Kaksi katsojaan päin selin olevaa henkilöä (tuomariston jäsentä) puhuu yleisön edessä seisovalle henkilölle.

Get Together -yrittäjyystapahtuma esitteli tuttuja kasvoja ja tuoreita trendejä

Toukokuun viimeisenä viikonloppuna 27.–28.5.2022 Joensuuhun kokoontui ympäri Suomen nuoria ja nuortenmielisiä yrittäjiä sekä yrittäjyydestä kiinnostuneita tahoja kokemaan ja jakamaan tietotaitojaan eri aktiviteettien, puhujien ja hauskanpidon lomassa. Karelian henkilöstön puolesta tuoreita trendejä nuorten yrittäjien näkökulmasta tutkailemassa oli allekirjoittanut, Base Camp -hankkeen projektiasiantuntija.  

Inspiraatiota ja innovaatiota Turusta ja Madventures-kaksikolta 

Tapahtuman ohjelma koostui kahden päivän (perjantai ja lauantai) tarjonnasta. Aloituspäivänä hommat potkaistiin käyntiin maittavan lounaan merkeissä uudistetussa hotelli Kimmelissä, jossa kirjoittaja jalkautui eritoten Turusta saapuneiden vieraiden pöytään. Heti sinunkauppojen jälkeen keskustelunaloitus oli niin Joensuun paikallisilla kuin Turun edustuksella lähes identtinen: joki. Tämä molempia kaupunkeja yhdistävä tekijä on turistikohteenakin tunnettu ilmiö, mutta sen laidoilta ja rannoilta löytyvä tarjonta ja potentiaalinen hyväksikäyttö on Joensuussa bisnesmielessä vielä jäljessä. Paikallaan olisi siis ottaa koppia turkulaisesta inspiraatiosta ja innovaatiosta!

Pöydän ääressä seisovia ihmisiä tutustumassa palapeleihin.
Kuva 1. Vieraille jaettiin osat palapeleistä, jotka yhdistämällä päästiin tutustumaan.

Lounaan ja tervetuliaissanojen jälkeen vuorossa oli allekirjoittaneen lempiohjelma. Lapsuudenidolit Riku Rantala ja Tunna Milonoff Madventures-ohjelmasta oli kutsuttu puhumaan uskaliaisuudesta, ennakkoluuloista sekä maailmankatsomuksesta – luonnollisesti yrittäjän näkökulmasta. Kuten Madventuresia seuranneet saattavat arvata, erottamaton parivaljakko oli virittänyt sanaiset arkkunsa jälleen sarjatuliasentoon, jonka myötä esitys oli varsin vaikuttava.  

Vuonna 2002 ensiesityksensä saanut matkailuohjelma Madventures oli ilmestyessään aikaansa edellä: vastaavaa formaattia ei tuolloin ollut vielä olemassa. Tämä ei kuitenkaan estänyt nuoria mediayrittäjiä, vaan omakustanteisesti tehty ensimmäinen tuotantokausi saatiin kuin saatiinkin myytyä silloiselle Sub tv:lle.  Kun ohjelman suosio oli yllättänyt niin yrittäjäkaksikon kuin esityskanavankin, alkoi kyselyitä ohjelman jatkosta tulla useilta muilta kilpailukanavilta. Kysynnän ja tarjonnan lain voidaan sanoa olleen Madventures-kaksikon osalta heidän päätettävissään. Vastaavaa uskallusta ja hyppyä tuntemattomaan kaivataan myös nykyajan opiskelijayrittäjiltä: tänä uusien innovaatioiden ja automatisoinnin aikana seikkailumieltä ei voi olla liikaa.  

Kaksi miestä (Tunna Milonoff ja Riku Rantala) puhumassa yleisön edessä.
Kuva 2. Madventures-kaksikko Tunna Milonoff ja Riku Rantala.

Yrittäjä tarvitsee myötävirtaisuutta 

Seuraavaksi vuorossa oli Jussi Venäläinen Flow Akatemia -valmennustalosta. Ohjelmanumerossa tuotiin esille, kuinka viisas yritystoiminta johtaa parhaimmillaan myötävirtaisuuteen ja dialogisuuteen, sekä annettiin ohjeita terveellisiin ja kestäviin valintoihin yrittäjän näkökulmasta. Yrittäjällä on usein kädet täynnä tekemistä, josta syntyy välttämättä kitkaa. Kitkasta puolestaan syntyy mahdollista kärsimystä. Tarvitaan myötävirtaisuutta: toimimista pienimmän vastuksen kautta väkisin puskemisen sijaan.  

Flow-tila ei päde pelkästään työpaikoilla vaan myös ihmissuhteissa, harrastuksissa, arjessa, elämässä ja yhteiskunnassakin. Vaikka termi on ollut olemassa jo pitkään, on sen omaksuminen eritoten yrittäjän mielentilassa voinut jäädä taka-alalle rutiinien ja stressin myötä. Koska nuorilla ja opiskelijayrittäjillä yrityksen perustamisen taustalla vallitsee yleensä into valitsemaansa bisnesalaa kohden, allekirjoittanut suosittelee lämpimästi ottamaan myös tämän mielentilan mukaan yrittäjyyteen.  

Ympäristöystävällisyys puri mainospuheiden tuomaristoon 

Mitä olisikaan nuorten ja nuortenmielisten yrittäjien viikonloppu ilman pitchausta? Tätä oli seuraavaksi luvassa Suden Pesä -ideakilpailun finalistien kesken. Eri yritysideoiden/innovaatioiden finaali sisälsi vanhan säilytysmuodon nykyaikaistamista eli kylmäkellarisäilytystä, käytettyjen juhlapukujen vuokrasivustoa ja tulisijojen hiilidioksidipäästöjen vähentämislaitetta. 

Kaksi katsojaan päin selin olevaa henkilöä (tuomariston jäsentä) puhuu yleisön edessä seisovalle henkilölle.
Kuva 3. Myyntipuheen arviointia tuomariston näkökulmasta.

Kaikille pitchauksille yhteistä oli ympäristöystävällisyys. Tämän teeman ympärille rakennettu myyntipuhe sai tuomaristolta järkkymätöntä arvostusta, joten sitä voi väistämättä pitää nykyajan trendinä, joka otetaan huomioon jo ennen firman ja/tai innovaation alullepanoa. 

Tapahtumasta boostia yritystoimintaan ja ajattelumaailmaan 

Kaiken kaikkiaan viikonlopun erittäin hyvää palautetta saanut tarjonta ja kohtaamiset toivat niin ensikertalaisille kuin myös vanhoille konkareille uusia kohtaamisia, verkostoitumista ja tervettä boostia omaan yritystoimintaan. Isoin kiitos kuuluu järjestäjille, joka koostui Suomen Yrittäjien ja paikallisen toimijan Pohjois-Karjalan Yrittäjien henkilöstöstä. 

Jotta lukija olisi pääsevä kokemaan yhtä raikastavan ja silmiä avaavan kokemuksen kuin allekirjoittanut, suositus Yrittäjien järjestöön liittymisestä voidaan todeta välttämättömäksi. 

Neljä hymyilevää henkilöä seisoo kädet toistensa harteilla Get Together -mainoskyltin edessä.
Kuva 4. Viikonloppu päätettiin gaalaan, jossa palkittiin vuoden yrittäjiä.

Kirjoittaja 

Matias Hiltunen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Base Camp – Opiskelijayrittäjyysalustojen kehittäminen -hanke 

Valokuvaaja 

Suvi Palosaari