Pieni turkoosi lelurobotti. Sumea tausta, takana pari muovista eläinlelua.

Kare­lian robot­ti­lai­naamo – ohjel­moin­nin opetusta legoroboteilla 

Pohjois-Karja­lan Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den alue­joh­to­kunta lahjoitti Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulle kaksi­toista lego­ro­bot­tia, joita on käytetty aloit­ta­maan robot­ti­lai­naa­mo­toi­minta osana Uptech-hanketta. Robot­ti­lai­naamo tarjoaa perus­kou­luille ja toisen asteen oppi­lai­tok­sille koulu­tusta ohjel­moin­nin ja robo­tii­kan perus­teista. Robot­ti­lai­naa­mon toimin­taa on pilo­toitu luku­vuo­den 2021–2022 ajan, ja palaute on ollut posi­tii­vista. Robot­ti­lai­naa­mon toiminta jatkuu ja kehit­tyy tule­vai­suu­dessa. Katso robot­ti­lai­naa­mon näppärä esit­te­ly­vi­deo alta.

Perus­kou­lun ja lukion ohjel­moin­nin opetus hakee vielä muoto­aan 

Teknii­kan alalla vallit­see osaa­ja­pula. Tekno­lo­gia­teol­li­suus ry:n selvi­tys­ten mukaan seuraa­van 10 vuoden aikana alalle tarvi­taan 130 000 uutta osaaja. Osa työvoi­man tarpeesta syntyy eläköi­ty­mi­sistä, osa uusien työpaik­ko­jen synnystä. Saman­ai­kai­sesti ala kärsii veto­voi­man puut­teesta. (Tekno­lo­gia­teol­li­suus 2021.) 

Nykyi­sin perus­kou­lun opetus­suun­ni­tel­man perus­tei­siin sisäl­tyy ohjel­moin­nin opetus alakou­lusta alkaen (Opetus­hal­li­tus 2014, 157). Yhtenä mate­ma­tii­kan opetuk­sen tavoit­teena alakou­lussa on, että oppilas kykenee laati­maan tieto­ko­neoh­jel­mia graa­fi­sessa ympä­ris­tössä (Opetus­hal­li­tus 2014, 235). Yksi perus­kou­lun oppi­mää­rän hyvän osaa­mis­ta­son kritee­reistä on, että oppi­laan tulisi osata sovel­taa algo­rit­mi­sen ajat­te­lun peri­aat­teita ja ohjel­moida yksin­ker­tai­sia ohjel­mia (Opetus­hal­li­tus 2014, 379). 

Ohjel­moin­nin opetuk­sen ensias­ke­leet ovat olleet hitaita ja koulu­lais­ten ohjel­moin­ti­tai­dot ovat edel­leen varsin mata­lalla tasolla. Suurin osa opet­ta­jista katsoo myös omien ohjel­moin­nin opet­ta­mi­sen taito­jensa olevan puut­teel­li­sia. (Fager­lund 2022.) Kansain­vä­li­sessä ICILS 2018 -tutki­muk­sessa Suomi sijoit­tuu vertai­lu­ryh­mäs­sään häntä­pää­hän mitä tulee ohjel­moin­nil­li­sen ajat­te­lun paino­tuk­seen perus­kou­lussa (Leino ym. 2019, 47). 

Alakou­lussa ohjel­mointi tapah­tuu usein esimer­kiksi Scratch-kielellä, pelin­omai­sella ohjel­moin­tia­lus­talla. Paljon riippuu yksit­täis­ten opet­ta­jien valmiu­desta ja kiin­nos­tuk­sesta ohjel­moin­nin opet­ta­mi­seen. (Jäntti 2016.) Opet­ta­jien osal­lis­tu­mi­nen ohjel­moin­nin täyden­nys­kou­lu­tuk­seen on jäänyt pitkälti opet­ta­jan oman harras­tu­nei­suu­den varaan (Vanas 2022). 

Myös lukioissa ohjel­mointi on varsin pienessä roolissa. Lukion opetus­suun­ni­tel­man perus­teissa ohjel­mointi on mainittu vain kerran, osana pitkän mate­ma­tii­kan valin­nais­kurs­sia (Opetus­hal­li­tus 2019, 229). Vain noin puolessa lukioista anne­taan ohjel­moin­nin opetusta (Nousiai­nen & Kivistö 2022, 30). 

Peräti kolme neljäs­osaa lukio-opet­ta­jista ilmoit­taa kaipaa­vansa täyden­nys­kou­lu­tusta ohjel­moin­tiin ja sen opet­ta­mi­seen liit­tyen (Nousiai­nen & Kivistö 2022, 38). Kansal­li­sen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kuk­sen lukio­kou­lu­tuk­sen ohjel­moin­nin opetuk­sen arvioin­nin työryhmä nostaa­kin ohjel­moin­tiin liit­ty­vän täyden­nys­kou­lu­tuk­sen järjes­tä­mi­sen yhdeksi toimen­pi­de­suo­si­tuk­sek­seen (Nousiai­nen & Kivistö 2022, 49). 

Pieni robotti seuraa lattialla olevalle paperille piirrettyä punaista viivaa. Osittain näkyvä oikealla istuva ihminen seuraa vierestä.

MyTech, UpTech ja robot­ti­lai­naa­mon ensias­ke­leet 

MyTech-ohjelma on Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den hanke, jossa tarkoi­tuk­sena on lisätä tietoa teknii­kan alan opin­noista sekä mahdol­li­suuk­sista tekno­lo­gia-alalla (Tekno­lo­gia­teol­li­suus 2021). UpTech-hanke on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Itä-Suomen yliopis­ton yhtei­nen hanke, jonka yhtenä tavoit­teena on teknii­kan alan veto­voi­man lisääminen. 

MyTech-ohjel­man hengessä Pohjois-Karja­lan Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den alue­joh­to­kunta lahjoitti perus­teilla olleelle robot­ti­lai­naa­molle kaksi­toista Lego Mind­stroms 51515 -robot­tia. Lainaa­mon opera­tii­vi­seen toimin­taan otet­tiin käyt­töön kymme­nen robot­tia ja kaksi jäi varao­sa­käyt­töön. Lainaamo toimii tällä hetkellä Uptech-hank­keen puitteissa. 

Robot­ti­lai­naa­mo­toi­min­taa kehit­tä­mässä oli keväällä 2021 Uptech-hank­keen työn­te­ki­jöi­den lisäksi kaksi Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn neljän­nen vuoden opis­ke­li­jaa työhar­joit­te­lun merkeissä. He kehit­ti­vät käytän­teitä robot­ti­lai­naa­mon toimin­nan tueksi sekä tehtä­viä robot­ti­har­joi­tuk­siin. Opis­ke­li­jat olivat aktii­vi­sia, ja heidän työnsä sekä sen tulok­set olivat hyödyksi robot­ti­lai­naa­mon toimin­nan aloittamisessa. 

Robot­ti­lai­naamo jalkau­tui koului­hin pilo­toin­tien kautta 

Syksyllä 2021 robot­ti­lai­naa­mon toimin­taa pilo­toi­tiin kutsu­malla Pielis­joen koulun 8. luokan oppi­laita kokei­le­maan robot­ti­har­joi­tuk­sia Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Wärt­si­län kampuk­sella parin tunnin ajaksi. Harjoi­tuk­sia kehi­tet­tiin palaut­teen pohjalta. 

Tämän jälkeen pidet­tiin pilot­ti­kou­lu­tus Pielis­joen koululla alku­vuo­desta 2022. Koulu­tuk­sen jälkeen robotit olivat lainassa Pielis­joen koululla, jossa yläkou­lu­lai­set pääsi­vät kokei­le­maan niillä erilai­sia harjoi­tuk­sia myös koulu­tuk­sen jälkeen. Oppilas- ja opet­ta­ja­pa­laut­teet robo­teista olivat posi­tii­vi­sia. Toimin­ta­mal­lia kehi­tet­tiin edel­leen koulu­tuk­sen pohjalta. 

Seuraa­vaksi robot­ti­lai­naa­mon toimin­taa pilo­toi­tiin Siika­sal­men koululla opet­taen ohjel­moin­tia ja robo­tiik­kaa alakou­lun 5–6. luok­ka­lai­sille touko­kuun alussa 2022. Koulu­tus toteu­tet­tiin kahtena kolmen oppi­tun­nin koko­nai­suu­tena noin kymme­nen oppi­laan ryhmälle. Toiselle ryhmälle koulu­tus pidet­tiin aamu­päi­vällä ja toiselle iltapäivällä. 

Koulu­tuk­sen jokai­sen oppi­tun­nin aluksi robot­ti­kou­lut­taja näytti muuta­mia perus­toi­min­nal­li­suuk­sia robot­tia käyt­täen noin 5–15 minuu­tin ajan. Tämän jälkeen oppi­laat pääsi­vät teke­mään itse­näi­sesti tehtä­viä sekä ohjel­moi­maan robot­tia omatoi­mi­sesti. Jokai­selle oppi­las­pa­rille oli varattu oma tieto­kone ja robotti. 

Luokkatilassa pulpetteja, tietokoneita, robotteja ja oppilaita.

Posi­tii­vista palau­tetta niin oppi­lailta kuin opet­ta­jilta 

Oppi­laat pääsi­vät hyvin alkuun ohjel­moin­nissa. Robotit ohjel­moi­tiin liik­ku­maan ja suorit­ta­maan annet­tuja liike­ra­toja. Ne saatiin totte­le­maan väri­sen­so­rille näytet­tyjä liiken­ne­va­lo­mai­sia opas­teita. Pisim­mälle pääs­seet oppi­laat toteut­ti­vat ohjel­ma­koo­din, jolla robotti saatiin seuraa­maan maahan piir­ret­tyä viivaa käyt­täen robotin väri­sen­so­ria viivan tunnis­ta­mi­sessa. Eräs oppi­las­ryhmä innos­tui omatoi­mi­sesti laati­maan kauko-ohjaus­oh­jel­mis­ton, jolla robot­tia liiku­tel­tiin anta­malla näppäi­mis­töltä komentoja. 

Yksi merkki oppi­lai­den innos­tuk­sesta oli se, että väli­tun­neille ei aina maltettu lähteä ajoissa. Osa oppi­laista olisi halun­nut väli­tun­nin sijaan jatkaa robot­tien ohjel­moin­tia. Koulu­tuk­sen päät­teeksi osa oppi­laista esitti toiveen robot­ti­kou­lut­ta­jien pikai­sesta uudelleenvierailusta. 

Koulu­tuk­sen jälkeen Siika­sal­men koulun koulu­tuk­seen osal­lis­tu­nut opet­taja kysyi oppi­lailta sanal­lista palau­tetta. Oppi­laista 18 vastasi palau­te­ky­se­lyyn. Palaute oli valtao­sal­taan posi­tii­vista, kuten “tosi hyvä 5/5” tai “Ihan mahta­vaa oli. Harmi että loppu. Saisi olla uudestaan.” 

Jätimme robotit kouluille lainaan, ja ne ovat olleet ohjel­moin­ti­käy­tössä myös koulu­tuk­sen jälkeen. Siika­sal­men koulun koulu­tuk­seen osal­lis­tu­neen opet­ta­jan palaut­teen mukaan robot­ti­päivä oli oppi­laille posi­tii­vi­nen ja opet­ta­vai­nen kokemus. 

Koke­mus­temme mukaan lego­ro­bot­ti­päivä oli toimiva idea myös opet­ta­jien koulu­tuk­sessa. Koulu­tuk­sessa läsnä olleet opet­ta­jat saivat perus­val­miu­det jatkaa ohjel­moin­nin opetusta lego­ro­bo­teilla myös itsenäisesti. 

Luokkatilassa pulpetteja tuoleineen, tietokoneita ja robotteja. Ohjaaja erään pulpetin vieressä selkä katsojaan päin.

Robot­ti­lai­naa­mon pilo­tointi jatkuu ja kehit­tyy 

Robot­ti­lai­naamo on pilo­toin­neissa saanut pääosin innos­tu­neen vastaan­o­ton. Robot­ti­lai­naa­mon toiminta jatkuu laati­malla lainaa­molle koti­si­vut, kehit­tä­mällä koulu­tus­ma­te­ri­aa­leja sekä kuvaa­malla ohje­vi­deoita lego­ro­bot­tien ohjel­moin­tiin. Jatkamme myös koulu­vie­rai­luja syksyllä 2022 ja pereh­dymme alan yhteistyöverkostoihin. 

Verkko-osoit­teessa tiny.one/robottilainaamo sijait­see robot­ti­lai­naa­mon koti­si­vun tämän­het­ki­nen kehi­tys­ver­sio. Robot­ti­lai­naa­mon kehit­teillä olevasta verk­ko­si­vus­tosta ja koulu­tus­ma­te­ri­aa­lista otetaan mieluusti vastaan palau­tetta ja kehi­ty­seh­do­tuk­sia sivus­tolta löyty­viin yhteystietoihin. 

Onnis­tu­nei­den kokei­lu­jen jälkeen robot­ti­lai­naamo siirtyy eteen­päin pilo­toin­nis­saan. Robot­ti­lai­naa­mo­toi­min­nasta pyri­tään kehit­tä­mään pysyvä osa Karelia-amk:n koulu­tus­tar­jon­taa jatku­van oppi­mi­sen ja oppi­lai­to­syh­teis­työn hengessä. 


Kirjoit­ta­jat 

Atte Enwald, projek­ti­koor­di­naat­tori (UpTech-hanke), Karelia-ammattikorkeakoulu 

Anniina Kontio­korpi, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Jarno Merta­nen, lehtori, osapro­jek­ti­pääl­likkö (UpTech-hanke), Karelia-ammattikorkeakoulu 

Panu Ojala, projek­ti­asian­tun­tija (UpTech-hanke), Karelia-ammattikorkeakoulu 


Valo­ku­vaaja 

Panu Ojala 


Lähteet 

Fager­lund, J. 2022. Tuoreita näkö­kul­mia ohjel­moin­nin ja ohjel­moin­nil­li­sen ajat­te­lun opetuk­seen koulussa. Dimen­sio – Mate­maat­tis­luon­non­tie­teel­li­nen aika­kaus­lehti. 10.3.2022. https://dimensiolehti.fi/tuoreita-nakokulmia-ohjelmoinnin-ja-ohjelmoinnillisen-ajattelun-opetukseen-koulussa/

Jäntti, E. 2016. Ohjel­mointi tulee osaksi perus­kou­lun opetusta ensi syksynä. Mutta mitä se käytän­nössä tarkoit­taa, ja mitä vanhem­pien pitää koodaa­mi­sesta ymmär­tää? 17.3.2016. Elisa. https://elisa.fi/ideat/koodaaminen-tulee-kouluihin/ 

Leino, K., Rikala, J., Puhakka, E., Niilo-Rämä, M., Sirén, M. & Fager­lund, J. 2019. Digi­loi­kasta digi­tai­toi­hin. Kansain­vä­li­nen moni­lu­ku­tai­don ja ohjel­moin­nil­li­sen ajat­te­lun tutki­mus (ICILS 2018). 2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7937-9  

Nousiai­nen S. & Kivistö A. 2022. Ohjel­moin­nin opetuk­sen arviointi lukio­kou­lu­tuk­sessa. Kansal­li­nen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus. Julkai­sut 6:2022. https://karvi.fi/wp-content/uploads/2022/03/KARVI_0622.pdf 

Opetus­hal­li­tus. Lukion opetus­suun­ni­tel­man perus­teet 2019. Opetus­hal­li­tus, määräyk­set ja ohjeet 2019:2a. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2019.pdf

Opetus­hal­li­tus. Perus­o­pe­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­man perus­teet 2014. Opetus­hal­li­tus, määräyk­set ja ohjeet 2014:96. 
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf 

Tekno­lo­gia­teol­li­suus. 2021. MyTech. 21.2.2021. https://skol.teknologiateollisuus.fi/fi/tulevaisuus-suunnittelualalla/mytech

Vanas, A. 2022. Tutkittu juttu: Ohjel­moin­tia opete­taan liian ahtaalta pohjalta. Opet­taja-lehti. 24.3.2022. https://www.opettaja.fi/ajassa/tutkittu-juttu-ohjelmointia-opetetaan-liian-ahtaalta-pohjalta/ 


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Phillip Glick­man palve­lusta Unsplash 

Uptech-hankkeen rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto