Metsämaisema jossa suuria kiviä, havumetsää, ja puusta tehty penkki.

Maakun­nan koulu­tus­tar­pei­den selvit­tä­mistä ja asia­kas­pro­fii­lien raken­ta­mista palvelumuotoilutyöpajoilla

Vauhtia uralle -hank­keessa kehi­tämme kolmen koulu­tusas­teen yhteis­työnä parem­pia koulu­tus­pal­ve­luita opis­ke­li­joille ja yrityk­sille. Tavoit­teena on selvit­tää maakun­nasta puut­tu­vaa koulu­tus­tar­jon­taa ja tarjota puut­tu­via palasia koulu­tusas­tei­den yhteis­to­teu­tuk­sena. Palve­lu­muo­toi­lua hyödyn­tä­mällä uusien koulu­tus­ten kehit­tä­mi­seen saadaan ihmis­läh­töistä ja asia­kas­kes­keistä näkö­kul­maa. Palve­lu­muo­toi­lu­työ­pa­jan avulla voidaan selvit­tää latent­teja eli piilossa olevia tarpeita.

Syksyn 2021 aikana Vauhtia uralle -hanke jalkau­tui maakun­ta­kier­rok­selle kerää­mään havain­toja koulu­tus­tar­peista. Pakka­simme siis auton työpa­ja­ma­te­ri­aa­leilla ja lähdimme tapaa­maan työl­lis­tä­mi­sen parissa työs­ken­te­le­viä henki­löitä Kiteellä, Outo­kum­mussa ja Nurmek­sessa. Mukana oli ToKi-hanke Kiteeltä, Outo­kum­mun, Polvi­jär­ven, Liperin ja Kontio­lah­den alueella toimiva YTYä-hanke ja Taidolla töihin -hanke Nurmeksessa.

Kier­rok­sen tarkoi­tuk­sena oli järjes­tää vierai­lu­koh­teissa osal­lis­tava työpaja, jossa hyödyn­ne­tään palve­lu­muo­toi­lun keinoja. Osal­lis­ta­van työpa­jan toimin­ta­malli pilo­toi­tiin ensim­mäi­sessä vierai­lu­koh­teessa eli Kiteellä. Työpa­jan tavoit­teena oli selvit­tää työt­tö­mien asiak­kai­den osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen tarpeita. Seuraa­vat työpa­jat muilla vierai­lu­paik­ka­kun­nilla toteu­tet­tiin samalla tavalla, toimi­vaksi havai­tun osal­lis­ta­van toimin­ta­mal­lin mukaisesti.

Asia­kas­tyyp­pien muodos­tu­mi­nen eri mene­tel­mien kautta

Työpaja alkoi toisiimme tutus­tu­malla ”Millä tuolilla istut” -kuva­kort­teja käyt­täen. (Ryhmä­renki) Jokai­nen osal­lis­tuja kertoi valit­se­mansa kuva­kor­tin mukaan, minkä­lai­sella tuolilla omassa työs­sään istuu juuri tällä hetkellä ja minkä­lai­nen näkymä omalta tuolilta avautuu omaan toimin­taym­pä­ris­töön. Seuraa­vaksi katse kään­net­tiin havait­se­maan, minkä­lai­nen näkymä tällä alueella avautuu asiak­kaalle. Mitä asiakas saa, mitä hän tarvit­see tai kaipaa? Onko tarjolla työpaik­koja tai koulu­tusta? Minkä­laista elämää hän elää, tai haluaisi elää juuri kysei­sellä paik­ka­kun­nalla? Mikä sen mahdollistaisi?

Kaksi kuvaa alekkain. ylimmässä kuvassa henkilö makaa riippukeinussa ja katselee auringonlaskua. Alemmassa kuvassa kolme rantatuolia ja päivänvarjo hiekkarannalla.

Näin tarkas­te­le­malla alkoi muodos­tua paik­ka­kun­ta­koh­tai­nen kuva erilai­sista asiak­kaista ja monen­lai­sista asiak­kai­den tarpeista. Seuraa­vaksi jäsen­nel­tiin ja ryhmi­tel­tiin tarkem­min esiin nous­seita asia­kas­tyyp­pejä mm. henki­lön ikäryh­män, koulu­tuk­sen, työko­ke­muk­sen ja ohjauk­sen tarpeen mukaan. Vaik­ka­kin jokai­nen asiakas on oma yksi­lönsä yksi­löl­li­sine tarpei­neen, niin yhtei­sessä keskus­te­lussa erilai­set asia­kas­tyy­pit löytyi­vät hyvin helposti.

Asiak­kai­den tarpeet ja asia­kas­polku hahmottuivat

Työn­te­ki­jät valit­si­vat halua­mansa asia­kas­tyy­pit tarkem­paan tarkas­te­luun ja ryhdyimme yhdessä pohti­maan, miten asiak­kaita voisi auttaa ja ohjata työl­lis­ty­mään tai kehit­tä­mään omaa osaa­mis­taan. Työs­ken­tely jatkui Vauhtia uralle -hank­keen hanke­asian­tun­ti­joi­den kanssa piir­tä­mällä pape­rille asiak­kaan nyky­ti­lanne, tarpeet, ja toiveet sekä jäsen­tä­mällä kohdat, joissa hän tarvit­see neuvoa ja kohtaa erilai­sia ohjaus­työn­te­ki­jöitä. Pohdimme yhdessä, hyötyi­sikö asiakas esimer­kiksi täsmä­kou­lu­tuk­sista tai muusta lisä­kou­lu­tuk­sesta, joita koulu­tusor­ga­ni­saa­tioina voisimme yhdessä järjestää.

Työpa­ja­työs­ken­tely oli mielen­kiin­toista ja antoi­saa. Se tarkensi kuvaa, millai­sena työtä hake­vien arki ja tarpeet ja työl­li­syy­den parissa työs­ken­te­le­vien työ näyt­täy­tyy maakunnassa.

Yhteis­ke­hit­tä­mi­nen jatkuu

Maakun­ta­kier­rok­sen tulok­sena verkos­tomme vahvis­tui­vat ja löysimme konkreet­tista yhteistä kehi­tet­tä­vää. Saimme tärkeää tietoa siitä, millai­sille koulu­tus­tee­moille tai -koko­nai­suuk­sille olisi tarvetta maakun­tamme eri alueilla. Yhdis­tä­viä asioita, jotka tois­tui­vat jokai­sella tapaa­mi­sella, olivat mm. juuri ammat­tiin valmis­tu­nei­den nuorten työn­ha­ku­tai­dot, maahan­muut­ta­ja­taus­tais­ten naisten uramah­dol­li­suu­det, ja pitkä­ai­kais­työt­tö­mien puut­teel­li­set digi­tai­dot, joita nyky­työ­elä­mässä ja opis­ke­lussa tarvi­taan. Yhtenä tunnis­tet­tuna ryhmänä nousi­vat esiin myös korkeasti koulu­te­tut naiset, jotka pohti­vat alan tai työpai­kan vaihtoa.

Vauhtia uralle -hanke kehit­tää koulu­tuk­sia esiin nous­sei­den tarpei­den perusteella.

Huhti­kuussa 2022 järjes­te­tään yhtei­nen tapaa­mi­nen, jossa esit­te­lemme yhteis­työ­kump­pa­neil­lemme hank­keessa kehi­tet­tyä teko­ä­lyä ja jatkamme täsmä­kou­lu­tus­ten kehit­te­lyä yhteistyössä.

Vauhtia uralle -hank­keen tulok­sena saadaan parem­pia koulu­tus­pal­ve­luja opis­ke­li­joille ja yrityk­sille. Hanketta rahoit­ta­vat Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ja Etelä-Savon ELY-keskus ja sitä toteut­ta­vat yhteis­työssä Riveria, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Itä-Suomen yliopisto. Tutustu osoit­teessa: https://vauhtiauralle.wordpress.com/


Kirjoit­ta­jat:

Niina Penna­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Salla Anttila, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Ryhmä­renki. Millä tuolilla istut? -kuva­kor­tit. https://ryhmarenki.fi/milla-tuolilla-istut/