Heinänkorsia talvisessa maisemassa

Pallia­tii­vi­sen hoidon koulu­tuk­sessa isoja aske­leita eteenpäin

Pallia­tii­vista hoitoa ja saat­to­hoi­toa tarvit­se­vat poti­laat ansait­se­vat laadu­kasta hoitoa ympäri Suomen. Tähän tarpee­seen vastaa­maan syntyi EduPal-hanke. Hyvä koulu­tus on avain hoidon laadun kehit­ty­mi­seen. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan pallia­tii­vi­sen hoidon koulu­tuk­sen kehit­ty­mistä korkea­kou­lu­jen yhteistyönä.

Mikä olikaan EduPal?

Pallia­tii­vi­sen hoito­työn ja lääke­tie­teen koulu­tuk­sen monia­lai­nen ja työelä­mä­läh­töi­nen kehit­tä­mi­nen eli EduPal-hanke oli Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­tama korkea­kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­sen kärki­hanke. Se alkoi keväällä 2018 ja päättyi vuoden 2021 lopussa. Kansal­li­sessa hanke­kon­sor­tiossa oli mukana 18 ammat­ti­kor­kea­kou­lua ja kaikki lääke­tie­teel­li­set tiede­kun­nat, joten moniam­ma­til­li­sen kehit­tä­mis­työn tavoit­teena oli alusta alkaen pallia­tii­vi­sen poti­laan ja hänen läheis­tensä koko­nais­val­tai­sen hoidon kehit­tä­mi­nen Suomessa. Selvi­tyk­sissä (mm. Sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­riö 2019:68) todet­tuun pallia­tii­vi­sen hoidon osaa­mi­sen vajee­seen ja hoidon eriar­voi­suu­teen voidaan osal­taan vaikut­taa kehit­tä­mällä koulu­tusta kaikilla koulu­tus­ten tasoilla.

Hank­keen tulok­sena moni­puo­lista koulutusta

EduPal-hank­keen toiminta koostui neljästä eri työpa­ke­tista. Toimi­joina olivat hanke­kon­sor­tion jäsenet eri ammat­ti­kor­kea­kou­luista ja yliopis­toista. Ensim­mäi­sessä työpa­ke­tissa selvi­tet­tiin suoma­lais­ten yliopis­to­jen ja ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen opetus­suun­ni­tel­mien pohjalta koulu­tuk­sen sen hetki­nen tila ja laadit­tiin yhdessä työelä­män ja opis­ke­li­joi­den kanssa pallia­tii­vi­sen hoito­työn ja lääke­tie­teen osaa­mi­sen kuvauk­set hoidon eri tasoille (A, B ja C-taso). Nämä osaa­mis­ku­vauk­set toimi­vat kaiken hank­keessa tehdyn koulu­tus­suun­nit­te­lun pohjana.

Toisessa työpa­ke­tissa laadit­tiin moniam­ma­til­li­sesti osaa­mis­ku­vauk­siin pohjau­tuen valta­kun­nal­li­nen suosi­tus pallia­tii­vi­sen hoito­työn ja lääke­tie­teen perus­o­pe­tuk­seen. Näin ollen myös Karelia-ammat­ti­ko­rea­kou­lun hoito­työn opetus­suun­ni­tel­maan on sisäl­ly­tetty suosi­tus­ten mukai­sesti pallia­tii­vi­sen hoidon opetusta. Lisäksi hoito­työn tutkin­toon liit­tyen yhteis­työ­so­pi­muk­sessa mukana olevien ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen opis­ke­li­joi­den on mahdol­lista valita 15 op pallia­tii­vi­sen hoidon täyden­tä­viä opin­toja. Tämä koko­nai­suus toteu­te­taan kerran luku­kau­dessa ristii­no­pis­ke­lun peri­aat­tei­den mukai­sesti ja toteut­ta­jina ovat ammat­ti­kor­kea­kou­luista Kajaa­nin amk, Karelia ja Laurea. Oulun ammat­ti­kor­kea­koulu puoles­taan järjes­tää kerran vuodessa tiiviin 5 op koko­nai­suu­den pallia­tii­vi­sen hoidon opin­toja. Näistä toteu­tuk­sista sovi­taan yhteis­työ­so­pi­muk­sella, jossa on mukana 11 ammat­ti­kor­kea­kou­lua vuosina 2022-2024.

Kolman­nessa työpa­ke­tissa kehi­tet­tiin pallia­tii­vi­sen hoito­työn ja lääke­tie­teen jatko­kou­lu­tusta. Hank­keessa luotiin Pallia­tii­vi­sen hoidon asian­tun­tija 30 op – erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen opetus­suun­ni­telma, jonka toteu­tuk­sesta ammat­ti­kor­kea­kou­lut vastaa­vat itse­näi­sesti. Koulu­tus on monia­lai­nen. Kare­liassa ensim­mäi­nen toteu­tus alkoi keväällä 2020 päättyi onnis­tu­neesti keväällä 2021. Uusi opis­ke­li­ja­ryhmä Siun soten ammat­ti­lai­sia eri puolilta maakun­taa aloit­taa erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sessa tammi­kuussa 2022. Lisäksi hank­keessa luotiin ja pilo­toi­tiin Klii­ni­nen asian­tun­tija (Ylempi AMK) – pallia­tii­vi­sen hoidon asian­tun­ti­juus – koulu­tus, jota toteut­taa seit­se­män eri ammat­ti­kor­kea­kou­lua ristii­no­pis­ke­lun peri­aat­tei­den mukai­sesti. Karelia ei ole toteut­ta­massa tätä koulu­tusta, mutta myös muiden korkea­kou­lu­jen opis­ke­li­jat voivat osal­lis­tua koulu­tuk­seen avoimen opin­to­jen kautta. Tämä tutkin­toon johtava koulu­tus antaa valmiu­det toimia klii­ni­sissä asian­tun­ti­ja­teh­tä­vissä, joihin vaadi­taan ylempi korkea­kou­lu­tut­kinto. Lisäksi hank­keessa tehtiin lääke­tie­teen erityis­ta­son koulu­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­ma­suo­si­tus ja pilo­toi­tiin se.

Neljän­nessä työpa­ke­tissa luotiin pallia­tii­vi­sen hoito­työn opet­ta­jien osaa­mi­sen vahvis­ta­mista tukeva peda­go­gi­nen käsi­kirja. Tältä osin työ on valmis, mutta sen julkaisu siirtyy tule­vaan. Hank­keen myötä pallia­tii­vi­nen hoito ja saat­to­hoito ovat saaneet paljon näky­vyyttä erilais­ten julkai­sui­den myötä ympäri Suomea. Tästä hyöty­vät niin poti­laat kuin ammattilaisetkin.

EduPal-hank­keen tulok­set:
– Pallia­tii­vi­sen hoidon osaa­mis­ku­vauk­set
– Pallia­tii­vi­sen hoidon opetus­suun­ni­tel­ma­suo­si­tus hoito­työn ja lääke­tie­teen perus tutkinto-opetuk­seen
– Pallia­tii­vi­sen hoidon opetus-suun­ni­tel­ma­suo­si­tus ja opin­to­ko­ko­nai­suu­den pilo­tointi hoito­työn täyden­tä­viin opin­toi­hin perus­tut­kinto-opetuk­seen
– Pallia­tii­vi­sen hoidon asian­tun­tija 30 op opetus­suun­ni­tel­ma­suo­si­tus
– Pallia­tii­vi­sen lääke­tie­teen erityis­ta­son koulu­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­ma­suo­si­tus ja pilo­tointi
– Klii­ni­nen asian­tun­tija (YAMK) – pallia­tii­vi­sen hoidon asian­tun­tija, opetus­suun­ni­telma ja pilotointi

Tule­vai­suu­den näkymät

EduPal-hanke oli mukana suun­nit­te­le­massa ja toteut­ta­massa pallia­tii­vi­sen ja saat­to­hoi­don kansain­vä­li­sen päivän avointa ylei­sö­ta­pah­tu­maa syksyllä 2021. Ketään ei jätetä – teemalla halut­tiin kiin­nit­tää huomiota läheis­ten tarpei­siin pallia­tii­vi­sessa hoidossa ja saat­to­hoi­dossa. Tähän tapah­tu­maan tehty työ turvaa osal­taan tapah­tu­ma­jär­jes­te­lyitä myös tule­vai­suu­dessa. Tapah­tu­mien ja koulu­tus­ten järjes­tä­mi­seen tarvi­taan hyvin toimi­via verkos­toja. Verkos­to­jen raken­tu­mi­nen lähti käyn­tiin hank­keen aikana, ja nyt suun­ni­tel­laan tulevaa. Tavoit­teena on perus­taa tervey­sa­lan verkos­ton alle pallia­tii­vi­sen hoidon koulu­tuk­sen asian­tun­ti­ja­ver­kosto vuoden 2022 aikana.

Pallia­tii­vi­sen hoidon koulu­tuk­sen tule­vai­suus näyt­täy­tyy valoi­sana, sillä koulu­tusta on tarjoilla perus­o­pe­tuk­sesta erikois­tu­mi­so­pin­toi­hin ja alan ammat­ti­lai­set voivat halu­tes­saan suorit­taa myös ylemmän ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­non. Lisäksi tarjolla on STM:n luoma ja EduPal-hank­keen pilo­toima Saat­to­hoi­to­passi, joka on THL:n verk­ko­kou­lussa itse­näi­sesti suori­tet­tava täyden­nys­kou­lu­tuk­sen verk­ko­kurssi (1op) perus­ta­son ammat­ti­lai­sille. Kansal­li­sen koulu­tus­tar­jon­nan paran­tu­mi­sen myötä saadaan osaa­mista ympäri Suomea niin perus­hoi­toon kuin myös vaati­vaan erityis­ta­son hoiton. Ansiok­kaan työn hedel­mät ovat poimit­ta­vissa tulevaisuudessa.


Kirjoit­taja:

Tuulia Sunikka, hoito­työn lehtori, Karelia ammattikorkeakoulu


Lähteet:

EduPal-hanke. 2021. EduPal- hank­keen koti­si­vut. https://www.palliatiivisenkoulutuksenkehittaminen.fi/

STM. 2019. Suosi­tus pallia­tii­vi­sen hoidon palve­lui­den tuot­ta­mi­sesta ja laadun paran­ta­mi­sesta Suomessa. Pallia­tii­vi­sen hoidon asian­tun­ti­ja­ryh­män loppu­ra­portti. Sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­riön raport­teja ja muis­tioita 2019:68.

Artik­ke­li­kuva: Hunter Harmon palve­lusta Pexels