­ke­li­jat saavat toisis­taan kolle­gi­aa­lista tukea harjoi­tel­len samalla itse­näistä työs­ken­te­lyä. Fysio­te­ra­peut­ti­sesta ohjauk­sesta vastaa­vat Karelia- ammat­ti­kor­kea­kou­lun fysio­te­ra­pian opet­ta­jat. Urhei­luseu­roissa ohjauk­sesta vastaa valmen­nus­tiimi, jonka kokoon­pano on vaih­del­lut seuro­jen välillä. Urhei­lua­ka­te­mian fysio­te­ra­peu­tit ovat osal­lis­tu­neet ohjauk­seen etenkin kunkin lajin näkökulmasta.

Fysio­te­ra­piao­pis­ke­li­joi­den opetus­suun­ni­tel­man mukai­nen kolmas harjoit­telu on kahdek­san opin­to­pis­tettä. Opis­ke­li­joi­den työaika (216h) jakaan­tuu 12 viikon ajalle. Harjoit­te­lu­pai­kalla olemi­sen lisäksi opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat viikoit­tai­seen tapaa­mi­seen opet­ta­jien sekä muiden opis­ke­li­joi­den kanssa. Tapaa­mi­sissa käydään koke­muk­sien lisäksi läpi lasten ja nuorten fysio­te­ra­pi­aan liit­ty­viä aiheita teoriassa sekä käytännönharjoituksin. 

Fokus vammo­jen ennaltaehkäisyyn

Harjoit­telu on kohden­nettu ennal­taeh­käi­se­vään fysio­te­ra­pi­aan. Urhei­lu­fy­sio­te­ra­piassa ennal­taeh­käi­se­vällä fysio­te­ra­pialla pyri­tään vammo­jen ehkäi­syn lisäksi kehit­tä­mään lajio­mi­nai­suuk­sia. Suun­nit­te­lu­vai­heessa toimin­ta­mal­lin ajatel­tiin sisäl­tä­vän rajatun teeman mukai­set alku- ja loppu­mit­tauk­set sekä harjoit­te­lu­jak­son aikana mitat­ta­viin ominai­suuk­siin vaikut­ta­mi­sen. Syksyn 2021 aikana toimin­nan käyn­nis­tyessä malli haki vielä paik­kaansa, ja ei toteu­tu­nut vielä suun­ni­tel­man mukai­sesti. Opis­ke­li­joi­den työn­ku­vaan harjoit­te­lussa kuului seuran harjoi­tuk­siin osal­lis­tu­mi­nen sekä ohjaa­mi­nen. Lisäksi opis­ke­li­jat ottivat vastaan yksi­lö­asiak­kaita yhdessä harjoit­te­lua ohjaa­van opet­ta­jan kanssa. Opis­ke­li­joilla on ollut mahdol­li­suus hyödyn­tää harjoit­te­lussa Kare­lian testi­lait­teis­toa osana fyysi­sen suori­tus­ky­vyn mittaa­mista. Työteh­tä­vät ovat vaih­del­leet opis­ke­li­joi­den mielen­kiin­non sekä seuro­jen tarpei­den mukaan.

Yhteis­työtä seuro­jen kanssa jatketaan

Syksyn 2021 koke­muk­sien perus­teella toimin­ta­mal­lin kehit­te­lyä jatke­taan ja yhteis­työlle on selkeä tarve. Urhei­luseu­rat kokivat opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lun antoi­sana ja antoi­vat paljon kiitosta opis­ke­li­joi­den sitou­tu­mi­sesta sekä osaa­mi­sesta. Opis­ke­li­jat kokivat kehit­ty­neensä harjoit­te­lun aikana erityi­sesti ohjaus­osaa­mi­sessa, lasten ja nuorten kohtaa­mi­sessa sekä kuor­mi­tus­fy­sio­lo­gian teorian sovel­ta­mi­sessa käytän­töön tapah­tui opis­ke­li­joi­den mukaan kehit­ty­mistä. Mukana olleet valmen­ta­jat toivoi­vat jatkos­sa­kin harjoit­te­li­joita seuraansa.

Opis­ke­li­joi­den koke­muk­set harjoit­te­lusta urheiluseurassa

Suori­timme kasvuiän harjoit­te­lun Joen­suun Katajan muodos­tel­ma­luis­te­luseu­rassa. Harjoit­te­lumme tarkoi­tuk­sena oli ennal­taeh­käi­sevä työ nuorten urhei­li­joi­den kanssa, huomioon ottaen kasvuiän tuomat muutok­set ja laji­koh­tai­set ominai­suu­det, jotka vaikut­ta­vat fysio­te­ra­pian suun­nit­te­luun. Harjoit­telu oli ilta- ja viikon­lop­pu­pai­not­teista. Päävas­tuun saimme minori-ryhmästä, jossa on 17 9–14- vuotiasta tyttöä, jotka harjoit­te­le­vat 3–4 kertaa viikossa. Harjoit­telu koostui jäälle valmis­ta­vista lämmit­te­lyistä, oheis­har­joit­te­lusta ja yksi­lö­asiak­kaista. Oheis­har­joit­te­lussa pääpai­nona oli varta­lon hallinta, jalko­jen linjaus­har­joi­tuk­set, liik­ku­vuus­har­joit­telu ja tasa­pai­no­har­joit­telu. Ohja­simme liik­ku­vuus- ja kuntot­ree­nejä myös vanhem­mille, 15–18-vuotiaiden jouk­kueille satun­nai­sesti. Yksi­lö­asiak­kaita otimme tilan­teen vaatiessa valmen­ta­jan, vanhem­pien tai nuorten pyyn­nöstä. Yksi­lö­asiak­kai­den yleisin vaiva oli nilkka- ja polvi­ki­vut. Yksi­lö­asiak­kaita oli 1–2 viikossa.

Harjoit­te­lusta moni­puo­lista oppia tulevaan

Harjoit­te­lussa mukavaa oli moni­puo­li­suus. Harjoit­te­lussa pääsi kehit­tä­mään itse­näistä työs­ken­te­lyä, kuiten­kin turval­li­sesti parin kanssa. Koska huoma­simme ohjaa­mas­samme ryhmässä paljon kehi­tystä vaati­via osa-alueita, piti arvioida mikä vaikut­taa ja aiheut­taa eniten hanka­luuk­sia ja minkä osa-alueen harjoit­ta­mi­sesta olisi eniten hyötyä luis­te­li­joille tässä vaiheessa. Oli kehit­tä­vää tehdä yhteis­työtä valmen­nus­tii­min kanssa ja pohtia asioita ja ongel­ma­koh­tia heidän kans­saan, sekä hyödyn­tää heidän osaa­mis­taan ja tieto­tai­to­aan lajiin liittyen.

Lajin­omai­sen oheis­har­joit­te­lun tärkeys koros­tui harjoit­te­lussa. Luis­te­li­joilla huoma­simme ylei­senä ongel­mana jalko­jen linjauk­sen ongel­mat, jotka olivat voineet aiheut­taa jo osalle kipuja polviin ja nilk­koi­hin. Toimme asiaa valmen­nus­tii­min tietoi­suu­teen ja saimme lisät­tyä tietoi­suutta myös heille jatkoa ajatellen.

Yksi­lö­asiak­kai­den kanssa saimme paljon harjoi­tusta asiak­kaan tutki­mi­seen, klii­ni­seen päät­te­lyyn ja oikean­lais­ten harjoit­tei­den suun­nit­te­luun. Opimme otta­maan tutki­mi­sessa huomioon myös kasvuiän tuomat tekijät, kuten pituus­kas­vun ja murro­siän alun, ja miten ne vaikut­ta­vat lasten ja nuorten urhei­luun. Opimme myös harjoit­te­lun aikana huomioi­maan nuoren hyvin­voin­tia koko­nais­val­tai­sesti. Fyysis­ten asioi­den lisäksi huomioi­tiin harras­tuk­sen ulko­puo­li­sia teki­jöitä, kuten nuorten psyyk­kistä ja fyysistä kokonaiskuormitusta.

Erityi­sesti harjoit­te­lussa pääsi kehit­tä­mään ryhmän ja yksilön ohjaus­osaa­mis­tai­toja. Haas­ta­van ryhmän kanssa tuli opetel­tua monia eri moti­voin­nin ja palaut­teen annon keinoja. Oli antoi­saa päästä kohtaa­maan nuoria ja tutus­tua parem­min heihin ja luoda heidän kans­saan luot­ta­muk­sel­lista suhdetta.


Kirjoit­ta­jat:

Hilppa Musto­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Maiju Issa­kai­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Saana Lyömiö, fysio­te­ra­pian opis­ke­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Iina-Riikka Holo­pai­nen, fysio­te­ra­pian opis­ke­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Pavel Dani­lyuk palve­lusta Pexels