Opiskelija ja opettaja ohjaavat robottia

Uusi projektityöntekijäpolku luo työmahdollisuuksia Karelian opiskelijoille

Pohjois-Karjalaan ennustetaan yhä voimakkaammin kasvavaa työvoimapulaa, ja tilanteen arvioidaan eskaloituvan vuonna 2030 sellaiseksi, jossa neljää avointa olevaa työpaikkaa kohden on yksi työnhakija.

Kohtaanto-ongelma koskettaa tällä hetkellä koko Suomen työmarkkinoita. Tilannetta pahentaa jatkuva talouden rakennemuutos, jossa työpaikat ja työnhakijat eivät syystä tai toisesta kohtaa. Työvoimapulaa on sote-alan osaajien lisäksi erityisesti tekniikan-, talotekniikan- ja laajemmin rakennusalan erikoisosaajista. Myös Karelia-ammattikorkeakoulussa on tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI-toiminta) rekrytoinneissa törmätty tekniikan erityisosaajien hakijamäärien selkeään vähenemiseen, erityisesti projektitoiminnan erityisosaajien rekrytoinneissa.

Maakunnan elinvoimaan tulee merkittävästi vaikuttamaan opiskelijoiden halu jäädä työskentelemään maakuntaan. Tähän haasteeseen Karelia-ammattikorkeakoulu on käynnistänyt kehittämiskokonaisuuden, jonka tuloksena syntyy opiskelijoille uudenlainen ’in house’ TKI-uramalli: Opiskelijoiden TKI-projektityöntekijä -polku.

Malleja maailmalta

Kareliassa on benchmarkattu Toronton yliopistossa käytössä olevaa Work & Study -mallia. Toronton yliopistossa opiskelijat voivat kaksi kertaa vuodessa hakeutua palkalliseen kampusassistentin työhön. Kampusassistentti-malliin osallistuu vuosittain 3 500 opiskelijaa ja ohjelman keskeisenä fokuksena on käytännön työkokemuksen lisäksi toteuttaa syvää uraohjausta ohjelmaan osallistuville opiskelijoille.  

Uraohjauksen ja TKI-toiminnan integraatiosta uusi toimintatapa

Vuoden 2022 aikana Kareliaan luodaan yhtenäinen opiskelijoiden TKI-projektityöntekijäpolku, johon kuuluu opiskelijan työskentely projekteissa, HR-mallin luominen sekä Intro-perehdytysohjelman päivittäminen projektityöhön perehdyttämiseen ja uraohjauksen tukemiseen. Lisäksi luodaan TKI-projektityöntekijäpolkua tukevat uraohjauksen työkalut ja pilotoidaan ne.  Uraohjausta kehitetään tiiviissä yhteistyössä Karelian urapalveluiden asiantuntijoiden kanssa. Hankkeessa myös hyödynnetään Tuudo-mobiilisovellusta projektityön hakuilmoituksissa.

TKI-projektityöntekijän polkuun osallistuvien opiskelijoiden on tarkoitus tunnistaa ja kehittää työkykyään ja substanssiosaamistaan. Opiskelijat vahvistavat omaa korkeakouluopintoihin liittyvää ymmärrystään urasuunnittelun avulla, kehittävät työyhteisötaitojaan ja oppivat vertaamaan työnantajan ja omien korkeakouluopintojensa välistä suhdetta (esim. tunnistamaan omia kyvykkyyksiään). Kohderyhmänä ovat Karelian 3. vuosikurssin opiskelijat/opinnäytetyöntekijät.

Opiskelijan projektityöntekijäpolku on valmisteltu yhteistyössä Karelian HR- ja rekrytointiasiantuntijoiden kanssa. Kehittämishanke toteuttaa Karelian strategiaa 2030 vastaamalla kasvavaan asiantuntijatarpeeseen luomalla uudenlaisen väylän Karelian laajan TKI-toiminnan kautta työelämään.

Opiskelijan TKI-projektityöntekijäpolku luo pitovoimaa

Yllä kuvatun kehittämistyön tuloksena Kareliaan syntyy systemaattinen tapa suunnitella TKI-projekteja niin, että pystymme korkeakouluna yhä paremmin kasvattamaan maakunnan tarvitsemia asiantuntijoita. Tavoitteena on, että Karelia voi tarjota opiskelijalle ehkä sen ensimmäisen, tärkeän työkokemuksen Karelian tutkimus- ja kehittämisprojekteissa.

Huomioimalla opiskelijat projektityöntekijänä jo TKI-projektien budjetoinnissa luodaan kansallisesti uutta mallia myös muiden ammattikorkeakoulujen hyödynnettäväksi. Samalla rakennetaan Karelian sisäinen uraohjausmalli osaksi organisaation HR-järjestelmää ja käytänteitä.

TKI-projektityöntekijän polun avulla pystytään vahvistamaan opiskelijoiden sujuvaa siirtymistä työelämään ja vastaamaan entistä paremmin alueen yritysten ja työnantajien työvoiman saamiseen.


Kirjoittajat:

Laura Kekäle, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marika Turkia, TKI-päällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu