Opiskelija ja opettaja ohjaavat robottia

Uusi projek­ti­työn­te­ki­jä­polku luo työmah­dol­li­suuk­sia Kare­lian opiskelijoille

Pohjois-Karja­laan ennus­te­taan yhä voimak­kaam­min kasva­vaa työvoi­ma­pu­laa, ja tilan­teen arvioi­daan eska­loi­tu­van vuonna 2030 sellai­seksi, jossa neljää avointa olevaa työpaik­kaa kohden on yksi työnhakija.

Kohtaanto-ongelma kosket­taa tällä hetkellä koko Suomen työmark­ki­noita. Tilan­netta pahen­taa jatkuva talou­den raken­ne­muu­tos, jossa työpai­kat ja työn­ha­ki­jat eivät syystä tai toisesta kohtaa. Työvoi­ma­pu­laa on sote-alan osaa­jien lisäksi erityi­sesti teknii­kan-, talo­tek­nii­kan- ja laajem­min raken­nusa­lan erikois­osaa­jista. Myös Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan (TKI-toiminta) rekry­toin­neissa törmätty teknii­kan erityis­osaa­jien haki­ja­mää­rien selke­ään vähe­ne­mi­seen, erityi­sesti projek­ti­toi­min­nan erityis­osaa­jien rekrytoinneissa.

Maakun­nan elin­voi­maan tulee merkit­tä­västi vaikut­ta­maan opis­ke­li­joi­den halu jäädä työs­ken­te­le­mään maakun­taan. Tähän haas­tee­seen Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on käyn­nis­tä­nyt kehit­tä­mis­ko­ko­nai­suu­den, jonka tulok­sena syntyy opis­ke­li­joille uuden­lai­nen ’in house’ TKI-uramalli: Opis­ke­li­joi­den TKI-projek­ti­työn­te­kijä -polku.

Malleja maail­malta

Kare­liassa on bench­mar­kattu Toron­ton yliopis­tossa käytössä olevaa Work & Study -mallia. Toron­ton yliopis­tossa opis­ke­li­jat voivat kaksi kertaa vuodessa hakeu­tua palkal­li­seen kampusas­sis­ten­tin työhön. Kampusas­sis­tentti-malliin osal­lis­tuu vuosit­tain 3 500 opis­ke­li­jaa ja ohjel­man keskei­senä fokuk­sena on käytän­nön työko­ke­muk­sen lisäksi toteut­taa syvää uraoh­jausta ohjel­maan osal­lis­tu­ville opiskelijoille. 

Uraoh­jauk­sen ja TKI-toimin­nan inte­graa­tiosta uusi toimintatapa

Vuoden 2022 aikana Kare­li­aan luodaan yhte­näi­nen opis­ke­li­joi­den TKI-projek­ti­työn­te­ki­jä­polku, johon kuuluu opis­ke­li­jan työs­ken­tely projek­teissa, HR-mallin luomi­nen sekä Intro-pereh­dy­tys­oh­jel­man päivit­tä­mi­nen projek­ti­työ­hön pereh­dyt­tä­mi­seen ja uraoh­jauk­sen tuke­mi­seen. Lisäksi luodaan TKI-projek­ti­työn­te­ki­jä­pol­kua tukevat uraoh­jauk­sen työka­lut ja pilo­toi­daan ne.  Uraoh­jausta kehi­te­tään tiiviissä yhteis­työssä Kare­lian urapal­ve­lui­den asian­tun­ti­joi­den kanssa. Hank­keessa myös hyödyn­ne­tään Tuudo-mobii­li­so­vel­lusta projek­ti­työn hakuilmoituksissa.

TKI-projek­ti­työn­te­ki­jän polkuun osal­lis­tu­vien opis­ke­li­joi­den on tarkoi­tus tunnis­taa ja kehit­tää työky­ky­ään ja subs­tans­sio­saa­mis­taan. Opis­ke­li­jat vahvis­ta­vat omaa korkea­kou­luo­pin­toi­hin liit­ty­vää ymmär­rys­tään urasuun­nit­te­lun avulla, kehit­tä­vät työyh­tei­sö­tai­to­jaan ja oppivat vertaa­maan työnan­ta­jan ja omien korkea­kou­luo­pin­to­jensa välistä suhdetta (esim. tunnis­ta­maan omia kyvyk­kyyk­si­ään). Kohde­ryh­mänä ovat Kare­lian 3. vuosi­kurs­sin opiskelijat/opinnäytetyöntekijät.

Opis­ke­li­jan projek­ti­työn­te­ki­jä­polku on valmis­teltu yhteis­työssä Kare­lian HR- ja rekry­toin­ti­asian­tun­ti­joi­den kanssa. Kehit­tä­mis­hanke toteut­taa Kare­lian stra­te­giaa 2030 vastaa­malla kasva­vaan asian­tun­ti­ja­tar­pee­seen luomalla uuden­lai­sen väylän Kare­lian laajan TKI-toimin­nan kautta työelämään.

Opis­ke­li­jan TKI-projek­ti­työn­te­ki­jä­polku luo pitovoimaa

Yllä kuvatun kehit­tä­mis­työn tulok­sena Kare­li­aan syntyy syste­maat­ti­nen tapa suun­ni­tella TKI-projek­teja niin, että pystymme korkea­kou­luna yhä parem­min kasvat­ta­maan maakun­nan tarvit­se­mia asian­tun­ti­joita. Tavoit­teena on, että Karelia voi tarjota opis­ke­li­jalle ehkä sen ensim­mäi­sen, tärkeän työko­ke­muk­sen Kare­lian tutki­mus- ja kehittämisprojekteissa.

Huomioi­malla opis­ke­li­jat projek­ti­työn­te­ki­jänä jo TKI-projek­tien budje­toin­nissa luodaan kansal­li­sesti uutta mallia myös muiden ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen hyödyn­net­tä­väksi. Samalla raken­ne­taan Kare­lian sisäi­nen uraoh­jaus­malli osaksi orga­ni­saa­tion HR-järjes­tel­mää ja käytänteitä.

TKI-projek­ti­työn­te­ki­jän polun avulla pysty­tään vahvis­ta­maan opis­ke­li­joi­den sujuvaa siir­ty­mistä työelä­mään ja vastaa­maan entistä parem­min alueen yritys­ten ja työnan­ta­jien työvoi­man saamiseen.


Kirjoit­ta­jat:

Laura Kekäle, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marika Turkia, TKI-pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu