Pöydällä pino kirjoja ja henkilö tietokoneen ääressä

Liike­ta­lou­den valin­ta­kurs­sin neljäs vuosi – mikä on muuttunut?

Kare­lian liike­ta­lou­den moni­muo­to­kou­lu­tuk­sessa otet­tiin keväällä 2019 käyt­töön valin­ta­kurssi korvaa­maan perin­tei­set valin­ta­ko­keet. Koulu­tuk­sen haki­ja­mää­rät ovat vaih­del­leet vuosit­tain, mutta valin­ta­kurs­sin suorit­ta­nei­den määrä on pysynyt samalla tasolla. Vuosit­tain noin 90 hakijaa suorit­taa kurssin loppuun saakka ja heistä 40 parhai­ten menes­ty­nyttä vali­taan opis­ke­li­joiksi liike­ta­lou­den monimuotokoulutukseen.

Ensim­mäi­sen valin­ta­kurs­sin toteu­tuk­sen jälkeen keväällä 2019 arvioimme kurssin kehit­tä­mis­koh­teiksi aika­tau­lun, ohjeis­tuk­sen ja oppi­ma­te­ri­aa­lin. Valin­ta­kurs­sin hyvinä puolina pidimme muun muassa moti­voi­tu­neita opis­ke­li­joita, moni­puo­li­sem­man käsi­tyk­sen saamista haki­joi­den osaa­mi­sesta ja haki­joi­den saamaa koke­musta tule­vista opinnoista.

Tässä artik­ke­lissa tarkas­tel­laan, miten valin­ta­kurs­sia on kehi­tetty haki­joi­den palaut­teen, opet­ta­ja­kol­le­goi­den palaut­teen ja kurssin opet­ta­jien omien havain­to­jen pohjalta. Lisäksi artik­ke­lissa pohdi­taan, miten valin­ta­kurs­sin käyt­töön otta­mi­nen on vaikut­ta­nut koulu­tuk­seen valit­ta­vilta opis­ke­li­joilta vaadit­ta­vaan osaa­mi­seen sekä opiskelutaitoihin. 

Haki­joi­den palaut­teissa hyviä kehitysideoita

Etenkin ensim­mäi­sessä valin­ta­kurs­sin toteu­tuk­sessa saatiin palau­tetta ohjeis­tuk­sen moni­mut­kai­suu­desta ja osit­tai­sesta puut­teel­li­suu­desta. Nyt kritiik­kiä saanutta ohjeis­tusta on kehi­tetty selkeäm­mäksi yhteis­työssä Kare­lian haki­ja­pal­ve­lui­den asian­tun­ti­joi­den kanssa. Kurssin aloit­ta­mi­seen liit­ty­vät ohjeet lähe­te­tään kaikille haki­joille haki­ja­pal­ve­luista, ja muut ohjeet on koottu selkeäksi koko­nai­suu­deksi Moodleen.

Hakijat olivat olleet tyyty­mät­tö­miä myös siihen, että kurs­silla vaadi­taan oppi­kir­jan käyt­tä­mistä, vaikka nykyi­sin Inter­net on täynnä erilaista lähde­ai­neis­toa. Oppi­ma­te­ri­aa­lin osalta liike­ta­lou­den koulu­tuk­sessa on haluttu pitää kiinni oppi­kir­jan vaati­mi­sesta, koska kurs­silla testa­taan myös haki­joi­den kykyä erilai­sen lähde­ma­te­ri­aa­lin käyt­töön. Kirjal­li­suu­teen on kuiten­kin lisätty valin­nai­suutta ja myös vaih­toeh­toi­nen e-kirja.

Kurssin aika­taulu on ollut monen hakijan mielestä liian tiukka, sillä koko 5 opin­to­pis­teen kurssi on suori­tet­tava kuuden viikon aikana. Kurssin varsin tiukasta aika­tau­lusta on kuiten­kin haluttu pitää kiinni, koska valin­ta­kurs­sin aikana testa­taan myös haki­joi­den ajan­käy­tön hallin­taa. Saadun palaut­teen perus­teella kurssin osioita on kuiten­kin hieman tiivis­tetty vähen­tä­mällä joita­kin tehtäviä.

Opet­ta­jilta saatu palaute on tärkeää

Valin­ta­kurs­sista on saatu paljon palau­tettu myös liike­ta­lou­den opet­ta­jilta. Opet­ta­jilta tulleen palaut­teen perus­teella kurs­sille päätet­tiin muun muassa lisätä yksi englan­nin­kie­li­nen tehtävä, jolla mita­taan hakijan kielitaitoa.

Suurin uudis­tus liittyy kuiten­kin valin­ta­kurs­sin tehtä­vä­tyyp­pei­hin. Ensim­mäi­sessä toteu­tuk­sessa tehtä­vät olivat pääosin Moodlen moni­va­lin­ta­tent­tejä. Ilman valvon­taa tehtä­vät moni­va­lin­ta­ten­tit mittaa­vat kuiten­kin vain kykyä hakea tietoa, ja esimer­kiksi tiedon sovel­ta­mi­seen, tiedon analy­soin­tiin tai tekstin tuot­ta­mi­seen liit­ty­vät taidot jäävät arvioi­matta. Tämän vuoksi liike­ta­lou­dessa päätet­tiin lisätä huomat­ta­vasti arvioi­ta­vien kirjal­lis­ten tehtä­vien määrää ja vähen­tää moni­va­lin­ta­ky­sy­myk­siä. Lisäksi arvioin­ti­pe­rus­teita muutet­tiin siten, että moni­va­lin­ta­tent­tien painoarvo lopul­li­sessa arvioin­nissa on vain noin 30 %. Kirjal­lis­ten tehtä­vien lisään­ty­neen määrän vuoksi kurs­sille otet­tiin mukaan kolmas opet­taja tehtä­viä arvioimaan.

Valin­ta­kurs­silla on todettu hyväksi käyttää sekä moni­va­lin­ta­tent­tejä että kirjal­li­sia tehtä­viä. Molem­pien käyt­tä­mi­nen yhdessä antaa laajem­man kuvan hakijan osaa­mi­sesta. Toisaalta moni­va­lin­ta­ten­tit ovat nopeita tarkis­taa, koska Moodle tarkis­taa ne auto­maat­ti­sesti. Tällöin aikaa jää enemmän kirjal­lis­ten tehtä­vien tarkistamiseen.

Valin­ta­kurssi on monella tapaa hyödyllinen

Valin­ta­kurs­silla ja sen sisäl­tä­millä tehtä­villä voidaan vaikut­taa siihen, millai­sia tietoja ja taitoja tule­vilta opis­ke­li­joilta odote­taan tai vaadi­taan. Korkea­kou­luo­pin­not vaati­vat niin kirjal­lis­ten töiden teke­mistä ja asioi­den sovel­ta­mista kuin tent­tiin luke­mista ja asioi­den muis­ta­mista. Opin­to­jen aikana kirjoi­tet­ta­vissa rapor­teissa erityi­sesti tiedon­han­kinta ja hanki­tun tiedon sovel­ta­mi­sen taidot koros­tu­vat. Opis­ke­li­joi­den tulee osata etsiä tietoa, arvioida sitä kriit­ti­sesti sekä sovel­taa sitä omissa tehtä­vis­sään. Kirjal­li­sissa töissä vaadi­taan lähtei­den käyttöä, jolloin myös viit­taus­käy­tän­tei­den osaa­mi­nen on tärkeässä asemassa.

Valin­ta­kurssi mittaa sekä sisäl­löl­li­sen osaa­mi­sen että korkea­kou­luo­pis­ke­li­jalta vaadit­ta­vien opis­ke­lu­tai­to­jen osaa­mista. Kurssin oppi­mis­teh­tä­villä ja tenteillä on pyritty siihen, että hakijat pysty­vät näyt­tä­mään osaa­mis­taan moni­puo­li­sesti, eikä osaa­mi­sen näyt­tä­mi­nen perustu vain yhteen pääsykokeeseen.

Osaa­mi­sen lisäksi hakijat saavat valin­ta­kurs­silta hyvän käsi­tyk­sen siitä, mitä korkea­kou­luo­pin­not ovat ja mitä niiden teke­mi­nen vaatii opis­ke­li­jalta. Hakijat voivat reflek­toida omaa työs­ken­te­ly­ään kurssin aikana ja sen päätyt­tyä, ja verrata kyky­jään ja taito­jaan kurs­silla vaadit­ta­viin taitoi­hin. Tämä on vaikut­ta­nut siihen, että valin­ta­kurs­sin suorit­ta­neilla opis­ke­li­joilla on hyvät tiedot juri­dii­kasta sekä taidot suoriu­tua opin­noista. Valin­ta­kurs­sin suorit­ta­mi­nen sitout­taa haki­joita tule­viin opin­toi­hin ja tämä voi vaikut­taa myös opin­to­jen keskeyt­tä­mis­ten vähen­ty­mi­seen. Myös muilta opet­ta­jilta saatu palaute opis­ke­li­joi­den suoriu­tu­mi­sesta opin­noista on ollut positiivista.

Lopuksi

Valin­ta­kurssi on todettu erit­täin hyväksi tavaksi valita opis­ke­li­joita liike­ta­lou­den koulu­tuk­seen. Valin­ta­kurssi on vaih­toehto perin­tei­sille opis­ke­li­joi­den sovel­tu­vuus­ko­keille, kuten ennak­ko­teh­tä­ville ja haas­tat­te­luille. Valin­ta­kurs­silla sovel­tu­vuus mita­taan oikealla korkea­kou­lu­kurs­silla, josta opis­ke­li­jat saavat lisäksi opin­to­pis­teet ja yhden kurssin suori­tet­tua tule­viin opin­toi­hinsa liittyen.


Kirjoit­ta­jat:

Mikko Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Polina Zimmer­man palve­lusta Pexels