Opiskelija sorvauslaitteen äärellä

Kare­lian teknii­kan opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­siä vahvis­tet­tiin Otsa­kor­ven Säätiön tuella

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun teknii­kan opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­sien lisää­mi­nen ja vahvis­ta­mi­nen -hank­keen tavoit­teena oli nimensä mukai­sesti Kare­lian teknii­kan opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­sien paran­ta­mi­nen. Hank­keen aikana keski­tyt­tiin erityi­sesti työelä­mäin­te­graa­tion syven­tä­mi­seen teknii­kan koulu­tus­ten opetus­suun­ni­tel­missa, digi­taa­lis­ten väli­nei­den hyödyn­tä­mi­seen opin­to­jak­soilla, sekä opin­to­jak­soi­hin integroi­tu­jen paja­päi­vien kehit­tä­mi­seen. Hank­keen toteu­tusaika oli 1.9.2020 – 30.6.2022 ja sitä rahoitti William ja Ester Otsa­kor­ven Säätiö.

Vahvem­paa työelä­mäin­te­graa­tiota opetussuunnitelmiin

Kare­lian teknii­kan koulu­tus­ten opetus­suun­ni­tel­mat käytiin läpi osana opetus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tusta. Uudis­tuk­sen yhtey­dessä selvi­tet­tiin työelä­mäyh­teyk­sien lisää­mis­mah­dol­li­suuk­sia yhdessä alan yritys­ten kanssa. Esimer­kiksi raken­nus­tek­nii­kan koulu­tuk­sessa Sitowise Oy osal­lis­tui opetus­suun­ni­tel­man kehit­tä­mi­seen kerto­malla heidän yrityk­seensä mahdol­li­sesti palkat­ta­van vasta­val­mis­tu­neen raken­nusin­si­nöö­rin osaamisvaatimuksista.

Raken­nus- ja talo­tek­nii­kan opetus­suun­ni­tel­miin saatiin sisäl­ly­tet­tyä yhtei­nen osaa­mis­ko­ko­nai­suus, joka tullaan toteut­ta­maan osit­tain projek­tio­pin­tona siten, että molem­pien koulu­tus­ten opis­ke­li­jat pääse­vät työs­ken­te­le­mään yhdessä ja työs­ken­te­lyä ohjaa­vat sekä koulu­tus­ten opet­ta­jat että työelä­män edus­ta­jat. Työelä­män edus­ta­jat voivat ohjata opis­ke­li­joita sekä luokassa että etäyh­teyk­sien väli­tyk­sellä. Talo­tek­nii­kan koulu­tuk­sessa vastaava toimin­ta­tapa on ollut käytössä jo aikai­sem­min. Lisäksi hank­keen aikana toteu­tet­tiin useita verk­ko­vie­rai­luja ja asian­tun­ti­ja­luen­toja etäyh­teyk­sillä ja lähi­luen­toina, sekä järjes­tet­tiin opis­ke­li­joille verkos­toi­tu­mis­työ­paja Teams-tapaa­mi­sena. Työpa­jaan osal­lis­tui­vat Rambol Oy, Raksys­tems Oy ja Insi­nöö­ri­toi­misto 2K Oy.

Kansain­vä­lis­ty­mistä hank­keen tuella

Hank­keella tuet­tiin myös raken­nus­tek­nii­kan opis­ke­li­joi­den kansain­vä­listä harjoit­te­lua. Raken­nus­tek­nii­kan opis­ke­li­jalle järjes­tet­tiin harjoit­te­lu­paikka ja harjoit­te­lun ohjausta Saksasta WOLF System GmbH:ssa. Hank­keen aikana käytiin myös Itäval­lassa tutus­tu­massa FH Saltz­bur­gissa paikal­li­siin opetus­me­ne­tel­miin, yhteis­työ­mah­dol­li­suuk­siin ja alueen yrityk­siin. Hanke­ra­hoi­tuk­sella mahdol­lis­tet­tiin yhden avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun polkuo­pis­ke­li­jan ja yhden opet­ta­jan osal­lis­tu­mi­nen Blended Inten­sive Program -ohjel­man mukai­seen työpa­jaan Itäval­lan Kuch­lissa touko­kuussa 2022. Viikon mittai­sen työpa­jan aikana saksa­lai­set, itäval­ta­lai­set ja suoma­lai­set opis­ke­li­jat laati­vat yhdessä suun­ni­tel­mia puret­ta­van raken­nuk­sen kier­rät­tä­mi­seksi ja uudel­leen rakentamiseksi.

Uutta tekno­lo­giaa koulu­tuk­seen yhteis­työssä yritys­ten kanssa

Kone­tek­nii­kan koulu­tuk­sen Tekni­nen doku­men­tointi ja mallin­nus -opin­to­jak­solla toteu­tet­tiin syksyllä 2021 hank­keen tuella projekti, jossa pyrit­tiin hyödyn­tä­mään AR- tekno­lo­giaa koneen­val­mis­tuk­sen ja kokoon­pa­non suun­nit­te­lussa ja ohjauk­sessa. Projek­tissa tehtiin Pentin Paja Oy:n valmis­ta­man tuot­teen kokoon­pa­non mallin­nus AR-tekno­lo­giaa hyödyn­täen. Pentin Pajalta saatiin projek­tia varten lähtö­ar­vot ja muutama linkki Youtube-videoi­hin. Näiden lähtö­tie­to­jen perus­teella opis­ke­li­jat tekivät yhteis­työtä kolmen hengen ryhmissä ja mallin­si­vat lähtö­tie­toi­hin pohjau­tuen tuot­teen, johon lisät­tiin valmis­tusta ja kunnos­sa­pi­toa avus­ta­vaa tietoa AR-tekno­lo­gialla. Opin­to­jakso toteu­tet­tiin pajatyöskentelynä.

Raken­nus­tek­nii­kan Teräs­ra­ken­ta­mi­nen – sekä Työmaa­suun­nit­telu ja hankin­ta­toimi -opin­to­jak­soilla selvi­tet­tiin 360°-kameran hyödyn­tä­mistä opetuk­sessa. Tätä varten hankit­tiin Insta 360 One X2 -kamera, jota on jatkossa tarkoi­tus hyödyn­tää muil­la­kin opin­to­jak­soilla. Työmaa­suun­nit­telu ja hankin­ta­toimi -opin­to­jak­solla kuvat­tiin lisäksi työmaan edis­ty­mistä timelaps-kameralla.

Teräs­ra­ken­ta­mi­nen -opin­to­jak­solla käytiin kuvaa­massa 360° -kame­ralla Raken­nus­toi­misto K. Tervo Oy:n raken­nus­työ­maalla uuden Mehti­mäen palloi­lu­hal­lin teräs­ra­ken­teita. Kuvien ja Thinglink-sovel­luk­sen avulla pystyt­tiin muodos­ta­maan kolmiu­lot­tei­nen työmaa­kier­ros, jonka kautta opis­ke­lija pystyy jatkossa parem­min tutus­tu­maan teräs­ra­ken­tei­den asen­nuk­seen ja itse raken­tei­siin itse­näi­sesti. Thinglink-sovel­luk­sella 360°-kuvaan saatiin lisät­tyä tietoa valmis­tet­ta­vasta ja asen­net­ta­vasta tuot­teesta sekä esimerk­ki­las­kel­mia ja laskuharjoituksia.

Työmaa­suun­nit­te­lua ja hankin­ta­toimi -opin­to­jak­solla kuvat­tiin 360°-kameralla valmis­teilla oleva Joen­suun konser­va­to­rion työmaa, jota urakoi Luja­talo Oy. Tässä­kin tapauk­sessa käytet­tiin Thinglink-sovel­lusta työmaa­kier­rok­sen muodos­ta­mi­seen. Luja­talo Oy:n toiselle työmaalle asen­net­tiin time­laps-kamera elokuussa 2021 kuvaa­maan työmaan edis­ty­mistä. Työmaan edis­ty­mistä kuvat­tiin kesä­kuu­hun 2022 asti. Sekä työmaa­kier­rosta että time­laps-kuva­sar­jaa käyte­tään jatkossa opin­to­jak­solla mm. työmaa­han ja raken­nus­työ­maan eri vaihei­siin pereh­ty­mi­seen. Työmaa­kier­rok­seen on mahdol­lista lisätä jatkossa erilai­sia tehtä­viä ja tietoa esimer­kiksi raken­nus­työ­maan turval­li­suu­teen liit­tyen. Virtu­aa­lista työmaa­kier­rosta voi jo nyt hyödyn­tää ainakin TR-mittaus­ten harjoit­te­luun. Työmaa­kier­rosta käytet­tiin myös Amma­til­li­nen kasvu -opin­to­jak­solla raken­nus­työ­maa­han perehtymiseen.

Uudet työelä­mäyh­teis­työn muodot kokei­luista laajem­paan käyttöön

Hank­keen aikana selvi­tet­tiin lisäksi muiden ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen ja yliopis­to­jen työelä­mä­käy­tän­töjä ja tapoja vahvis­taa opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­siä. Havait­tiin, että yksi­tyis­koh­taista tietoa on melko vaikea löytää kirjal­li­suu­desta ja verk­ko­läh­teistä ja paras tapa lisätä opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­siä varsin­kin verkko-opetus­vä­li­neitä käyt­täen on kokeilla erilai­sia mene­tel­miä ja ottaa mene­tel­mistä sopi­vim­mat käyt­töön muil­la­kin opintojaksoilla.

Covid19 -pande­mian seurauk­sena opetus siirtyi suurelta osin verk­koon ja verkko-opetus­tek­no­lo­giaa alet­tiin hyödyn­tää kaikissa opin­noissa, joten erilai­sia kokei­luja aihe­pii­riin tehtiin Kare­liassa myös hank­keen ulko­puo­lella. Näiden kokei­lu­jen tulok­sia on Kare­liassa jaettu opet­ta­jille ja haluk­kaat ovat voineet sovel­taa niitä omilla opin­to­jak­soil­laan. Selvi­tys­ten ja kokei­lu­jen perus­teella havait­tiin, ettei ole olemassa vain yhtä tapaa lisätä työelä­mäyh­teyk­siä, vaan kannat­taa käyttää moni­puo­li­sesti erilai­sia yhteistyötapoja.


Kirjoit­taja:

Janne Väätäi­nen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu