Ihmisiä pöydän ääressä

Osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen kansain­vä­li­sessä projektityössä

Kansain­vä­li­syys on Kare­liassa joka­päi­väistä toimin­taa. Kansain­vä­li­syys ilmenee erityi­sesti englan­nin­kie­li­sinä tutkin­to­kou­lu­tuk­sina, kansain­vä­li­sinä projek­teina, koulu­tus­vien­tinä ja kv-kump­pa­ni­ver­kos­toina. Kansain­vä­li­syy­den tavoit­teet on määri­telty Kare­lian stra­te­giassa ”Karelia 2030 – kestä­vää elin­voi­maa”. Nämä tavoit­teet edel­lyt­tä­vät myös henki­lös­töltä kansain­vä­li­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mistä ja uudis­ta­mista. Henki­lös­tölle yksi väline kehit­tää omaa kv-osaa­mis­taan Kare­liassa on kansain­vä­li­sissä projek­teissa työskentely.

Kansain­vä­li­syys stra­te­gi­sena valintana

Kaiken Kare­liassa tapah­tu­van osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen tulee liittyä Kare­lian 2030 stra­te­gi­aan ja stra­te­gi­seen henki­lös­tö­suun­ni­tel­maan. Yksi Kare­lian stra­te­gi­sista valin­noista on Koulu­tus­pe­räistä maahan­muut­toa ja kansain­vä­li­syyttä. Kare­lian stra­te­gi­sessa henki­lös­tö­suun­ni­tel­massa 2020-2024 on lisäksi määri­telty tavoit­teeksi kv-taus­tai­sen henki­lös­tön määrän kasvattaminen.

Näiden tavoit­tei­den saavut­ta­mi­seksi on myös oman kv-osaa­mi­seni henki­lös­tö­pääl­lik­könä uudis­tut­tava vastaa­maan tule­vai­suu­den tarpeita.  Työs­ken­tely kansain­vä­li­sissä projek­teissa on oiva väylä osaa­mi­sen uudis­ta­mi­seen. Samalla se vahvis­taa Kare­lian toimin­taym­pä­ris­tön kehit­tä­mistä yhä kansain­vä­li­sem­mäksi. Kv-projek­ti­työ­hön osal­lis­tu­mi­nen ei siis nouse pelkäs­tään omasta kiin­nos­tuk­ses­tani, vaan pohjau­tuu Kare­lian stra­te­gi­siin tavoitteisiin.

Osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen työteh­tä­vien kautta

Kare­lian stra­te­gi­sessa henki­lös­tö­suun­ni­tel­massa 2020-2024 on kuvattu stra­te­gian toteut­ta­mi­sen kannalta kriit­ti­set osaa­mis­tar­peet. Yksi keskei­sistä asioista on henki­lös­tön osaa­mi­nen ja uudis­tu­mi­nen.  Stra­te­gi­sesta näkö­kul­masta tärkeää on erityi­sesti tule­vai­suu­den taito­jen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen. Tule­vai­suu­den tarpei­siin liit­ty­vää osaa­mista on mahdol­lista kehit­tää etenkin projek­ti­työssä, jossa tyypil­li­sesti luodaan ja inno­voi­daan uutta.

Olemme jaka­neet Kare­liassa oppi­mi­sen ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen yleisen näke­myk­sen mukai­sesti kolmeen osaan. Oppi­mista tapah­tuu 1) työteh­tä­vien kautta (70%), 2) työn yhtey­dessä (20%) ja 3) muodol­li­sen koulu­tuk­sen kautta (10%).

Kare­liassa yksi tärkeä väylä työteh­tä­vien kautta oppi­mi­seen on projek­teissa työs­ken­tely. Kare­lian opetus- ja hallin­to­hen­ki­löstö tekee keski­mää­rin 10% työajas­taan (puoli työpäi­vää viikossa) projek­ti­työtä. Tämä tarkoit­taa, että Karelia työnan­ta­jana inves­toi merkit­tä­västi henki­lös­tön osaa­mi­sen yllä­pi­tä­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen projek­ti­työn kautta. Vuosi­ta­solla lasket­tuna tämä on noin yhden työkuu­kau­den verran henki­löä kohden.

Muita työssä tapah­tu­van osaa­mi­sen päivit­tä­mi­sen ja kehit­tä­mi­sen tapoja ovat sisäi­nen tehtä­vä­kierto esimer­kiksi sijai­suu­den kautta, sekä urakierto. Urakierto mahdol­lis­taa siir­ty­mi­sen koko­naan toisiin tehtä­viin Kare­liassa joko määrä­ai­kai­sesti tai vakituisesti.

Kv-projek­teista moni­puo­lista osaamista

Olen Kare­lian työurani aikana ollut mukana muuta­missa projek­teissa projek­ti­asian­tun­ti­jan roolissa. Opet­ta­jan työssä olles­sani laadin projek­teissa kielen oppi­mi­seen liit­ty­viä testejä ja oppaita sekä oppimateriaaleja.

Nykyi­sessä henki­lös­tö­pääl­li­kön tehtä­väs­säni olen ollut mukana kahdessa eri kansain­vä­li­sessä projek­tissa. Vuosina 2018-2019 toimin projek­ti­asian­tun­ti­jana SMErec – New gene­ra­tion recruit­ment skills for SMEs and work­force -projek­tissa, jossa tavoit­teena oli mm. kehit­tää alueen pk-yritys­ten rekry­toin­tio­saa­mista.  Tein projek­tissa asian­tun­ti­ja­työtä yhden päivän viikossa. Yksi keskei­nen työteh­tä­väni oli tuottaa rekry­toin­tiin liit­tyvä podcast-sarja. Sain hyödyn­tää asian­tun­ti­ja­työssä omaa rekry­toin­tio­saa­mis­tani, jota työs­ken­tely projek­tissa enti­ses­tään syvensi ja laajensi. Siitä on ollut hyötyä omassa työs­säni Kare­lian rekry­toin­nin koko­nai­suu­den kehit­tä­mi­sessä. Projekti kehitti myös englan­nin kielen vies­tin­tä­tai­to­jani, ja podcas­tin teke­mi­nen kohensi suul­li­sen ilmai­sun ja vies­tin­nän taitojani.

Tällä hetkellä työs­ken­te­len kansain­vä­li­sessä INVEST-projek­tissa osaa­mi­sen johta­mi­sen työpa­ke­tissa projek­ti­asian­tun­ti­jana yhden päivän viikossa. INVEST-projekti on viiden euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun konsor­tio, jossa raken­ne­taan muun muassa yhtei­siä tutkin­non osia. Työs­ken­te­len projek­tissa työpa­ke­tissa, jossa laadimme korkea­kou­lu­jen yhtei­sen henki­lös­tö­stra­te­gian sekä osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen stra­te­gian erilai­sine osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen työka­lui­neen. Olen työs­ken­nel­lyt projek­tissa nyt reilun vuoden. Olen vastan­nut projek­tissa yhtei­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen työka­lu­pa­ke­tin laadin­nasta (INVEST Tools for Compe­tence Deve­lop­ment) sekä yhtei­sen HR-stra­te­gian raken­teesta (INVEST HR Stra­tegy). Projekti on kehit­tä­nyt osaa­mi­sen johta­mi­sen lisäksi englan­nin kielen sekä moni­kult­tuu­ri­sen vies­tin­nän ja neuvot­te­le­mi­sen taitoja. Projek­tissa työs­ken­tely on antanut myös mahdol­li­suu­den reflek­toida Kare­lian osaa­mi­sen johta­mista euroop­pa­lai­sessa viitekehyksessä.

Kohti aidosti kansain­vä­listä korkeakouluyhteisöä

Kare­lian stra­te­giassa 2030 on kulle­kin stra­te­gi­selle valin­nalle raken­nettu metro­kartta asemi­neen vuosille 2020-2030. Stra­te­gi­sessa valin­nassa Koulu­tus­pe­räistä maahan­muut­toa ja kansain­vä­li­syyttä on tavoit­teena luoda Kare­liasta aidosti kansain­vä­li­nen ja verkot­tu­nut korkea­kou­lu­yh­teisö. Tämän stra­te­gi­sen valin­nan metro­kar­tan asemina ovat mm. uudet englan­nin­kie­li­set tutkin­to­kou­lu­tuk­set, maahan­muut­ta­ja­pal­ve­lut, kv-liike­toi­min­nan merkit­tävä kasvu sekä kv-audi­tointi. Yksi iso osa tätä koko­nai­suutta on viiden euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun konsor­tio INVEST, jossa nyt teen osit­tain työtäni projektiasiantuntijana.

Ilman henki­lös­tön kv-osaa­mista ei näille metroa­se­mille osata kulkea. Tämän vuoksi kv-osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen tulee liittää kiin­teäksi osaksi nykyi­siä henki­lö­joh­ta­mi­seen liit­ty­viä raken­teita, kuten kehi­tys­kes­kus­te­luja ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen työlo­mia. Lisäksi työyh­tei­söä tulee tietoi­sesti moni­muo­tois­taa myös kansain­vä­li­sesti, sillä oppi­mi­nen tapah­tuu pääsään­töi­sesti työssä. Työyh­tei­sön moni­muo­tois­ta­mi­nen on jo menossa, sillä olemme kulu­neen vuoden sisällä rekry­toi­neet useita kv-taus­tai­sia työn­te­ki­jöitä. Lisäksi olemme otta­neet kv-toimin­nan yhdeksi osaksi henki­lös­tön työn vaati­vuu­den arvioin­tia, mikä tarkoit­taa henki­lös­tön palkit­se­mista kv-osaamisesta.


Kirjoit­taja:

Jaana Tolkki, henki­lös­tö­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Logot: Invest-projekti ja Erasmus+ ohjelma
Tämä artik­keli edustaa tekijän näke­myk­siä ja tekijä vastaa sen sisäl­löstä ja tieto­jen oikeel­li­suu­desta. Euroo­pan komis­sio ja virasto eivät ota vastuuta sisäl­löstä, tieto­jen käytöstä ja oikeellisuudesta.

Lähteet:

INVEST-projek­tin verk­ko­si­vut. www.invest-alliance.eu

Kare­lian stra­te­gi­nen henki­lös­tö­suun­ni­telma 2020-2024. Karelia-intranet.

Kare­lian verk­ko­si­vut. www.karelia.fi

Karelia Vipunen. Karelia-intranet.

Artik­ke­li­kuva fauxels palve­lusta Pexels