Seisovan henkilön käsi tietokoneen näppäimistöllä. Toisen henkilön käsi osoittaa tietokoneen ruutua.

Kare­lian digi­men­to­rit tukevat peda­go­gii­kan ja opetus­tek­no­lo­gian yhdistämisessä

Tämä artik­keli käsit­te­lee peda­go­gii­kan ja opetus­tek­no­lo­gian yhdis­tä­mi­sen mahdol­li­suuk­sia tule­vai­suu­dessa, Kare­lian uusien oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ja opetus­tek­no­lo­gioi­den kehi­tystä sekä Kare­lian digi­men­to­rei­den roolia tule­vai­suu­den kehityksessä. 

Digi­men­to­rit ohjaa­vat tekno­lo­gioi­den peda­go­gista käyttöä  

Digi­pe­da­go­gii­kalla tarkoi­te­taan tekno­lo­gian sovel­ta­mista oppi­mi­sen tukena. Digi­pe­da­go­gii­kassa keskiössä on aina oppi­mi­nen, peda­go­gi­nen käsi­kir­joit­ta­mi­nen ja oppi­mis­pro­ses­sin vaiheit­tai­nen tarkas­telu. (Virta­nen 2020.) Useissa koulu­tusor­ga­ni­saa­tioissa tekno­lo­gioi­den hyödyn­tä­mi­seen oppi­mi­sen muotoi­lussa ja proses­seissa on vastattu kehit­tä­mällä digi­men­to­ri­toi­min­taa. Digi­men­to­rit ovat tekno­lo­gioi­den peda­go­gi­sen käytön asian­tun­ti­joita (Hytti­nen 2022). 

Karelia-amk:ssa digi­men­to­rin toimen­ku­vaan kuuluu opet­ta­jien tuke­mi­nen verkko-oppimis- ja ohjaus­pro­ses­sin ideoin­nissa, suun­nit­te­lussa ja toteu­tuk­sessa. Digi­men­to­rointi kohden­tuu opet­ta­jan yksi­löl­lis­ten tarpei­den mukai­sesti. Mento­rointi voi koskea esimer­kiksi opin­to­jak­son raken­teen, sisäl­lön, ohjauk­sen ja oppi­mis­teh­tä­vissä käytet­tä­vien mene­tel­mien ideoin­tia ja suun­nit­te­lua sekä niiden testaa­mista, toteu­tusta ja jatko­ke­hit­tä­mistä. Kampuk­silla toimi­villa digi­men­to­reilla on aitio­paikka opet­ta­ja­läh­töi­siin tarpei­siin. Tämän avulla he hyödyn­tä­vät ja välit­tä­vät saamaansa tietoa ja synty­neitä ajatuk­sia koulu­tusor­ga­ni­saa­tion sisällä (Puus­ti­nen & Korho­nen 2021). 

Uudet oppi­mi­sym­pä­ris­töt ja opetus­tek­no­lo­giat kehit­tä­vät Kare­liaa 

Tule­vai­suu­den työ -hank­keen kautta Kare­lian molem­mille kampuk­sille on raken­nettu uusia oppi­mi­sym­pä­ris­töjä ja hankittu uutta tekno­lo­giaa, joita opet­ta­jat voivat hyödyn­tää opis­ke­li­jan oppi­mi­sen tuke­mi­sessa. Esimerk­kinä uusista oppi­mi­sym­pä­ris­töistä on Canvas-tila Tikka­rin­teellä, joka on ainoa laatu­aan koko Suomessa. Tilassa on kolme näyttöä, joiden kautta työs­ken­nel­lään Canvas-pohjalla. Näin kaikki osal­lis­tu­jat voivat tuottaa ja muokata yhteistä sisäl­töä. Tämän avulla mahdol­lis­te­taan tehokas yhteis­toi­minta, tiimi­työs­ken­tely ja projek­ti­suun­nit­telu. Tiloja voivat hyödyn­tää Kare­lian opet­ta­jien lisäksi myös opiskelijat. 

Tikka­rin­teellä on jo valmis­tu­nut ja Wärt­si­lässä on valmis­tu­massa tiloja, joissa opet­ta­jat voivat työs­ken­nellä sekä testata uusia opetus­tek­no­lo­gioita yhdessä työyh­tei­sönä tai digi­men­to­rei­den kanssa. Lisäksi Tikka­rin­teellä ja Wärt­si­lässä on MLC-tilat (Multi­Loca­tion Class­room), joita opet­ta­jat voivat hyödyn­tää kampus­ten väli­seen yhteis­toi­min­taan tai hybridiopetukseen. 

Uusia opetus­tek­no­lo­gi­sia väli­neitä on hankittu esimer­kiksi podcas­tien tuot­ta­mi­seen. Podcas­tien hyödyn­tä­mis­mah­dol­li­suu­det ovat opetuk­sessa laajat ja moni­puo­li­set. Hyödyn­tä­mi­sen esimer­keistä löytyy lisää tietoa Tule­vai­suu­den työ -hank­keen blogissa. Hanke järjes­tää parhail­laan podcast­lait­teis­ton käyt­tö­kou­lu­tuk­sia. Opet­ta­jat voivat hyödyn­tää podcast­lait­teis­toa itse­näi­sesti tai digi­men­to­rin kanssa. Lisäksi XR (VR, AR ja MR) -tekno­lo­gioi­hin liit­ty­vät kokei­lut ovat inten­sii­vi­sessä kehi­tys­vai­heessa Kare­lian eri koulu­tuk­sissa. Tule­vai­suu­dessa nämäkin tekno­lo­giat ovat laajasti eri koulu­tusa­lo­jen opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den hyödyn­net­tä­vissä kampuk­sille valmis­tu­vissa XR-lab-tiloissa. 

Digi­men­to­rit Kare­liassa – peda­go­gi­nen osaa­mi­nen ja käytän­nön kokemus vahvaa  

Digi­men­to­rei­den pääteh­tä­vänä on auttaa opet­ta­jia heidän kohtaa­mis­saan digi­pe­da­go­gi­sissa kysy­myk­sissä ja haas­teis­saan. Opet­ta­jien kysy­myk­set ja haas­teet ovat yleensä hyvin konkreet­ti­sia, mutta joskus ne vaati­vat digi­men­to­reilta uuden oppi­mista ja opet­te­lua. Opet­ta­jien tarpeet vaih­te­le­vat suuresti opet­ta­jien alasta sekä digio­saa­mi­sen tasosta riip­puen. Kysy­myk­siä digi­men­to­reille voi tulla esimer­kiksi oppi­mi­sym­pä­ristö Moodlen toimin­taan liit­tyen tai uusien oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ja opetus­tek­no­lo­gioi­den hyödyn­tä­mi­sestä opetuk­sessa. Digi­men­to­rin toimeen kuuluu­kin jatkuva osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen sekä opis­ke­li­joi­den oppi­mista tuke­vien tekno­lo­gioi­den ylläpitäminen. 

Kare­lian digi­men­to­rei­den näkemys digi­men­to­roin­nin ytimestä on, että tekno­lo­gioi­den tarkoi­tus on aina ja ensi­si­jai­sesti tukea opis­ke­li­joi­den oppi­mista ja osaa­mi­sen kehit­ty­mistä. Käytän­nössä tämä tarkoit­taa, että parhaim­mil­laan opetus­tek­no­lo­gia voi lisätä opis­ke­li­joi­den aktii­vi­suutta, moti­vaa­tiota, oppi­mi­sen mielek­kyyttä, moni­puo­li­suutta ja vaih­te­le­vuutta.  Peda­go­gi­nen näkemys siitä, milloin ja miten erilai­sia opetus­tek­no­lo­gioita voi hyödyn­tää, on digi­men­to­rei­den vahvuus. Lisäksi opetus­tek­no­lo­gioi­den lisä­ar­vona on digi­men­to­rei­den mielestä opis­ke­li­joi­den tekno­lo­gi­sen osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­nen tule­vai­suu­den työteh­tä­viä varten. 

Kare­lian digi­men­to­rit toimi­vat opetus­työssä omalla alal­laan; digi­men­to­rointi on vain yksi osa heidän työteh­tä­vi­ään. Digi­men­to­rei­den erityi­nen vahvuus onkin vankka käytän­nön kokemus opetus­työstä ja siitä, mihin tarkoi­tuk­siin erilai­sia opetus­tek­no­lo­gioita kannat­taa hyödyntää. 

Digi­men­to­reina Kare­liassa toimi­vat lehto­rit Mikko Hytti­nen ja Esko Tiainen (Wärt­silä) sekä lehtori Sini Puus­ti­nen (Tikka­rinne, sote­kou­lu­tus). Digi­men­to­ri­toi­min­taa koor­di­noi Kare­lian opin­to­asian­pal­ve­lut. Koor­di­naat­to­reina toimi­vat moni­muo­to­pe­da­go­gii­kan suun­nit­te­li­jat Maarit Igna­tius ja Antti Kauppila. 


Kirjoit­ta­jat   

Sini Puus­ti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Mikko Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 


Lähteet   

Hytti­nen, M. 2022. Digi­men­tori auttaa opet­ta­jia tekno­lo­gia­haas­teissa. Skoot­teri 1/2022.   

Hytti­nen, M. 2022. Podacast peda­go­gii­kalla moni­puo­li­suutta ja vaih­te­lua opetuk­seen. https://tulevaisuudentyo.karelia.fi/2022/03/podcast-pedagogiikalla-monipuolisuutta-ja-vaihtelua-opetukseen-ja-oppimiseen/. 19.5.2022.   

Puus­ti­nen, S. & Korho­nen, M. 2021. Digi­men­to­roin­tia Kare­liassa. VASU. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun verk­ko­jul­kaisu 2/2021. https://vasu.karelia.fi/2021/04/12/digimentorointia-kareliassa/ 19.4.2022.  

Virta­nen, M. 2020. Verkko-opetuk­sen laatu­kri­tee­rit digi­pe­da­go­gi­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sessä. Teok­sessa: Koski­nen, M.I., Naka­mura, R., Yli-Knuu­tila, H. & Tyrväi­nen, P. (toim.) 2020. Kohti oppi­mi­sen ekosys­tee­miä. Jyväs­ky­län ammat­ti­kor­kea­koulu, Jyväs­kylä. https://indd.adobe.com/view/137919a6-4ad3-4f44-afaa-1732c507c1db 19.4.2022.   


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Mimi Thian palve­lusta Unsplash