Robotin käsi osoittaa kosketusnäyttöä

Tekoäly tunnis­taa työelä­män vahvis­tu­vat osaa­mis­tar­peet ja niihin vastaa­vat koulutukset

Miten tuemme pohjois­kar­ja­lai­sia oman osaa­mi­sen ja työl­lis­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sien kehit­tä­mi­sessä? Miten osai­simme tuottaa koulu­tusta, jota alueen työelämä kipeim­min kaipaa? Miten voimme koulu­tusor­ga­ni­saa­tioina helpot­taa myös tule­vien osaa­mis­tar­pei­den tunnis­ta­mista? Vauhtia uralle -hanke on lähte­nyt etsi­mään näihin osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen avain­ky­sy­myk­siin tukea tekoälystä.

Suoma­lai­nen yhteis­kunta ja viran­omais­ko­neisto tuottaa vuosit­tain runsaasti laadu­kasta enna­koin­tiai­neis­toa erilais­ten yhteis­kun­nal­lis­ten, talou­del­lis­ten tai omaa urava­lin­taa tuke­vien päätös­ten tueksi. Arvokas tieto eri toimia­lo­jen ja ammat­tien uusista osaa­mis­tar­peista tai tule­vai­suu­den­nä­ky­mistä hukkuu kuiten­kin helposti infor­maa­tio­tul­van keskelle.

Itä-Suomen yliopis­ton, Kare­lian ja Rive­rian Vauhtia uralle -yhteis­työn tavoit­teena on ollut kehit­tää tekoäly, joka kokoaa tietoa eri tehtä­vien nykyi­sistä ja kysyn­tää kasvat­ta­vista osaa­mis­vaa­ti­muk­sista ja niiden kehi­tyk­sestä suomen kielellä. Osaa­mis­vaa­ti­muk­set yhdis­te­tään kolmen orga­ni­saa­tion koulu­tus­tar­jon­taan eli verk­ko­si­vui­hin ja opin­to­hal­lin­non järjes­tel­miin. Tällöin yrityk­sen tai oppijan on helpompi löytää tähän tarpee­seen koulu­tusta kaikilta koulutusasteilta.

Hank­keen tavoit­teena on saada tekoäly hank­keen loppuun mennessä niin valmiiksi, että se olisi jatkossa kaik­kien työelä­män osaa­mis­tar­peista ja niihin vastaa­vasta koulu­tus­tar­jon­nasta kiin­nos­tu­nei­den käytössä.

Enna­koin­ti­tie­toa verkkoaineistoista

Vauhtia uralle -hank­keen teko­ä­ly­so­vel­lus muodos­tuu kolmesta osasta. Teko­ä­ly­malli eli ennus­taja, web-crawler eli robotti ja web-sivu eli käyt­tö­liit­tymä, joka on käyt­tä­jälle näkyvä osa. Käyt­tö­liit­ty­mässä käyt­täjä määrit­te­lee, minkä tehtä­vä­ni­mik­keen tai ammatin osaa­mis­vaa­ti­muk­sista tai koulu­tuk­sista halu­taan tietoa.

Kun haku­termi on valittu, web-crawler seuloo verkosta tehtä­vän osaa­mis­vaa­ti­muk­sia koske­vaa aineis­toa, kuten työpaik­kail­moi­tuk­sia.  Tekoäly tunnis­taa suomen­kie­li­sistä teks­teistä osaa­mis­vaa­ti­muk­set sekä osaa­mis­tar­peita kuvaa­vat nouse­vat trendit, jotka voidaan esittää esimer­kiksi sana­lis­toina, sana­pil­vinä tai graafeina.

Pelkkä tieto osaa­mis­tar­peista ei riitä, vaan tekoäly seuloo tämän jälkeen oppi­lai­tos­ten järjes­tel­mistä ne koulu­tuk­set, joiden olettaa vastaa­van ko. osaa­mis­tar­pei­siin. Järjes­telmä tuottaa suoran linkin kysei­siin koulu­tuk­siin. Ammat­ti­ni­mi­kettä voi hyödyn­tää myös suoraan koulu­tus­tar­jon­nan kartoit­ta­mi­seen. Jos koulu­tus­haussa ilmenee selkeitä aukkoja, voimme kehit­tää näihin tarpei­siin vastaa­vaa koulutusta.

Miten teko­ä­lyä on rakennettu?

Päävas­tuu teko­ä­lyn tekni­sestä toteu­tuk­sesta on ollut UEF tieto­jen­kä­sit­te­ly­tie­teen laitok­sella. Siellä hanketta on vetänyt teko­ä­ly­tut­kija Tapani Toivo­nen. Hänen apunaan on ollut matkan varrella useita opis­ke­li­joita ja tutki­joita. Tällä hetkellä algo­rit­mien parissa työs­ken­te­lee projek­tias­sis­tentti, mais­te­rioh­jel­man opis­ke­lija Mikal Kidane.

Kolmen orga­ni­saa­tion hanke­hen­ki­löstö on yhdessä aset­ta­nut teko­ä­lyn toimin­nalle tavoit­teita, määri­tel­lyt ammatti- ja tehtä­vä­lis­toja, kartoit­ta­nut osaa­mista koske­van enna­koin­ti­tie­don lähteitä, etsinyt vastauk­sia oman orga­ni­saa­tion tieto­hal­lin­nosta koitu­viin tekni­siin haas­tei­siin sekä testan­nut teko­ä­lyn käyt­tö­liit­ty­mää ja sen tuot­ta­mia tuloksia.

Vihreäsävyinen piirros aivoista.

Missä mennään nyt?

Haas­teena on ollut mm. opettaa tekoäly ymmär­tä­mään suomea ja tunnis­ta­maan lähde­teks­teistä juuri osaa­mista kuvaa­vat tekstit. Tällä hetkellä tekoäly tunnis­taa osaa­mista kuvaa­vat termit aiempaa suurem­malla varmuu­della. Myös lähde­ai­neis­to­jen määrää on kasva­tettu. Ensim­mäi­sen teko­ä­lyn rinnalle on kehi­tetty algo­ritmi, jonka tehtä­vänä on korjata tulok­sia ja paran­taa aineis­ton laatua.

Keskei­sin lähde ovat edel­leen verkon eri kana­vista löyty­vät työpaik­kail­moi­tuk­set. Niistä koottu infor­maa­tio kuvas­taa tämän­het­ki­siä osaa­mis­vaa­ti­muk­sia, mutta ennakoi myös nouse­via tren­dejä. Pohdimme parhail­laan mm. sitä, miten osaa­mis­vaa­ti­mus­ten nouse­vat trendit kannat­taa kuvata, jotta ne olisi helpompi hahmottaa.

Palvelu löytää ja listaa kolmen orga­ni­saa­tion tarjon­nasta tarpee­seen sopivat koulu­tuk­set – mutta tarjoaa edel­leen rinnalle paljon sellais­ta­kin koulu­tusta, jonka yhteys asiaan on ensi­sil­mäyk­sellä vaikea ymmär­tää.  Kesän ja syksyn aikana testau­tamme käyt­tö­liit­ty­mää ohjausa­lan ammat­ti­lai­silla. Korjauk­sia ja lisäyk­siä tehdään tarpeen mukaan.

Tekoäly proses­soi valta­via infor­maa­tio­mää­riä, mutta sen tuot­ta­man tiedon analy­soin­tiin tarvi­taan edel­leen myös tulkin­taa eli ns. luomu­älyä. Tämän havait­se­mi­nen on ollut hanke­hen­ki­lös­tölle jopa lohdul­lista. Tois­tai­seksi emme ole korvat­ta­vissa – mutta entäpä tulevaisuudessa?

Jos tekoäly ja oppi­mi­nen kiin­nos­taa, tule kysy­mään aiheesta lisää. Tapani Toivo­nen on vieraana UEF Jatku­van oppi­mi­sen keskuk­sen Smart­for­good­LIVE-aamu­kah­veilla 25.5. klo 8.30-9.15. Ilmoit­tau­tu­mi­nen aamu­kah­veille: https://www.uef.fi/fi/tapahtuma/smartforgoodlive-tekoaly-oppimisessa

Vauhtia uralle -hank­keen tulok­sena saadaan parem­pia koulu­tus­pal­ve­luja opis­ke­li­joille ja yrityk­sille. Hanketta rahoit­ta­vat Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ja Etelä-Savon ELY-keskus ja sitä toteut­ta­vat yhteis­työssä Riveria, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Itä-Suomen yliopisto. Tutustu osoit­teessa: https://vauhtiauralle.wordpress.com/


Kirjoit­taja:

Heli Kaar­niemi, suun­nit­te­lija, projek­ti­asian­tun­tija, Itä-Suomen yliopisto