Pöydällä pino kirjoja ja henkilö tietokoneen ääressä

Liiketalouden valintakurssin neljäs vuosi – mikä on muuttunut?

Karelian liiketalouden monimuotokoulutuksessa otettiin keväällä 2019 käyttöön valintakurssi korvaamaan perinteiset valintakokeet. Koulutuksen hakijamäärät ovat vaihdelleet vuosittain, mutta valintakurssin suorittaneiden määrä on pysynyt samalla tasolla. Vuosittain noin 90 hakijaa suorittaa kurssin loppuun saakka ja heistä 40 parhaiten menestynyttä valitaan opiskelijoiksi liiketalouden monimuotokoulutukseen.

Ensimmäisen valintakurssin toteutuksen jälkeen keväällä 2019 arvioimme kurssin kehittämiskohteiksi aikataulun, ohjeistuksen ja oppimateriaalin. Valintakurssin hyvinä puolina pidimme muun muassa motivoituneita opiskelijoita, monipuolisemman käsityksen saamista hakijoiden osaamisesta ja hakijoiden saamaa kokemusta tulevista opinnoista.

Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten valintakurssia on kehitetty hakijoiden palautteen, opettajakollegoiden palautteen ja kurssin opettajien omien havaintojen pohjalta. Lisäksi artikkelissa pohditaan, miten valintakurssin käyttöön ottaminen on vaikuttanut koulutukseen valittavilta opiskelijoilta vaadittavaan osaamiseen sekä opiskelutaitoihin. 

Hakijoiden palautteissa hyviä kehitysideoita

Etenkin ensimmäisessä valintakurssin toteutuksessa saatiin palautetta ohjeistuksen monimutkaisuudesta ja osittaisesta puutteellisuudesta. Nyt kritiikkiä saanutta ohjeistusta on kehitetty selkeämmäksi yhteistyössä Karelian hakijapalveluiden asiantuntijoiden kanssa. Kurssin aloittamiseen liittyvät ohjeet lähetetään kaikille hakijoille hakijapalveluista, ja muut ohjeet on koottu selkeäksi kokonaisuudeksi Moodleen.

Hakijat olivat olleet tyytymättömiä myös siihen, että kurssilla vaaditaan oppikirjan käyttämistä, vaikka nykyisin Internet on täynnä erilaista lähdeaineistoa. Oppimateriaalin osalta liiketalouden koulutuksessa on haluttu pitää kiinni oppikirjan vaatimisesta, koska kurssilla testataan myös hakijoiden kykyä erilaisen lähdemateriaalin käyttöön. Kirjallisuuteen on kuitenkin lisätty valinnaisuutta ja myös vaihtoehtoinen e-kirja.

Kurssin aikataulu on ollut monen hakijan mielestä liian tiukka, sillä koko 5 opintopisteen kurssi on suoritettava kuuden viikon aikana. Kurssin varsin tiukasta aikataulusta on kuitenkin haluttu pitää kiinni, koska valintakurssin aikana testataan myös hakijoiden ajankäytön hallintaa. Saadun palautteen perusteella kurssin osioita on kuitenkin hieman tiivistetty vähentämällä joitakin tehtäviä.

Opettajilta saatu palaute on tärkeää

Valintakurssista on saatu paljon palautettu myös liiketalouden opettajilta. Opettajilta tulleen palautteen perusteella kurssille päätettiin muun muassa lisätä yksi englanninkielinen tehtävä, jolla mitataan hakijan kielitaitoa.

Suurin uudistus liittyy kuitenkin valintakurssin tehtävätyyppeihin. Ensimmäisessä toteutuksessa tehtävät olivat pääosin Moodlen monivalintatenttejä. Ilman valvontaa tehtävät monivalintatentit mittaavat kuitenkin vain kykyä hakea tietoa, ja esimerkiksi tiedon soveltamiseen, tiedon analysointiin tai tekstin tuottamiseen liittyvät taidot jäävät arvioimatta. Tämän vuoksi liiketaloudessa päätettiin lisätä huomattavasti arvioitavien kirjallisten tehtävien määrää ja vähentää monivalintakysymyksiä. Lisäksi arviointiperusteita muutettiin siten, että monivalintatenttien painoarvo lopullisessa arvioinnissa on vain noin 30 %. Kirjallisten tehtävien lisääntyneen määrän vuoksi kurssille otettiin mukaan kolmas opettaja tehtäviä arvioimaan.

Valintakurssilla on todettu hyväksi käyttää sekä monivalintatenttejä että kirjallisia tehtäviä. Molempien käyttäminen yhdessä antaa laajemman kuvan hakijan osaamisesta. Toisaalta monivalintatentit ovat nopeita tarkistaa, koska Moodle tarkistaa ne automaattisesti. Tällöin aikaa jää enemmän kirjallisten tehtävien tarkistamiseen.

Valintakurssi on monella tapaa hyödyllinen

Valintakurssilla ja sen sisältämillä tehtävillä voidaan vaikuttaa siihen, millaisia tietoja ja taitoja tulevilta opiskelijoilta odotetaan tai vaaditaan. Korkeakouluopinnot vaativat niin kirjallisten töiden tekemistä ja asioiden soveltamista kuin tenttiin lukemista ja asioiden muistamista. Opintojen aikana kirjoitettavissa raporteissa erityisesti tiedonhankinta ja hankitun tiedon soveltamisen taidot korostuvat. Opiskelijoiden tulee osata etsiä tietoa, arvioida sitä kriittisesti sekä soveltaa sitä omissa tehtävissään. Kirjallisissa töissä vaaditaan lähteiden käyttöä, jolloin myös viittauskäytänteiden osaaminen on tärkeässä asemassa.

Valintakurssi mittaa sekä sisällöllisen osaamisen että korkeakouluopiskelijalta vaadittavien opiskelutaitojen osaamista. Kurssin oppimistehtävillä ja tenteillä on pyritty siihen, että hakijat pystyvät näyttämään osaamistaan monipuolisesti, eikä osaamisen näyttäminen perustu vain yhteen pääsykokeeseen.

Osaamisen lisäksi hakijat saavat valintakurssilta hyvän käsityksen siitä, mitä korkeakouluopinnot ovat ja mitä niiden tekeminen vaatii opiskelijalta. Hakijat voivat reflektoida omaa työskentelyään kurssin aikana ja sen päätyttyä, ja verrata kykyjään ja taitojaan kurssilla vaadittaviin taitoihin. Tämä on vaikuttanut siihen, että valintakurssin suorittaneilla opiskelijoilla on hyvät tiedot juridiikasta sekä taidot suoriutua opinnoista. Valintakurssin suorittaminen sitouttaa hakijoita tuleviin opintoihin ja tämä voi vaikuttaa myös opintojen keskeyttämisten vähentymiseen. Myös muilta opettajilta saatu palaute opiskelijoiden suoriutumisesta opinnoista on ollut positiivista.

Lopuksi

Valintakurssi on todettu erittäin hyväksi tavaksi valita opiskelijoita liiketalouden koulutukseen. Valintakurssi on vaihtoehto perinteisille opiskelijoiden soveltuvuuskokeille, kuten ennakkotehtäville ja haastatteluille. Valintakurssilla soveltuvuus mitataan oikealla korkeakoulukurssilla, josta opiskelijat saavat lisäksi opintopisteet ja yhden kurssin suoritettua tuleviin opintoihinsa liittyen.


Kirjoittajat:

Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Polina Zimmerman palvelusta Pexels