Keltaisia narsisseja

Euroop­pa­laista hanke­työtä INVEST-projektissa

Riina Korho­nen aloitti työs­ken­te­lyn projek­ti­koor­di­naat­to­rina Kare­liassa viiden euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun muodos­ta­massa INVEST-hank­keessa muuta­mia kuukausia sitten. Häneltä kysy­tään usein kysy­tään mistä hank­keessa oikein on kyse? Tässä julkai­sussa jäsen­te­lemme hank­keen perus­teita, sen kunnian­hi­moi­sia päämää­riä sekä sitä mitä INVEST Kare­lialle lähi­vuo­sina tarjoaa. 

Euro­pean Univer­sity Alliance – Euroop­pa­lai­set yliopistot

INVEST (INno­Va­tions of REgio­nal Sustai­na­bi­lity: Euro­pean Univer­siTy Alliance) -hanketta rahoit­taa Erasmus+ Euro­pean Univer­si­ties-rahoi­tus­oh­jelma. Euroop­pa­lai­set yliopis­tot -ohjel­man tavoit­teena on raken­taa tule­vai­suu­den korkea­kou­lu­tusta pilo­toi­den erilai­sia yhteis­työ­mal­leja ja -rakenteita.Keskeistä on mm. pitkä­ai­kai­nen yhtei­nen stra­te­gia; kansain­vä­li­sen koulu­tuk­sen yhteis­ke­hit­tä­mi­nen, tiivis yhteys tutki­muk­seen ja inno­vaa­tio­toi­min­taan; yhtei­nen virtu­aa­li­nen ja fyysi­nen kampus, sujuva liik­ku­vuus verkos­ton sisällä sekä suuriin yhteis­kun­nal­li­siin haas­tei­siin vastaaminen.

Aloit­teen tarkoi­tuk­sena on vahvis­taa euroop­pa­lais­ten korkea­kou­lu­jen laatua ja kansain­vä­listä kilpai­lu­ky­kyä, mikä on keskei­nen osa euroop­pa­lai­sen koulu­tusa­lu­een raken­ta­mista. Kahden ensim­mäi­sen haku­vuo­den (2019 ja 2020) aikana on perus­tettu kaiken kaik­ki­aan 41 euroop­pa­laista verkos­toa, ja haku kolman­nelle pilot­ti­kier­rok­selle on päät­ty­nyt maalis­kuussa 2022. Näissä verkos­toissa on tällä hetkellä mukana yksi­toista suoma­laista korkea­kou­lua, joista kolme on ammattikorkeakouluja.

INVEST-hank­keella kohti yhteistä kansain­vä­listä korkeakoululiittoumaa

INVEST-hanke aloitti toimin­tansa vuoden 2020 lopussa. Kare­lian lisäksi yhteistä euroop­pa­laista korkea­kou­lua ovat raken­ta­massa neljä muuta korkea­kou­lua Alan­ko­maista, Bulga­riasta, Krei­kasta ja Slova­kiasta (kuva 1).

Euroopan kartta johon merkitty INVEST-korkeakoulujen sijainnit

Kuva 1. Invest-hank­keen korkeakoulut

Hanke on mitta­kaa­val­taan massii­vi­nen – sen koko­nais­ra­hoi­tus ensim­mäi­selle kolmelle vuodelle on 5 miljoo­naa euroa ja jatko­ra­hoi­tus­haun valmis­telu on parhail­laan meneil­lään. INVEST-allians­sin tavoit­teet ovat kunnian­hi­moi­sia ja suun­ni­tel­mat tähtää­vät­kin pitkälle tule­vai­suu­teen; yhtei­seen hallin­toon ja palve­lui­hin, yhtei­siin tutkin­toi­hin ja tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­taan sekä verkos­ton laajen­ta­mi­seen.

INVEST-allianssi haluaa kuulua niihin edel­lä­kä­vi­jöi­hin, jotka kehit­tä­vät uusia euroop­pa­lai­sia korkea­kou­lu­tuk­sen stra­te­gioita ja käytän­töjä sekä vahvis­ta­vat euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lu­tuk­sen kenttää myös maan­tie­teel­li­sesti syrjäi­sem­pien korkea­kou­lu­jen näkökulmasta.

Kestävä alue­ke­hi­tys ja vihreä siirtymä

Yhteis­työn tavoit­teena on pilo­toida uuden­laista euroop­pa­laista korkea­kou­lu­mal­lia, joka tukee kestä­vän alueel­li­sen kehi­tyk­sen ja vihreän siir­ty­män edel­lyt­tä­mien tieto­jen, taito­jen ja asen­tei­den saavut­ta­mista. Lisäksi tavoit­teena on tarjota opis­ke­li­joille, henki­lös­tölle ja lähia­lu­een toimi­joille enemmän mahdol­li­suuk­sia moni­tie­tei­seen oppi­mi­seen ja tutki­mus- ja kehitystoimintaan.

INVES­Tin konkreet­ti­sina kehit­tä­mis­koh­teina ovat:
koulu­tus, liik­ku­vuus, oppi­mi­sym­pä­ris­töt, TKI-toiminta sekä tule­vai­suu­den huippuosaaminen.

Keskei­sinä teemoina INVES­Tin koulu­tus­tar­jon­nassa ja tutki­mus­toi­min­nassa ovat vesi, energia, ruoka ja ympä­ristö sekä elämän­laatu ja yrit­tä­jyys. Teemo­jen sisäl­töjä on avattu tarkem­min kuvassa 2.

INVEST-hankkeen pääteemat: esi, energia, ruoka ja ympäristö sekä elämänlaatu ja yrittäjyys.




Kuva 2. INVEST ydinteemat

INVEST-orga­ni­saa­tion rakenne ja toiminta

INVEST-orga­ni­saa­tioon kuulu­vat rehto­raatti (Rectors’ Assembly), johto­ryhmä (Mana­ge­ment Board), kehit­tä­mis­ryh­mät ja työpa­ke­tit (kuva 3). INVES­Tissä on viisi työpa­ket­tia, ja kunkin työpa­ke­tin koor­di­naa­tiosta vastaa aina yksi hankeorganisaatioista.

INVEST organisaatiokaavio
Kuva 3. INVES­Tin organisaatio

Ylim­mästä päätök­sen­teosta vastaa rehto­raatti, ja hank­keen johta­mi­sesta sekä päätös­ten valmis­te­lusta johto­ryhmä. Yhtei­set temaat­ti­set kehit­tä­mis­ryh­mät valmis­te­le­vat päätök­siä ja luovat suun­ta­vii­voja kehi­tys­työlle. Kehit­tä­mis­ryh­mien toimin­nassa on mukana myös opis­ke­li­jae­dus­ta­jia kusta­kin korkeakoulusta.


Karelia koor­di­noi työpa­ket­tia neljä: ”Co-crea­tion of student and staff compe­tences and sustai­nable INVEST tools”, jossa tavoit­teena on raken­taa koulu­tus­ten toteu­tusta tukevia seuranta- ja arvioin­ti­työ­ka­luja, kehit­tää liik­ku­vuus­mah­dol­li­suuk­sia, raken­taa jous­ta­via opin­to­pol­kuja ja yrit­tä­jyys­osaa­mista, kehit­tää yhtei­siä opis­ke­li­ja­pal­ve­luita sekä raken­taa henki­lös­tön osaa­mi­sen kehit­tä­mis­oh­jelma ja yhtei­nen HR-strategia.

Kansain­vä­lis­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sia opis­ke­li­joille ja henkilöstölle

Nyt hank­keen toisena toimin­ta­vuo­tena suun­ni­tel­mat ovat alka­neet konkre­ti­soi­tua: ensim­mäi­set erikois­tu­mi­so­pin­not käyn­nis­ty­vät tule­vana syksynä jokai­sessa INVEST-korkea­kou­lussa. Kolmas ja ensim­mäistä kertaa livenä tapah­tuva kesä­koulu toteu­tuu Bulga­riassa ja OPS-pilo­toin­ti­työ­ka­lut ovat otta­neet harp­pauk­sia eteen­päin yhteis­ke­hit­tä­mi­sen tulok­sena. Henki­lös­tön kehit­tä­mis­ko­ko­nai­suus ja osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tar­pei­den tunnis­ta­mi­nen etenee, ja useita pilot­teja on tehty tämän luku­vuo­den aikana. Kesä­kuussa järjes­te­tään kolmi­päi­väi­nen vertai­sop­pi­mis­paja INVEST-toimi­joille mukaan lukien sekä opetus- että tuki­pal­ve­lui­den henki­löstö. Myös INVES­Tin virtu­aa­li­nen kampus, joka on keskei­nen osa opis­ke­li­joi­den ja henki­lös­tön liik­ku­vuu­den ja opis­ke­lun mahdol­lis­ta­mi­sessa, on pian julkaisuvalmis.

Seuraa­vien vuosien aikana INVEST tarjoaa opis­ke­li­joille ja henki­lö­kun­nalle paljon erilai­sia mahdol­li­suuk­sia liik­ku­vuu­den, opin­to­jen ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen osalta:

Opis­ke­li­joille:

  • Moni­puo­li­sia liik­ku­vuus­mah­dol­li­suuk­sia:
    Fyysi­nen & virtu­aa­li­nen liik­ku­vuus INVEST-korkea­kou­lu­jen välillä
  • 3 kesä- ja 3 talvi­kou­lua. Ajan­koh­taista: Kesä­koulu Bulga­riassa lue lisää!
  • Tutkin­not ja tutkin­non osat:
    • 1 uusi Bachelor-tutkintokokonaisuus
    • 10 erikois­tu­mi­so­pin­toa loppu­vai­heen opis­ke­li­joille (Bache­lor)
      Ajan­koh­taista: ensim­mäi­set 5 erikois­tu­mi­so­pin­to­ko­ko­nai­suutta alkavat syksyllä 2022 lue lisää!
    • 5 Mais­te­rin­tut­kin­toa
    • 2 Tohto­rin­tut­kin­toa
  • Muita kurs­seja
    • Jatku­van oppi­mi­sen tarjon­taa, yrit­tä­jyy­so­pin­toja, Living lab-projek­teja, kielikursseja
  • Digi­taa­li­set alustat ja työkalut:
    • Virtual Campus & EDUC8EU-opin­to­jen analysointityökalu

Henki­lös­tölle:

  • Kansain­vä­li­siä työteh­tä­viä INVEST-tiimissä
  • Moni­puo­li­sia liik­ku­vuus­mah­dol­li­suuk­sia:
    Fyysi­nen & virtu­aa­li­nen liik­ku­vuus INVEST-korkea­kou­lu­jen välillä
  • Moni­puo­li­sia osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen mahdol­li­suuk­sia niin opetus-, hallinto- kuin TKI-henki­lös­tölle Ajan­koh­taista: Vertai­sop­pi­mis­paja INVEST-toimi­joille Kare­liassa 6/2022
  • INVEST osaa­mi­syh­teisö: hyvien käytän­tö­jen jaka­mista, toisilta oppi­mista ja osaa­mi­sen kehittämistä

Hanke­työ koor­di­naat­to­rin silmin

INVEST-hank­keen projek­ti­koor­di­naat­to­rina työs­ken­te­len hank­keen koor­di­noin­nin parissa, avustan Kare­lian projek­ti­tii­miä työpa­ket­tei­hin liit­ty­vissä tehtä­vissä ja vastaan hank­keen päivit­täis­vies­tin­nästä.

Haas­teita oman työni alku­met­reille ovat tuoneet niin hank­keen laajuus, kuin uuden ison orga­ni­saa­tion käytän­tö­jen omak­su­mi­nen yhtä­ai­kai­sesti. Hank­keen toimin­toja ja sisäl­töjä kehi­te­tään lukui­sissa eri tiimeissä ja tästä seuraa­vaan tietyn­lai­seen tiedon pirs­ta­lei­suu­teen on täyty­nyt totu­tella. Katseen täytyy olla suun­nat­tuna myös aika kauas tule­vai­suu­teen, sillä kehi­tet­tä­vät asiat ja päätök­set eivät etene nopeasti valmiiksi, sillä ne ovat mitta­kaa­val­taan suuria ja moni­ta­hoi­sia ja niitä tulee käsi­tellä hyvin­kin monesta näkö­kul­masta.

Parasta työs­säni on moni­puo­li­suus; olen tutus­tu­nut suureen jouk­koon eri alojen ammat­ti­lai­sia ja saan työs­ken­nellä hyvin erilais­ten tiimien ja sisäl­löl­lis­ten koko­nai­suuk­sien parissa. On mielen­kiin­toista seurata alan osaa­jien työs­ken­te­lyä, yhteis­ke­hit­tä­mi­sen etene­mistä, sen hienoutta ja haas­teita. Ihmis­ten, orga­ni­saa­tioi­den ja kult­tuu­rien moni­nai­suus näkyy työs­säni päivit­täin ja yhtei­sen suunnan raken­ta­mi­sessa on avar­ta­vaa olla mukana.

Hank­keen verk­ko­si­vut: www.invest-alliance.eu


Kirjoit­ta­jat:


Riina Korho­nen, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Liisa Timonen, kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:


Opetus­hal­li­tus. Euroop­pa­lai­set yliopis­tot. https://www.oph.fi/fi/ohjelmat/eurooppalaiset-yliopistot
Invest hanke­ha­ke­mus

Logot: Invest-projekti ja Erasmus+ ohjelma
Tämä julkaisu edustaa tekijän näke­myk­siä ja tekijä vastaa sen sisäl­löstä ja tieto­jen oikeel­li­suu­desta. Euroo­pan komis­sio ja virasto eivät ota vastuuta sisäl­löstä, tieto­jen käytöstä ja oikeellisuudesta.

Artik­ke­li­kuva Andrew Pledger palve­lusta Pexels